Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen d'un enllaç
per descarregar-s'els,
sempre situat a peu de pàgina
En algunes ocasions, de vegades en masas, el món musical frega la
irreverència quan de realitzar adaptacions de temes històrics sobretot
a nivell religiós o polític, es tracta. Recordeu el que
va succeir amb els Sex Pistols i el seu "God save
the Queen" i l'escàndol que es va montar. No
és el cas del grup
amb el qual obrirem
el programa d'avui d'Un Toc de Rock que van
saber versionar un emblematic
himne religiós català en clau de rock i
ho van fer molt bé, curiosament
el problema no va venir de l'Església Catòlica que no van dir rés de rés, els problemes van sorgir amb els
Testimonis de Jehovà. Des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de
Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emissores que emeten el
programa, em posaré en marxa dient alló de sempre
Benvinguts a Un Toc de Rock
CAT – El Virolai
Des de fa uns anys s'ha posat de moda l'etiqueta CAT referint-se a
Catalunya, però ja en els anys seixanta el grup Els 4 Gats on militava Quico Pi
de la Serra van
gravar un tema titulat "Clar i cat" i el 1996 a Salou, la capital de la Costa Daurada, va
sorgir un tercet de joves músics que es van anomenar així CAT. Van publicar un
sol àlbum que es va titular "Cataclisme" amb set cançons cantades en
català i una en anglès. El disc s'obria amb aquesta versió, si més no curiosa,
del clàssic català "El Virolai", la cançó de la Verge Moreneta,
patrona de Catalunya. L'àlbum el va publicar Dindi Records, un segell propiedad
d'un majorista, Discos Castelló i la cançó va sonar en algunes emissores
comercials, però no va tenir massa tracendencia ja que la discogràfica no és podia
permetre pagar les quotes establertes. Cat eren Pere Mestre (veu i guitarres)
que crec recordar tenia alguna relació familiar amb una pastisseria del carrer
Barcelona de Salou, Enric Pascual (bateria, percussions i veu) i Rubén
Villarroya (piano i teclats). Jo vaig ser el seu representant durant un breu
període de temps, però va sorgir un problema molt seriós. "El
Virolai", la seva cançó més representativa i emblemàtica, el tema del grup
que havia sonat per la ràdio i que la gent podia conèixa i identificar amb CAT,
en directe no podien tocar-la. Un d'ells era Testimoni de Jehova i la seva
església li va prohibir tocar un himne d'una altra congregació i clar, es va
negar a interpretar-la en l'escenari. Vam tenir un altre problema, els vaig
aconseguir un concert a la
Pineda en el què “aparentment” intervenia l'Ajuntament de
Vila-Seca, però finalment vaig descobrir que no era així, es tractava d'un
empresari privat i la cosa feia pudor de socarrimat des d'un principi. Els vaig
aconsellar passar del concert i denunciar l'incompliment de contracte a la
caserna de la Guàrdia
Civil, davant el fet que no es complien les condicions de
pagament establertes en el contracte, però ells sense fer-me cas, van voler
tocar i finalment no va cobrar ningú, el concert ens va costar diners al meu
soci i a mi. Els CAT i jo no vam tornar a treballar junts i els vaig perdre la pista.
Danza Invisible – El Club del Alcohol 1985
Aquest tema va
ser el que va donar a conèixa masivamente al país el grup malagueny Danza Invisible i es trobava en el LP
"Maratón", quart àlbum de Danza
Invisible, publicat l’any 1985. Danza
Invisible es van crear a Torremolinos i va ser fundat per Ricardo Texidó juntament amb Chris Navas i Manolo Rubio, provinents del grup punk Adrenalina l’any 1981. Poc després, va entrar Antonio Gil a la guitarra i Javier Ojeda, que va substituir a Ricardo Texidó com a cantant i aquest
es va dedicar solsament a la bateria. Jo creia que Antoñito havia mort, però per sort m’equivocava. Danza Invisible van guanyar el Concurs de Rock Alcazaba, organitzat
per l'Ajuntament de Jerez de la
Frontera, el que els va permetre gravar el seu primer senzill
amb la cançó "Mis ojos hacia ti". Jo els vaig tenir actuant a la discoteca Torn de l'Hospitalet de l'Infant i es va omplir
a rebentar, va ser un bon concert i a la foto veureu un momento d’aquest
concert. El bateria Ricardo Texidó
els va deixar l’any 1993 per llançar-se com cantant i compositor en solitari,
debutant amb el disc "Texidó". El darrer treball de Danza Invisible “Tía Lucía” es va
editar l’any 2010 i seguin la moda, tot son versions, amb cançons de Gato Pérez, Hilario Camacho, Michael
Jackson, Eddy Grant i
atres, aquí al programa ja em escoltat alguna cançó del disc. Al llarg de la
seva carrera Danza Invisible han
editat en total 19 discos i coseguit 7 Disc
d’Or i 2 de Platí.
Aquesta cançó que com us deia es trovaba al LP "Maratón" de l’any
1985 i també es va publicar en single.
Els Danza Invisible el dia que van renovar el contracte
amb Producciones Twins
Duncan Dhu – Cien gaviotas 1986
Els de Sant
Sebastià es van donar a conèixa popularment amb aquest tema “Cien gaviotas” que
estava inclòs en el seu LP "Canciones" publicat l’any 1986. Duncan Dhu van ser un grup que és van
crear el 4 d’agost de 1984 i eren el veneçolà d'ascendència espanyola Mikel Erentxun Acosta que havia estat
cantant del grup Los Aristogatos,
Diego Vasallo Barruso cantant i baix de Los Dalton i Juan Ramón Viles Mitxelena guitarra i bateria també dels Dalton. L’1 febrer 1985 signen el seu
primer contracte amb la companyia independent Grabaciones Accidentales, segell
creat per membres del grup Esclarecidos,
contribuint amb dues cançons al disc recopilatori "La única
alternativa" que no compta dins de la seva discografia oficial, però que
avui en dia, el disc és peça buscada per cuasi tots els col·leccionistes. El
disc "Canciones" era el seu segon treball i va ser produït per Paco Trinidad i el "Cien
gaviotas" va ser declarat single de l'any per moltes emissores de ràdio.
Encara que ja tots sabem malauradament com funciona això, qüestió de "money". Però el que ningú els pot negar és que del LP van arrivar a vendre
més de 175.000 còpies, una cosa a tenir en compte. Juan Ramón Viles els va deixar l’any 1989 i la ruptura és
dramàtica i acaba als jutjats. Tant Mikel
com Diego van mantenir el
grup en marxa, però amb alts i baixos i projectes paral·lels, Diego va crear Cabaret Pop i Mikel va
començar en solitari. Però Duncan Dhu van ser un dels grups més importants
durant els 80 i això no els hi treu ningú. El LP “El grito del tiempo” editat
l’any 1987 i que va vendre més de 400.000 copies va fer que es declarés a Duncan Dhu “el grup espanyol amb més
vendes del 1987”.
La Guardia – Venecia sin mi 2009
Aquesta bona cançó
es trova dins de l'àlbum "Tumbado al borde de la Luna" que la banda
granadina La Guardia van
publicar l’any 2009 a
través del segell Vale Music. Avui de la banda original només queda el cantant
i guitarra Manuel España. Van
debutar l’any 1983 com La Guardia del Cardenal Richelieu. Dos anys més
tard, el 1985 La Guardia
guanyen el Ier certamen de pop rock
Villablanca a Fuengirola i aixó els va valer per gravar el seu primer
disc "En noches como esta", però va ser "Vámonos", l'àlbum
que els va obrir les portes del mercat espanyol. L’any 1990 s'edita
"Cuando brille el sol" que els va consolidar. La
Guardia es va separà a principis del 97 després
d'haver venut més d'un milió de discos. La Guardia eren inicialment Manuel España, guitarra i veu, al
costat de Joaquin Almendros a la
guitarra, Emilio Muñoz enfront
de la bateria i Juan Enrique Moreno
a qui coneixien com "Conejo"
al baix. Aquest últim va morir el 19 de desembre de 1994. Molta responsabilidad
del seu éxito el va tindre Tibu que era el seu manager, veterà músic que havie
tocat amb gent com Miguel Ríos i la Mondragón i els va saber llançar. La Guardia va reprendre de
nou la carretera i l'any 2009 es va gravar aquest disc comptant amb Manuel España com a líder i músics
nous: Javi Cano, nascut el 17 de
Març de 1972 i que va tocar amb Baby
Powder, Doni Mariachi Three,
Jack Lopez, The Crawdadies i Manolo Tena i s'encarrega del baix, a
més de Jean Louis Barragán a la guitarra que va tocar amb Culto al Deseo, Gradhen, Tránsito i Los Cocodrilos
i finalment Paco Vilamayor a la
guitarra, nascut el 9 de gener de 1963 en Carrizosa, Ciudad Real i que va
militar en Octopus, Viuda Negra (no els de Tarragona que
despres es converirien en Desire), Alto Voltaje, Gradhen i Tráfico.
Per cert que la primera vegada que La Guardia
va actuà a la provincia de Tarragona ho va fer al Morell, a una festa
aniversari de Ràdio El Morell i jo vaig fer la producció del concert. Els teloners van ser els cambrilencs Seis
Disparos que eren un dels meus grups (a la foto feta per Mario Prades).
Guaraná –En casa de Inés 2001
Actualment en
el grup alacantí Guaraná ja
només trobem a Juanra Arnaiz (a
la foto) i David Navarro de la
primitiva formació. De fet tots dos van ser els fundadors de Guaraná, encara que van començar l’any
1998 com a duet i dient-se Popstar per
a l'any següent i després de unir-se'ls
Vicente Mirás i Francisco Cherro
que els deixaren després del seu segon àlbum i Cuco Chelinni que va deixar Guaraná l'any 2005, traslladar-se a Madrid i començar a tocar al
metro de la capital del Regne i ja l’any 2000 convertir-se en Guaraná. "En la casa de
Inés" és possiblement la cançó més popular en la seva carrera
professional. Es trobava en el seu disc de debut "El Efecto Guaraná"
que va editar Sony Music el gener de l’any 2001. Guaraná tenen gravats cinc àlbums d'estudi i un recopilatori que
van publicar el 2010. Per cert, hi ha un grup, crec que brasileiro que es diu Guarana Band, res a veure amb els
espanyols.
Kerouacs – Canción de las mil voces 1971
Kerouacs es van
donar a conèixa versionant al castellà "L’illa de Wight", una cançó
del francès Michel Delpech que
va composar pensan en el famos Festival
de l’illa anglesa. Kerouacs van
ser descoberts pel productor Alain
Milhaud que es va encarregar de la producció dels seus dos singles.
Aquest tema que us porto avui a Un Toc
de Rock es trobava en el segon disc dels Kerouacs, editat per Poplandia, subsegell de RCA, l'any 1971. A la cara A es
trovaba una versió del "Song of a Thousand voices" del guitarrista i
compositor Les Fearless Fradkin que és
el tema que escoltem ara a Un Toc de Rock, es tracta d’una bona peça, peró a la
cara B hi trovabem “Si pudiera explicarte” que es una cançó composada
per ells mateixos. Ara escoltan al programa aquesta “Canción de las mil voces”
i ens serveig per recordar aquesta bona banda d’efímera vida profesional. Poc
us puc dir del grup Kerouacs,
llevat que no tenen res a veure amb l'escriptor nord-americà Jack Kerouac, com he llegit en alguns
llocs d'internet. Que jo sàpiga l'escriptor estendard del moviment hippy i els
films de carretera, els "road movies", mai va cantar, almenys en un
disc, a la dutxa no ho sé. Bé i un altre cosa que puc dir-vos és que el
guitarra de Kerouacs era el gran J. Seijas i que el cantant semblava
estranger, crec que era frances.
Falcons – Date por vencido 1979
Falcons eren un
dels bons grups surgits a les Illes Balears a finals dels anys setenta, Eren mallorquins,
concretament de Manacor i es van crear quan es va desfer una de les formacions
versioneras clàssiques dels seixanta, el Grupo 15. Curiosament mentres van ser Grupo 15 van gravar versions, quan van ser Falcons solsament cançons propies. Van treure tres LP’s i aquesta
cançó va ser el tema estrella del según d’ells titulat simplement “Falcons II”,
editat per Philips-Fonogram l’any 1979. Ja fa un temps que os vaig dir que
l’escoltariem i aquí està. La veritat es que es tracte d’un bon tema que jo
vaig descubrir una nit de juerga i sarao a una sala de festes de Saragossa que
crec es deie Papagayo o una
cossa així. Havia anat a pendre una copa amb una amiga que era supervisora de
Telefónica i amb la que em veia cada vegada que anava a la capital de l’Aragó,
aquella nit la cançó de Falcons va
sonar allí. En escoltar-la, jo em vaig adresar al discjokey per preguntar-li
qui eren i al día siguent, quan vaig tornà a Reus, inmediatament vaig anar a
Discos Quick a comprar el single.
Furia – A flor de piel 1972
Els barcelonins
Furia es van crear després de la
dissolució de Los Gatos, que abans eren els popular Gatos Negros i van tenir una curta carrera
marcada per quatre singles del qual aquest és el més interessant i que és van
anar publicant de 1971 fins l’any 1973. La veritat és que “A flor de piel” es
tracta d'una cançó que a mi particularment sempre em va agradar. A la banda
trobàvem al guitarrista Quique Tudela,
junt amb Toni, Eddy i Alfredo. Quique Tudela
actualment forma part de Los Salvajes,
actuant amb aquests, amb Gatos Negros
i un tercer grup que és la fusió dels altres dos i al que anomenen Clan Gatos Salvajes. Aquest single que escoltem ara a Un Toc de Rock es
va publicar l’any 1972 a
través del segell BP i va ser distribuït per Belter. La veritat es que Furia eran un grup que petaven mol bé,
però no van tindre la seva oportunitat, suposo que la discográfica, petita ja
en aquella època, va influir i molt, així com els problemes legals que més tard
va tindre Belter fins que va desapareixe com a segell i el seu catalec es va
perde al quedar-sel alguns dels ejecutius del segell com indemnització. Anys més
tard el trovabem en altres segells que van anar sortin, entre ells Divucsa. Ara
a Furia els recordem a Un Toc de Rock amb aquesta bona cançó. A la foto Quique Tudela amb Los Salvajes, al mig.
J. Santana – Carolina 1974
"Carolina"
va ser la cara A d'un single del cantant J. Santana, del qual no us puc dir res de res llevat que va néixa
a Barcelona l’any 1950 i que el single el va publicar Belter el 1974, la cançó
em sembla que va ser composada per Emilio
José i jo vaig comprar aquest single en les rebaixes d'El Corte Inglés. A la cara B versionà
el gran hit del grup The Rubettes
que aquí el van titular "Dulce niña, amor". La veritat és que aquest
cantant va passar pel panorama musical dels 70 amb més pena que glòria i tot i
treure sis o set singles, avui dia dubto que siguem molts els que el recordem,
tot i que aquesta "Carolina" mereixia sonar a Un Toc de Rock i aquí està. L’any 1970 va participar en el Festival de Benidorm dien-se Abel i va tornar de nou al festival l'any 1974, però aquesta vegada ja com J.
Santana. Què com es diu ell en realitat? Doncs no tinc ni idea. Perquè us
vaig a dir el contrari si no seria veritat?
Frank Mercader – Un sacrificio más 1995
Us vaig parlar de Frank Mercader quan vam escoltar fa uns programa a Tino del Pozo, doncs ara ha
arribat el moment d'escoltar a aquest gran músic català, precisament
amb una cançó composada per Tino del Pozo i que Frank Mercader va incloure en
el seu àlbum "Country Bogart,
aun queda lo mejor ", editat pel segell barceloní
Horus l'any 1995. aquest tema ens parla de com de dur representa per a un músic
aconseguir que el seu treball sigui valorat i aconsegueixi ser plasmat
en un disc, és
una bona lletra que ens parla sobretot, de sacrificis, molts sacrificis intentant
arribar. Frank Mercader és tot
un veterà, va ser guitarrista en grups mítics
com Los Gatos Negros, Los Salvajes, va militar al grup de Tony Ronald i va ser component de la banda d'El
Terrat, el programa d'Andreu Buenafuente, per cert
que jo col·laborava un dia a la setmana a
"El Terrat" quan el
programa es feia des de Reus, estava encarregat
de parlar sobre les
actuacions que es realitzaven en la zona i
presentava un tema setmanal, sempre allunyat
de les llistes
dels 40, és clar. Aquest CD del qual he
extret la cançó que vam escoltar ara a Un Toc de Rock
es va gravar en els estudis de Santi Picó
i es va remasteriizar
en els estudis Auha
de Mauricio Tonelli. Country Bogart eren
Frank Mercader que
es va encarregar de les guitarres i la veu,
mentre que Jordi
Portaz va tocar el
baix, David Simó la bateria i Xavier
Ibáñez als teclats, van col·laborar Monica Green,
Laura Simó, Santi
Picó, Paul Kazan
i van comptar amb
el suport de l'amic Fede Sardà que els va brindar la sala Luz de Gas per gravar uns
temes en directe, entre ells la versió del "Everybody 's talking"
de Nilson, encara
que crec recordar que hi havia un
parell més de versions també
en directe.
Alaska y Dinarama – Deseo carnal 1984
El disc més
venut en la carrera d'Olvido Gara,
coneguda al país com Alaska, és
"Deseo carnal". Alaska y
Dinarama eren Alaska al
costat d'Eduardo Benavente, Toti, Nacho Canut i Carlos
Berlanga i van funcionar de l’any 1982 fins el 1989. Es van crear arran
de les escissió d'Alaska y Los
Pegamoides. Alaska va ser
l'icona femení de la "movida madrileña" des de que va formar part de Kaka de Luxe. Toti els va deixar en el 83 per anar a Parálisis Permanente, al costat d'Eduardo que va morir en un accident de trànsit a Alfaro, el 14 de
maig de 1983. L’àlbum "Deseo carnal" és de l’any 1984 i es calcula
que en total ha venut més d'un milió i mig de còpies. Després va arribar Fangoria i altres històries. Carlos Berlanga que va néixa a Madrid,
11 d'agost de 1959, va morir el 5 de juny del 2002, a causa d'una
malaltia hepàtica, després d'haver gravat quatre discos en solitari. Per cert
que vaig entrevistar en diverses ocasions a Alaska, però sempre recordaré la primera. Estàvem al vestidor d'un
poliesportiu i acabada l'entrevista jo esperava que ella s'aixequés per fer-ho
jo, per educació, una cosa que em van ensenyar els meus pares i una enyorada
assignatura col·legial que avui gairebé es desconeix i que es deia
"Urbanitat". Doncs bé, la cantant no s'aixecava i jo espera que
t'espera. Al final el seu manager es va donar compte de que passava alguna cosa i em va cridar apart amb
el que em va donar l'excusa per aixacarme i apartarme d'ella. L'hi vaig
comentar el fet i la seva resposta va ser clara i concisa: “Te has dado cuenta
de tu altura, ella es muy bajita ¿Cómo quieres que habiendo el fotografo del
Diari por aquí se arriesgue a que le hagan una foto a tu lado?”. La veritat es
que Olvido Gara sempre ha sigut un tap de basa.
Gloria – Contra viento y marea 1979
Tot i que Glòria va començar com a cantautora
dins de la Nova Cançó,
mai va formar part d'Els Setze Jutges que
quan Gloria va començar ja
començaven a estar bastant cremats. Es va retirar quan es va casar, però en els
setanta va tornar i es va dedicar a cantar en castellà per arribar al mercat
espanyol i entre els seus singles més reeixits es troba aquest, amb
"Contra viento y marea" a la cara A i que a mi em va regalar una xicota
de Reus dient-me que escoltés bé la lletra, era una veïna i estava casada, jo
també i la veritat es que em va resultar força aclaridor. La producció va estar
a càrrec del guitarrista Julio Seijas
del que parlavem abans,i estava escrita per ell i Eddy Guerin que
es va encarregar dels arranjaments. Glòria
Preses Canals va néixa a Barcelona l’any 1952 i era germana de la també cantant Maria Pilar i jo les
vaig descobrir en les matinals que es feien al cinema Gayarre de Sants, a Barcelona, organitzats pel programa
"Barcelona Internacional" de Ràdio
Juventud la Voz
de Cataluña que dirigien i presentaven inicialment Josep Maria Bachs i Àngel Casas, al costat d'un tercer del
qual no recordo el nom. La veritat es que el programa va tindre problemas amb
uns anunciants entre ells Pikolin i jo vaig tindre molt a veure, van saltar dos
dels presentadors que la veritat no eren precisamente els responsables, però
aixó es un altre historia. A Glòria la
va acompanyar durant un temps el gran guitarrista Fernando Orteu a qui al programa El Temps Passa que fem l'amic Quimet i jo, també en aquesta emissora, hem punxat ja en diverses
ocasions. A Gloria li van proposar representar Espanya a Eurovisió, no recordo l'any, però ella
no va acceptar ja que llavors estava embarassada.
Francesc Roca – Amor petit
El cantautor
català Francesc Roca va publicar
un àlbum per la discogràfica EPIC, subsegell espanyol de CBS i els mateixos
temes van sortir publicats també cantats en català. Es van extreure un parell de singles,
en aquest que us porto ara a Un
Toc de Rock d'avui, la discogràfica va decidir utilitzar una sola
cançó per promocionar l'àlbum i va treure aquest "Amor petit" cantat
en català a la cara A per a Catalunya i cantat en castellà per a la resta
d'Espanya titulan-se "Pequeño amor", invertides les cares, segons el
lloc. Això si que és saber estalviar. Encara va treure un altre single en
aquest cas amb dues cançons ja en català i jo tin que dir que fa molt anys que li
vaig perdre la pista a Francesc Roca i res més he sabut d'ell.
Eros Ramazzotti – Si bastasen un par de canciones
1990
Acabarem el programa d'avui escoltant l'amic Eros
Ramazzotti que ens
explica com podrien
solucionar molts problemes
“Si bastasen un par de canciones”, clar
que avui en dia i
tal com estan les coses, dubto
que un parell de
cançons solucionessin massa.
Aquesta cançó es
va incloure en el seu àlbum "En
todos los sentidos" que Eros
Ramazzotti va publicar l'any 1990. Jo conec a Eros Ramazzotti. La primera vegada que
Eros i jo ens vam trobar va ser
a l'Hotel Diplomatic de
Barcelona, on Hispavox m'havia concertat una
entrevista amb ell, venia a presentar el seu
primer disc. Las fotografies que apareixen al blog son precisament d'aquest día. Des d'aleshores ens hem vist en
moltes ocasions i manteníem una relació que fregava l'amistat. Recordo un matí
que vem esmorzar junt amb les meves nebodes, la meva germana i unes amigues, a
la seva habitació de l'hotel de la
Rambla on el van allotjar. Abans Eros Ramazzotti havia oferit,
una roda de premsa. La veritat és que la roda de premsa tenia que
celebrar-se el dissabte i no el diumenge, abans del seu concert a la plaça de
toros La Monumental, a
Barcelona. L'organització, l'empresa Plastic
Producciones, va decidir celebrar l'acte en els toriles i allà, entre la
manca de llum i la pudó a animals i excrements no es podia resistir i va ser el
mateix Eros Ramazzotti el que va
suspendre la roda de premsa i ens va emplaçar a tots al seu hotel. Ell sempre
em deia que no parlava espanyol i que jo afirmava que en el meu cas, jo no
parlava italià, però de seguida parlàvem fluidament i sempre ens vam entendre
perfectament. Jo li argumentava que "L'italià i el català són molt semblants i
sobre tot que quan la gent te ganes d'entendres, sempre acaben fent-ho”.
Eros Ramazzotti ha gravat en
castella en moltes ocasions. Es diu de nom complet Eros Luciano Walter Ramazzotti Molina i va nèixa a Roma un 28
d’octubre de 1963 si be desde fa anys viu amb la seva familia a Suïssa.
I ja que abans parlàvem d'ell, ens
acomiadarem amb una frase de Tino del Pozo, extreta de la seva cançó "Aun queda lo
mejor" que va cantar Frank Mercader, al que hem escoltat
en el programa d'avui.:
“Al final només queden els amics quan cal brindar”
Per avui tanco Un Toc de Rock i baixo la
barraqueta, però no us deixo sols, us deixo amb bona companyia, la de la xarxa
de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació
Locals de Catalunya i també totes aquelles que emeten el programa. Per
tant.nois, noies. Ens tornarem a trobar en el proper programa, porteu-se bé.
Apa! Ens veiem pel
món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario