El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 25 de junio de 2012

Un Toc de Rock programa 26-06-2012

Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen  d'un  enllaç  per descarregar-sels,
sempre situat a peu de pàgina

El port esportiu de Tarragona (Foto: Mario Prades)

En alguna altre ocasió hem començat Un Toc de Rock escoltant a Chingón, una banda de tex-mex molt de cinema, ja us ho explicaré després, avui també ho farem. En conseqüència, a punt ja de començar el nostre viatge d'avui per la música dels nostres records, per la banda sonora de les nostres vides, emprenem el viatge amb la nostra particular Màquina del Temps, un instrument que es mou amb energia musical, per no contaminar el medi ambient. Per tant i des de la xarxa de emissores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya que emeten el programa, Altafulla Ràdio, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus, Radio Trinitat Vella i Ona La Torre, obro la barraqueta dient alló de sempre

Benvinguts a Un Toc de Rock

Chingon – Cielito Lindo

Chingon son un grup molt cinematogràfic, liderat pel director de cinema Robert Rodriguez que ens porten tot un clàssic del folklore sud-americà, a la seva manera, es clar. Aquest tema crec que es va incloure al film "Once upon a time in Mexico" que va dirigir Robert Rodriguez, protagonitzat per Johnny Deep, Antonio Banderas i Salma Hayek, però no estic segur del tot. Robert Rodriguez es un home que te el seu propi grup, anomenat Chingon, on ell toca la guitarra. Per aquesta raó gairebé sempre Robert Rodriguez inclou cançons de Chingon en les seves pel.lícules. De fet Chingon és la unió de Robert Rodriguez (guitarra) i el grup Del Castillo i està integrat també, a part de Robert, per Alex Ruiz (cantant) Mark del Castillo (guitarra i veus), Rick del Castillo (guitarra i veus), Albert Besteiro (baix), Carmelo Torres (percussió) i Mike Zeoli (bateria). En les pel.lícules de Robert Rodriguez els Chingon han gravat acompanyant a Salma Hayek, Patricia Vonn, Tito Larriva de Tito & Tarantula i Nataly Pena. “Cielito Lindo” és una de les cançons més representatives de la música folklòrica de Mèxic, una peça tradicional d'aquest país, escrita l'any 1882 pel compositor mexicà Quirino Mendoza y Cortés. Es diu que part d'aquesta cançó està basada en una seguidilla de Lope de Vega. En els mundials de futbol i altres esdeveniments esportius internacionals és cantada per donar suport al equip de Mèxic i també la fan servir, en alemany, és clar, per animar al Bayern de Munich. Tornan als Chingon, només han gravat un àlbum, però han inclòs cançons seves en set pel.lícules. Son un grup al que podríem enquadrar dins del tex-mex i que en moltes peçes barregan castellà i angles.

Dinamita Pa Los Pollos – Bourbon 1988

Dinamita pa los Pollos sorgeixen a mitjans dels vuitanta a Biscaia. Integraven el grup Roberto "Capitán Mondo" Mata que va tocar amb Los Jefes i era guitarra i compositor, al costat del cantant Javier Zaitegui que també havia estat amb Los Jefes, Óscar Calleja al baix, Miguel "Tejón" Labanda a la bateria i les Bloody Marys als cors i que eren Nela i Reyes Torío. Aquesta última després fundaria el segell discogràfic català Al.leluia Records. Dinamita pa los Pollos van ser un dels grups més originals de la música espanyola de mitjans dels vuitanta, a cavall entre el rock and roll, country i el pop, amb cançons molt gamberres i divertides, però amb qualitat. Van gravar una maqueta i l’any 1988 apareix el seu primer disc, un mini LP titulat "No molestes a pa cuando esté trabajando", editat per GASA, on rescàten cançons de "Bienvenidos al gallinero", la seva maqueta i que són regrabadas i afegeixen una versió del "Locomotion" de Brenda Lee composada per Carole King. En aquest disc hi trobavem aquesta cançó que escoltem avui a Un Toc de Rock, el tema "Bourbon". Dinamita pa los Pollos gravarien tres o quatre discos més, aquests produïts per Paco Trinidad i l'últim, l’any 1992, produït per Colin Farley i es van desfer, encara que posteriorment es van publicar un parell de recopilacions de Dinamita pa los Pollos.

Danza Invisible – A este lado de la carretera 1988

El grup malagueny Danza Invisible va versionar aquest tema de Van Morrison i ho van fer així de bé. Jo vaig redescobrir la cançó en un disc recopilatori, un doble CD titulat "Más que coches" i crec que era l'únic grup espanyol que s'hi incloueix compartin pistes amb ZZ Top, Lynyrd Skynyrd, Blue Brothers i altres del mateix nivell. Danza Invisible es van crear a Torremolinos i va ser fundat per Ricardo Texidó juntament amb Chris Navas i Manolo Rubio, provinents del grup de punk Adrenalina, l’any 1981. Poc després, va entrar Antonio Gil a la guitarra i Javier Ojeda, que va substituir a Ricardo Texidó com a cantant i aquest es va dedicar solsament a la bateria. Jo creia que Antoñito havia mort, però per sort m’equivocava. Van guanyar el Concurs de Rock Alcazaba, organitzat per l'Ajuntament de Jerez de la Frontera, el que els va permetre gravar el seu primer senzill amb "Mis ojos hacia ti". Aquesta cançó que estem escoltant es trobava originalment en el seu LP "A Tu Alcance", publicat l’any 1988. Jo els vaig tenir actuant a la  discoteca Torn de l'Hospitalet de l'Infant i es va omplir a rebentar (la foto, feta per Mario Prades, es d'aquell concert). El bateria Ricardo Texidó els va deixar l’any 1993 per llançar-se com cantant i compositor en solitari, debutant amb el disc "Texidó". El darrer treball de Danza Invisible “Tía Lucía” es va editar l'any 2010 i seguin la moda actual, tot son versions, amb cançons de Gato Pérez, Hilario Camacho, Michael Jackson, Eddy Grant i atres. Danza Invisible han editat en total 19 discos i coseguit 7 Discos d’Or i 2 de Platí.


Adán García – El Club de los corazones solitarios 1987

Al maig de 1969 comença el camí d'un grup estendard del rock progressiu andalús, va néixer Mezquita. Van ser, al costat de Smash, Triana, Medina Azahara, Alameda, Imán Califato Independiente, Cai i Guadalquivir, les millors bandes del rock progressiu que ens va arribar del Sud. Van començar anomenant-se Expresión i l'any 1979 van canviar ja a Mezquita i van ser fitxats per Mariscal Romero per Chapa Discos, un subsegell de Zafiro enfocat a promocionar el nou rock espanyol que sorgia. Entre els seus discos cal destacar "Califas del rock" i "Recuerdos de mi tierra". Inicialment Mezquita eren Randy López (baixista), José Rafa García (guitarra), Paco "Roska" (teclista) al costat del bateria Rafa Zorrilla "Pelucas" que va deixar el grup i va ser substituït per Eduardo Viñolo. Rafa crec que va morir el 2002, però no estic segur d'això. El guitarra cordovès José Rafa García Roso va emprendre carrera en solitari quan la banda es va desfer i va gravar com Adam García, publicant l'any 1987 a través de Virgin Records, un LP titulat "Termina el trabajo" del que us he extret el tema que estem escoltant ara a Un Toc de Rock. L'acompanyen en la gravació Kike Arranz (baix), Pablo León (guitarra) i José Antonio Moreno (bateria), compta amb les col.laboracions de l'argentina Leonor Marchesi que va substituir a Azuzena quan aquesta va deixar Santa, al costat de Vicente Roig i un munt de gent que va fer cors. L'àlbum es va gravar en els estudis Mediterráneo d'Eivissa. Totes les cançons van ser compostes per Adam García. Des de fa uns anys Mezquita tornen a realitzar concerts. Per cert i parlant de rock andalús, a finals de la passada dècada va sorgir un grup que ha estat reconegut com la ferma promesa de l'actual rock andalús, responen al nom de Aràbiga.

Armando y El Expreso de Bohemia – Se ha colao (un extraño en mi familia) 2000

Van començar l’any 1995 den-se dir simplement Expreso de Bohemia, d'aquella primera època destaca el tema "Aluminosis en el corazón". El seu líder, Armando va anar prenent protagonisme i tenint en compte que era l'eix central del grup van passar a ser Armando y el Expreso de Bohèmia. Armando Soria és l'ànima d'aquesta formació, líder, cantant i compositor, Armando va néixa a Pamplona i es va establir fa dècades a Barcelona. Del seu disc "Un dia perfecto?" us extrec ara aquest tema en el qual amb dosis de bon humor ens explica que la seva germana ha portat el nòvio a casa i aquest ho està desplaçant dia a dia i fins i tot es posa les seves xancles i es menja el pernil. Per a aquest disc, el tercer o quart de la seva carrera, va comptà amb la col.laboració de Pau Donés de Jarabe de Palo, Inma Serrano i Dani Nel-lo y La Banda del Zoco. És va començar a gravar el febrer del 2000 i els productors van ser Jordi Mena i Micky Forteza.

Asfalto – Días de escuela 1978/1987


Asfalto van ser al costat dels Burning, les millors bandes del rock espanyol dels 70 i els 80. Eran madrilenys, inicialment es van fer dir Los Tickets i cantaven en anglès. Enfrontaments amb la seva casa de discos els van obligar a canviar, però el nom estava registrat i van passar a anomenar-se Asfalto. La millor formació d'Asfalto va ser la formada per Lele Laina, José Luis Jiménez, Julio Castejón i Enrique Cajide (a la foto), però pel grup van passar bons músics, com el recordat bateria Teddy Barrios que ja va morir, Jorge García Banegas, Miguel Oñate i tants d'altres. L'any 1978 Asfalto debuten amb el nou segell que ells estrenen, Chapa Discos, subsegell de Zafiro, amb un disc que portava el seu nom per títol "Asfalto". A més d'aquest tema, en l'àlbum es trobaven cançons avui clàssics com "Rocinante" i "Capitán Trueno". L'any 1987 van publicar "1972-1987... 15 años de música" que recollia els seus temes més populars gravats de nou amb els moderns avenços de la tècnica i la que us he dit va ser la seva millor formació, reunits de nou per aquest enregistrament que inclou un tema inèdit de la seva primera època, "El teatro de la vida". L’any 2009 Asfalto, amb només Julio Castejón dels antics membres, va gravar el primer directe de la seva història, el doble “Al fin vivos”. Jo era el delegat de ventes i promoció a Catalunya del segell Snif Records, propietat dels Asfalto quan aquest disc del que us he tret la cançó que sona ara, va veure la llum.

Asfalto en directe, a sota cobertes de discos

La Gusana Ciega – Hey 2008

Em va sorprendre i molt aquesta versió del "Hey" de Julio Iglesias quan la vaig escoltar per primera vegada interpretada per La Gusana Ciega, un bon grup de rock mexicà integrat actualment per Daniel Gutiérrez (veu i guitarra), Jorge Vilchis (ex Guillotina) a la guitarra, Germán Arroyo (bateria) i Luis Ernesto Martínez "Lu" (ex Cosmonova) al baix. Es van crear l'any 1989 per desfer-se el maig de 2002, però l’any 2005 van tornar de nou i amb canvis en la formació. "Hey" es trobava en l'àlbum "Jaibol", cinquè disc de La Gusana Ciega, publicat el setembre de 2008 i on col.labora el trompetista Iztli Ruvalcaba. Era un disc ple de versions, cosa que en els últims anys, les discogràfiques estan imposant i molt als artistes de les seves escuderies. Com us deia, el tema em va cridar l'atenció des del principi i és que La Gusana Ciega li confereix a la cançó un caire molt especial.
La Gusana Ciega

Ramoncín – Marica de terciopelo 1978

Tot i que aquesta cançó es va incloure en el doble àlbum gravat en directe de Ramoncín titulat “Al límite libre y salvaje”, anteriorment ja es va incloure en el LP “Ramoncín y WC.?”, El seu primer disc i que es va publicar l'any 1978. Curiosament les cançons en directe solen tenir més metratge que en els discos d'estudi, però amb “Marica de terciopelo” és tot el contrari, la versió més llarga, es trobava en l'àlbum d'estudi, es clar que la del directe, com escoltareu, deunidó. Ramoncín va ser membre de la junta directiva de la Societat General d'Autors i Editors, l'SGAE i sent un fervent lluitador contra la pirateria, però després va dimitir per discrepàncies amb Teddy Baustista i la seva cohort. Ramoncín també va ser un opositor  d'Operación Triunfo, criticant durament el fet que el programa es dedicava a crear cantants d'orquestres, com jo sempre he dit, però posteriorment va passar a formar part del jurat. La veritat és que jo conec a Ramón i sempre l'he apreciat i respectat molt, crec que està molt lluny de la imatge punk de "Rei del Pollastre Fregit" dels seus inicis i que és un home molt preocupat pel seu entorn i les coses que passen. Un dia en una entrevista vam parlar dels seus començaments i em va explicar que havia treballat com a venedor en una botiga de mobles i va haver de demostrar-li a una clienta la solidesa d'un armari, però això és una altra història. Per cert, deu haver fet un pacte amb el dimoni per que per ell sembla que no pasin els anys. José Ramón Julio Márquez Martínez va néixa a Madrid el 24 de novembre de 1955.
Ramoncín a una actuació en directe a un programa de televisió cantan aquesta cançó

Tomeu Penya – Unes cançons 2007

Aquest tema us ho he extret de l'àlbum "Paraules que s'endú es vent" que l'amic Tomeu Penya va publicar l’any 2007 comptan amb la col.laboració de Paco de Lucía. És una preciosa cançó que tal com ell diu li posa la pell de "Galina" i que aquestas cançons de les que ens parla, son la solució per molts dels problemes. A Tomeu el vaig conèixa quan jo era soci de l'empresa Èxit Produccions Artístiques, al despatx que teníem al carrer Llovera de Reus. Actuava al Parc de Sant Jordi aquella nit, li vaig fer una entrevista per al Diari de Tarragona i li vaig comentar que la cançó seva que a mi més m'agradava de las que havia tret fins llavors, era "Plou" i aquella nit me la va dedicar en el concert. Des de aquell dia Tomeu Penya i jo hem mantingut una bona amistat, encara que fa anys que no ens veiem, però es un dels amics de Un Toc de Rock al facebook de Montse Aliaga. Ell ha estat en moltes ocasions a casa meva i m'ha convidat moltes més a passar un cap de setmana a la seva de Vilafranca de Bonayn, encara que mai m'ha estat possible anar-hi. L’any 2010 va treure un nou disc titulat “30 anys després”, gravat en directe i molt íntim, amb unes quantes de les seves bones cançons. Os el recomano des de Un Toc de Rock. A la foto Mario Prades i Tomeu Penya al port del Serrallo, a Tarragona, després d'un dinar.

Ana Belén – El hombre del Piano 1980

És curiós, però encara avui molts afirmen que "L'home del piano" és un tema d'Ana Belén o de Víctor Manuel i això és un gran error ja que va ser el gran hit en la carrera del pianista i cantant nord-americà Billy Joel. És clar que també va ser un gran èxit, aquí a Espanya i Sud-América, la versió que va realitzar Maria del Pilar Cuesta Acosta (Madrid, 27 de maig de 1951), a la que coneixem com Ana Belén i que va conèixa al seu marit Víctor Manuel en el rodatge de la pel.lícula "Morbo" de Gonzalo Suárez, l’any 1971 o pot ser era al 72, no ho tinc masa clar, us poso al blog unafoto de la pel.lícula. Al cinema va debutar a la pel.lícula "Zampo i jo" quan era una cria i ha sabut compaginar la seva carrera com a actriu amb la de cantant, en la què ha realitzat discos i gires conjuntes amb altres artistes com Serrat, Miguel Ríos, Sabina, el seu marit Víctor Manuel i molts altres. L’any 1980 Ana Belén va editar el disc “Con las manos llenas”, en el qual s'incloïen els temes "Què será" de Chico Buarque i "El hombre del piano" que escoltem ara, les dues adaptacions realitzadas per Víctor Manuel, "El hombre del piano" es convertiria en una de les millors cançons de la carrera d’Ana Belén.

Mediterráneo – Estrechas calles de Santa Cruz 1978

Mediterráneo va ser un dels bons grups espanyols desaprofitats a finals dels 70. Van començar l'any 1977 encara que els seus components havien coincidit anteriorment tocant en diverses bandes. Eren d'Alacant i Mediterráneo l'integraven Víctor Carratalá (cantant), Juan Guijarro (baix), Pedro Giménez (guitarra) i Alfonso Linares (bateria) que havien coincidit amb el guitarrista Pepe Rey que també es va incorporà al grup, en un parell de grups de curta vida anomenats Huevo Frito i Mandrágora. L'any 1978 el petit segell independent Aphrodita els va publica el seu primer LP, gravat als estudis Musigrama de Madrid i que es va titular "Estrechas Calles de Santa Cruz", un bon disc ple de millors cançons i del que ara escoltem aquesta que donava títul. Un any després Pepe Rey deixa el grup i entren el teclista Luis Hernández i Gino Pavone a la percussió. L'any 1979 Miguel Ríos els posa en contacte amb Mariscal Romero que els fitxa per a la seva discogràfica Chapa. "Tabarca" era el títol del segon LP d'aquest bon grup de la costa llevantina, Mediterráneo, als que gràcies a temes com "Número Uno en USA" i “No, no, no” s'els va acusar de ser excessivament comercials, però cançons com aquesta que acomiada avui Un Toc de Rock, ens demostren la seva gran qualitat. I es que ells tocaven veritablement rock progresiu, es clar que sota les directrius de Mariscal Romero i Chapa Discos, subsegell de la discogràfica Zafiro, es publicavan en single les cançons que sortien. Per cert, quan es trobaven gravat “Número Uno en USA” els va deixà el guitarra Pedro Giménez que seria substituït per Javier Rodríguez. En total Mediterráneo van gravar sis àlbums i es van desfer l’any 1986, ancara que per el grup van passar altres músics com Napi Carratalá i Gaspar Montalbano. Despres de desfer-se alguns dels seus components van crear Slac Jazz, un grup més encarats cap al jazz i que estarien en actiu fins l’any 1990. A finals dels anys norata Mediterráneo van reunir-se de nou i van gravar "Ya era hora" a l’any 2002, en el que van col.laborar pràcticament tots els músics que havien tocat a Mediterráneo, però no va  tindre continuitat. A la foto el cantant Víctor Carratalá.

La dita per concloure el programa d’avui es del cantant i compositor guatemaltec Ricardo Arjona (Jocotenango, 19 de gener de 1964) que va dir en una de les seves cançons:


La mort em va ensenyar que cal viure

Tanco la barraqueta d’Un Toc de Rock, però us deixo amb molt bona companyia, la de la xarxa de emissores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya que emeten el programa, Altafulla Ràdio, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus, Radio Trinitat Vella i Ona La Torre que seguiran amb tot vosaltres des de el fons del aparell de ràdio. Tancó per ara Un Toc de Rock, tornaré al proper programa que ja será l’últim de la temporada. Porteu-se be, sigueu bons, bones i no feu rés que jo no faria.

Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades
Enllaç per descarregar el programa (Link to download the radio program)

No hay comentarios:

Publicar un comentario