Parlarem de surf
music, un estil sorgit a la costa oest nord-americana, principalment a
Califòrnia i estretament lligat a la platja i els esports de mar, bàsicament el
surf del que va prendre el nom, però hem d'aclarir que hi ha surf music
instrumental i aquella que compta amb veus. En aquest últim apartat els líders
són The Beach Boys als quals escoltarem també a Un Toc de Rock d'avui, que
estarà ple de surf music de totes dues vasants i diferents païssos. Tindrem a
The Champs, Jan & Dean, The Ventures, Sandy Nelson, The Sound Laboratory,
Dick Dale & His Del-Tones, The Beeds, Bert Weedom, The Spotnicks, Dale
Allen & The Arrows i The Shadows, però acabarem amb altres estils que ens
portaran Hot Tuna, Flying Burrito Borthers, Four Men and A Dog i els alemanys
Foggy Mountain Rockers. Iniciarem el programa des de totes aquelles emissores
per les que sortim a les ones dues vegades cada setmana o vía internet si t’el
descarregues des de blog o bé el facebook de Montse Aliaga. Sóc Mario Prades,
torno a conectar els motors i obriré la barraqueta dient, com ho faig sempre
que tots i totes sou
Benvinguts a Un
Toc de Rock
The Champs –
Tequila 1958
El grup
nord-americà The Champs, amb els que avui obriré Un Toc de Rock, van ser una de
les bandes líders de la surf music. Avui dia aquest tema forma part de la
història universal de la música, però el grup la va gravar de forma gairebé
accidental. El cantant i guitarra Dave Burgess es trobava en els estudis Gene
Autry's Challenge Records gravant el que havia de ser el seu nou single,
acompanyat del grup The Flores Trio que liderava el saxofonista Daniel Flores.
Tenien la cançó que havia de ser cara A "Train to Nowhere", però les
altres cançons no acaben de quadrar, no els agradava com havien quedat i
finalment van deixar-ho fins al dia següent. A l'estudi es van quedar sol
Daniel Flores i Dave Burgess. El saxofonista va començar a tocar la melodia de
"Tequila" seguit per la guitarra de Dave i en escoltar-la el
productor va al·lucinar, van cridar als altres músics i d'una sola presa es va
gravar la cançó i van passar a ser The Champs. El single es va publicar al
gener de l’any 1958 amb aquest tema a la cara B, però les emissores de ràdio
van passar de la cara A i van començar a punxar "Tequila" que el 28
de març de 1958 va arribar al número 1 del Billboard i també va ser número 1 a Anglaterra. Daniel Flores
que havia nascut l'11 de juliol de 1929 i va morir el 19 de setembre del 2006,
va passar a dir-se Chuck Rio a causa d'un contracte previ amb una discogràfica
i poder conservar els drets d'autor del tema que per cert, és una variació de
"Dearest Darling" de Bo Diddley, l'home de la guitarra quadrada. Per
The Champs van passar uns quants músics, entre ells Dale Norris, Gen Alden,
Bobby Morris, el baixista Benjamin Van Norman que va morir al novembre de 1958,
Paul C Saenz, el també baixista Dean McDaniel que va morir l'1 de novembre de
2006 i altres músics, alguns d'ells van tocar posteriorment amb Glen Campbell,
Jerry Cole i Seals and Crofts. De fet l’any 1965 The Champs l'integraven Johnny
Trombore, Maurice Marshall, Dash Crofts, Curtis Paul i el saxofonista Keith
Mackendrick.
The Ventures –
Pipeline 1963
Un dels grups més
importants de la surf music instrumental són The Ventures que van triomfar
també a Espanya, sobretot al interpretar la sintonia de la sèrie de televisió
"Hawaii 5-0". Aquest tema que escoltarem ara, el van gravar al 1963,
encara que un any abans ja havia estat portat a l'èxit pel grup The Chantays
que per cert, van tornar a classificar-la en les llistes al novembre del 97
quan la van tornar a gravar en format acústic. De fet de la cançó s'han
realitzat moltes versions, entre elles les de Johnny Thunder, Dick Dale al qual
escoltarem després i que la va gravar acompanyat per Stevie Ray Vaughan i Jimmie Vaughan, The
Eagles, la Incredible
Bongo Band, Hanoi Rocks, Hank Marvin de The Shadows tocant
amb Duane Eddy, The Challengers, Anthrax, The Astronauts, Assassin, Hot Butter,
Bruce Johnston, Sandy Nelson i un munt més. The Ventures es van crear l'any 1958 a Tacoma, estat de
Washington, encara que inicialment es feien dir The Versatones i els fundadors
van ser els guitarristes Don Wilson i Bob Bogle (16 de gener de 1934 - 14 de
juny de 2009), passant poc després a ser The Ventures, Quan se'ls van unir Mel
Taylor (24 setembre 1933 - 11 d'agost de 1996) i Nokie Edwards va ser la millor
formació de la banda, tot i que hi ha hagut canvis en el grup al llarg dels
anys, de fet segueixen en actiu. Es calcula que The Ventures han superat els
100 milions de discos venuts. Pel grup han passat molts músics, entre ells
Gerry McGee, Bob Spalding, Leon Taylor, Howie Johnson que també es mort, John
Durrill, Joe Barile, Dave Carr que així mateix va morir, Biff Vincent, Leisha
Soukary, Jonell Calendar i George T. Babbitt Jr. També van interpretar la
sintonia d'una altra famosa sèrie de televisió "Swat" que aquí vam
conèixer com "Els Homes de Harrison". Només entre els anys 1960 i
1972 The Ventures van publicar 36 àlbums i han seguit en actiu editant l'últim
l'any 2010, en total uns altres 28 discos des de 1972, als quals sumarem 30
àlbums en directe i 139 discos de grans èxits. Què. Impressiona o no?
Jan and Dean –
Surf City 1963
Aquesta cançó va
ser escrita per Brian Wilson i Jan Berry, el primer component de The Beach Boys
que també la van gravar i van portar a l'èxit, el segon formava part del duet
Jan & Dean i la seva versió és la que escoltarem ara a Un Toc de Rock. Jan & Dean la
van publicar el 17 de maig del 1963
a format single amb "She's My Summer Girl" a
l'altre cara i va pujar al primer lloc en la llista del Billboard el 20 de
juliol mantenint-se dues setmanes en aquesta posició. En la gravació els van
acompanyar Billy Strange, Ray Pohlman, Glen Campbell, Bill Pitman, Hal Blaine i
Earl Palmer. La veritat és que del tema s'han fet unes quantes versions, entre
elles la van gravar The Delltones, The Rip Chords, Ramones, The Meteors, Sonic Surf City i The Go-Go's. Jan & Dean
es van crear l'any 1958 i es van desfer al 2004. El duet estava integrat per
Jan Berry, nascut el 30 d'abril de 1941 a Los Angeles i Dean Torrence que va
néixer el 10 de març de 1940, també a Los Angeles. Es coneixien des de
l'institut i tots dos jugaven a futbol americà. Allà van crear el seu primer
grup anomenat The Barons, al costat d'altres companys d'estudis i feien doo
wop. Van aconseguir el seu primer èxit al 1958 amb el tema "Jenny
Lee", dedicat a una ballarina de striptease, encara que en aquell moment
eren un tercet, el tercer era Arnie, un altre company de col·legi, però aquest
els va deixar poc després i ells ja van seguir com a duet amb una brillant
trajectòria. L'any 1966 i després de gravar el senzill "Batman", Jan
Berry va patir un accident de trànsit quan circulava amb un Corvette que el va
deixar en coma durant uns dies i amb les facultats sensorials totalment
minvades, havent d'aprendre a parlar i caminar després de patir seriosos danys
cerebrals. Jan va recuperar la seva mobilitat, però no va poder prosseguir la
seva carrera musical en aquell moment. Dean va seguir, encara que va mantenir
en nom de Jan & Dean. Jan Berry va morir el 26 de març de l'any 2004 a l'edat de 62 anys.
The Sound
Laboratory – Sherry, sherry 1969
El grup The Sound
Laboratory, als que es va englobar dins de la surf music tot i que ells tiraven
cap el boublegum pop, ja havien publicat anteriorment un single amb els temes
"Rainy Day Girls" i "That Was The Last Time", però
"Sherry, Sherry", una cançó composada per Don Hill que després es
convertiria en un famós empresari de la nit a la gran poma, avui ja mort, va
ser el seu hit. Aquest single va ser produït pel texà Shelby Singleton Jr (a la foto de sota) un
dels bons i afamats productors nord-americans, nascut a Waskom el 16 de
desembre de 1931 i que va morir a causa d'un càncer el 7 d'octubre de 2009 a Nashville, Tennessee
i que al 1969 va comprar el segell Sun Records a Sam Phillips. Tot i que el
relatiu èxit al seu país dels dos singles va fer que es considerés al grup
nord-americà The Sound Laboratory una de les fermes esperances del so boublegum
pop no controlat pels productors Kasenetz i Katz, tots es van equivocar ja que
The Sound Laboratory van tenir una vida efímera, ajudada per una mala
distribució dels seus productes fora i dins dels Estats Units. Van treballar
amb el segell SSS International que a Espanya va ser distribuït per Exit
Records.
Dick Dale &
His Del-Tones – Misirlou 1968
Un dels pioners
en la surf music, al costat de The Ventures, va ser el guitarrista Dick Dale,
de veritable nom Richard Anthony Monsour, nascut a Boston, Massachusetts, el 4
de maig del 1937 que va triomfar al capdavant del seu grup The Del-Tones. De
fet està considerat com el Rei de la guitarra surf i es va donar a conèixer
quan l'any 1962 va gravar aquest tema "Misirlou", posant de moda la
reverberació per les guitarres d'aquest estil musical i que avui i per
compartir a Un Toc de Rock, en aquest programa sobre la surf music, us he
seleccionat. La cançó va ser recuperada anys més tard per Tarantino que la va
incloure en la banda sonora de la pel·lícula "Pulp Ficcion",
tornant-li una part de la seva popularitat. El tema es va incloure en el primer
LP que van publicar Dick Dale & His Del-Tones titulat "Surfers
'Choice", també publicat al 1962. En total Dick Dale porta editats 15
àlbums i 9 recopilatoris de grans èxits. Una curiositat sobre la manera de
tocar de Dick Dale és que es tracta d'un guitarrista esquerrà, però encara que
toca una guitarra per esquerrans, porta les cordes col·locades com si fos
dretà, de manera que estàs queden a l'inrevés, el bordó avall una forma de
tocar que després van usar guitarristes com Jimi Hendrix, Eddie Van Halen i
altres d'esquerrans, sobretot d'heavy metal. "Misirlou" és una cançó
tradicional originària de la
Mediterrània, de la zona de Grècia, Egipte i Turquia, amb
arrels molt àrabs, de fet he de dir-vos que el pare de Dick Dale era de Beirut
i ell la va convertir en popular dins de la surf music. Al llarg dels anys
s'han realitzat moltes versions, entre elles les de The Ventures, The Beach
Boys, Consider the Source, Martin Denny i Arthur Lyman, fins i tot el grup The
Black Eyed Peas va realitzar un parell de temes incloent el mostreig guitarrer
de la cançó. Dick Dale va tenir problemes de salut molt seriosos provocats per
un càncer i encara que sembla que s'ha recuperat, va explicar que segueix
realitzant actuacions a fi de pagar les factures mèdiques.
The Beeds – Run
to her 1970
Aquest single
dels The Beeds em va arribar des de Mèxic l'any 1970 amb "You Your say
have to" a la cara B i m'el va enviar una novieta que tenia en el país
dels mariachis anomenada Magnolia. Aquí al blog podeu veure la caràtula
original del single mexicà que es troba en el meu poder, amb les fundes de
plàstic típiques de Méxic. La veritat és que aquesta portada dels The Beeds
hagués estat immediatament vetada aquí pels castos censors de l'època ja que
aixó de veure un culet, encara que fos de dibuixos animats, no era el més
correcte per a la salut moral de l'espanyolet del carrer, sobre tot si la noia
va nua, muntada a cavall i la persegueix un faune amb aspecte molt sàtir, així
tot és encara pitjor. No crec que el single, amb aquesta o diferent portada,
arribés a publicar-se mai a Espanya, però és un bon tema el d'aquest grup
nord-americà liderat pel cantant i guitarra Pete Carver (a la foto) que és un dels autors
de la cançó i va ser membre del grup The Cats Meow. The Beeds van ser englobats
dins de la surf music, però ells també es decantaven més per el so boublegum
pop. La cançó "Run to her" va ser versionada en espanyol pel grup
mexicà Los Rocking Devils i titulant-se "Corre tras ella". Per cert
que el single original als Estats Units es va publicar al 1968, dos anys abans.
Sandy Nelson –
Teen Beat 1959
El bateria Sandy
Nelson va gravar aquest tema, un dels seus grans èxits, l'any 1959,
incursionant en la música surf i el single va representar el seu debut en el
món del disc. Va ser número 4 del Billboard, venent més d'un milió de còpies i
sent Disc d'Or, en les llistes de R & B va pujar al lloc 17 i es va
classificar en el 9 a
Anglaterra. Curiosament va tornar a regravar aquest tema, amb algunes variants,
al 1964 i el va titular "Teen Beat '65", tot i que no va obtenir el
mateix èxit. De nom complet Sander L. Nelson, va néixer a Santa Monica,
Califòrnia, l'1 de desembre de 1938 i porta publicats més de trenta àlbums en
els quals predomina el so del seu instrument, però també toca els teclats,
piano i sintetitzadors. També ha compost i gravat diverses bandes sonores. En
total Sandy Nelson porta editats 36 singles, 30 àlbums i 6 recopilatoris. Us
explicaré que a finals de 1963, Sandy Nelson va patir un accident de
motocicleta del que va resultar amb greus ferides. Li van haver d'amputar el
peu dret i part de la cama. Tot i això es va recuperar i va continuar gravant
durant la dècada dels 70, dos o tres discos l'any, bàsicament versions d'èxits
populars a més d'algunes composicions originals.
Davie Allan &
The Arrows – The Rebel (without A cause)
Des del doble
àlbum “Devil's Rumble - Anthology 1964-1968” del veterà guitarrista nord-americà Davie
Allan, nascut a San Fernando Valley, a Califòrnia, us he seleccionat aquest
tema ple de càrrega surfera, perquè soni en aquest programa de Un Toc de Rock
dedicat a la surf music. Es diu que l'extraordinari guitarrista Davie Allan és
el veritable inventor del llenguatge modern de les guitarres elèctriques, però
es troba generacionalment entre l'innovador Link Wray i la tècnica de Jimi
Hendrix i això ha fet que el seu treball moltes vegades sigui obviat. Els seus
discos han passat per diverses etapes, des de la surf music al so garatge, el
punk i la psicodèlia. Al llarg de la seva carrera Davie Allen & The Arrows
van gravar i van compondre cançons per a moltes bandes sonores històriques,
sobretot running movies, entre elles "The Wild Angels" que a Espanya
es va titular "Els Àngels de l'Infern", "Devil's Angels",
"Thunder Alley" i "The Born Losers", però ha fet música per
a molts més films. Les seves cançons han estat gravades per Eddie Van Halen,
Ramones, etc. Avui dia Davie Allen està retirat, encara que realitza
esporàdicament algun que altre concert i també col·laboracions amb altres
artistes, entre ells Phantom Surfers i Ramonetures. Per cert, va ser un dels
pioners en fer servir el pedal fuz. Us
explicaré una cuiositat, es deia que va plagiar el sol de guitarra de la cançó
“Blues Theme” de la pel·lícula “The Wild Angels” dels The Monkees i que era de
la cançó “Last train to Clarksville”, pero tot i la similitud, aixó no era cert
ja que els Monkees la van gravar el 25 de juliol del 1966 i el film es va
estrenar als cinemes el 20 de juliol del 1966, per tant estava gravada molt
abans.
The Spotnicks –
Telstar 1962
Des de Suècia i
molt abans que sorgissin els ABBA ja ens va arribar un grup, en aquest cas
instrumental que van saber demostrar que al nòrdic país també se sabia fer bona
surf music, es tractava de The Spotnicks que es van crear l'any 1961 i
destacaven per les seves aparicions en escena, gairebé sempre vestits
d'astronautes. Van gravar 42 àlbums i es calcula que van arribar a
vendre més de 18 milions de discos. The Spotnicks el van crear Bo Starander i
Björn Thelin’s que havien estat treballant des de 1956 com duet i dient-se
primer The Rebels i més tard Rock-Teddy and The Blue Caps, després de canvis es
va sumar el guitarra de punteig Bo Winberg, Bo Starander a la guitarra rítmica
i Björn Thelin al baix. L’any 1961 quan van signar contracte amb la seva
discogràfica van passar a ser The Spotnicks. Eren una barreja entre The Shadows
i The Ventures, però a la sueca i les seves cançons vessaven qualitat. Van
col·locar un munt de temes en les llistes angleses i van aconseguir diversos
número 1 a
Alemanya i Japó. En la seva discografia hi trobem moltes versions passades a la
música instrumental i al seu caire, entre elles destacar “Amapola”, “Hava
Nagila”, “Orange Blossom Special" o “Ghost riders in the sky”. Aquest
tema que escoltem ara, una de les seves cançons més populars, el van publicar en format single
al 1962, encara que posteriorment va ser reeditat en moltes ocasions, tant en
discos recopilatoris, directes i en singles o EP's. Per cert, The Spotnicks
segueixen en actiu i actualment són Bo Winberg, Bob Lander, Stefan Möller, Kent
Brännlund i Göran Sannfridsson.
Bert Weedon –
Apache 1960
Un dels més
importants guitarristes britànics de totes les èpoques és Bert Weedon, nascut
el 10 de maig de 1920 a
Essex i que va ser professor de Hank Marvin, el guitarra de The Shadows, als
que escoltarem després. De fet ell va ser el primer que va gravar la cançó
"Apache" que escoltarem ara a Un Toc de Rock, en un single publicat
l’any 1960 i poc després Hank Marvin li va demanar autorització per
enregistrar-la amb el seu grup The Shadows i es va convertir en el seu gran
hit. Va ser el gran èxit de The Shadows. Bert Weedon va tenir el seu màxim
esplendor durant les dècades dels cinquanta i seixanta, sobretot gràcies al
tema “Guitar boogie shuffle” i que va ser número 1 l'any 1959, sent el seu
primer single. Es diu que Herbert Maurice William Weedon va ser la màxima
influència per guitarristas de la talla d'Eric Clapton, Brian May, Mike Oldfield, The Shadows, a més de George
Harrison i John Lennon dels Beatles. L'any 2001 Bert Weedon va ser nomenat per la Reina d'Anglaterra Cavaller
de l'Imperi Britànic per les seves moltes obres benèfiques. De fet Sir Bert
Weedon ha rebut nombrosos homenatges, entre els quals destaquen un del programa
"Thame TV" en què van estar presents Eric Clapton, Brian May, Hank
Marvin, Phil Collins, Adam Faith, Val Doonican, Joe Brown, Lonnie Donegan,
Marty Wilde, Frank Bruno, Henry Cooper, Paul Daniels, Glòria Hunniford, Basil Brush
i altres artistes.
The Shadows –
Geronimo 1963
A Europa el grup
més important dins de la surf music van der els anglesos The Shadows que van
crear escola, A l’Espanya dels anys seixanta la música surf, instrumental, es
va dir "so Shadows" degut a que aquest grup i las seves cançons van
arrivar al pais molt abans que els creadors nord americans del estil surgit a
California. Inicialment els britànics The Shadows van començar dient-se The
Drifters i van surgir a finals dels cinquanta com a grup d’acompanyament del
cantant Cliff Richard, però un bon dia es van adonar que hi havia un grup vocal
de color nord-americà que es deia així mateix, llavors van passar a ser Cliff
Richard & The Shadows, però el grup va tenir una interessant carrera dins
del rock instrumental paral·lela a la de Cliff. Es clar que The Shadows també
van gravar algun tema cantat, encara que molt pocs, entre ells aquell amb que
van representar al seu país a Eurovisió l'any 1975. The Shadows van funcionar
de 1958 a 1990, però crec que van tornar fa uns anys i avui en dia segueixen en actiu,
però no ho tinc masa clar. "Geronimo", la cançó que escoltem ara a
carrec de The Shadows, era el tema estrella d'un EP que van publicar l’any 1963
i el disc va arribar al lloc 11 de les llistes britàniques. Van tindre molts
camvis, si be la millor formació de The Shadows va ser l’integrada per Hank
Marvin (veu i guitarra), Bruce Welch (guitarra), Brian Bennett (bateria) i Jet
Harris (baix), però per The Shadows van passar un bon grapat de músics, com el
bateria Tony Meehan i els baixistes Brian Locking i John Rostill, entre altres.
La veritat es que The Shadows son, per merits propis, un grup de referencia
quan es parla de pop britànic, si bé ells imitaven a Bert Weedon, el mestre de
Hank Marvin i al que hem escoltant abans.
The Beach Boys –
Daybreak Over the Ocean 2012
L’any 2012 es va
publicae un treball discogràfic del grup líder de la surf music vocal
nord-americana The Beach Boys, uns veterans que cinquanta anys després
segueixen al peu del canó. L'àlbum es va titular "That's Why God Made The
Ràdio" i d'ell us he extret aquest tema que compartim ara a Un Toc de
Rock. L’àlbum va sortir a la venda el 5 de juny del 2012. Va estar produït per
Brian Wilson i es va gravar per coincidir amb el 50è aniversari de la banda.
Cal recalcar una cosa important, aquest era el primer àlbum de The Beach Boys
que comptava amb material nou original des de que es va publicar "Summer
in Paradise" l'any 1992. Des d'aquell disc
tots els que s'han anat publicant eren recopilacions.Aquest és també el
primer disc en el què compten amb el cantant i guitarrista David Marks que
substitueix en The Beach Boys al guitarra i cantant Carl Wilson que va morir el
6 de febrer de 1998. El nou àlbum "That's Why God Made The Ràdio" va
aconseguir el tercer lloc en les llistes del Billboard, el lloc més alt al que
puixan The Beach Boys i el que arriba al grup des de l'any 1965. The Beach Boys
estan integrats en aquest enregistrament per Al Jardine, Bruce Johnston, Mike
Love, David Marks i Brian Wilson (tots a la foto del costat), però també han
comptat amb un munt de col·laboracions interesants. Val a dir que The Beach
Boys són un grup qie han sabut envellir i amb ells acabarem aquest recorregut
per la surf music.
Hot Tuna – Angel
of Darkness 2011
Ara cambiarem
d’estil. Dos músics molt inquiets Jack Casady (baixista) i Jorma Kaukonen
(guitarra) que a finals dels seixanta, concretament l'any 1969, militaven en
els Jefferson Airplane, van decidir posar en marxa un projecte paral·lel que
van anomenar Hot Tuna. Se'ls van unir Will Scarlet (harmònica) i ocasionalment
Marty Balin i Spencer Dryden que també tocaven amb els Airplane i van gravar un
disc en directe ple de blues. Des de llavors la seva carrera s'ha enfocat més
cap al rock i encara que mai han estat un grup massa conegut a Espanya, porten
publicats més de vint àlbums en els Estats Units. L'any 1974 Jorma Kaukonem (23
de desembre de 1940) i Jack Cassidy (30 d'abril de 1944) van abandonar
definitivament a Jefferson Airplane per dedicar-se ja plenament a Hot Tuna, i
pel grup han passat molts músics al llarg dels anys, entre ells Papa John Creach, Sammy Piazza, Bob Steeler, Michael Falzarano, etc. Encara que amb
altibaixos i discos en solitari, Hot Tuna crec que encara segueixen en actiu.
Aquest tema, escrit per Larry Campbell i Jorma Kaukonen, obria el seu disc
"Steady As She Goes", publicat el 5 d'abril del 2011 i que és el seu
últim treball fins al moment. En aquest disc Hot Tuna són Jorma Kaukonen
(cantant i guitarres), Jack Casady (baix) tots dos a la foto, Barry Mitterhoff
(mandolines) i Skoota Warner (bateria), comptant amb les col·laboracions de
Larry Campbell (guitarres, steel, fiddle, violó, òrgan i cors) i Teresa
Williams (cors).
The Flying
Burrito Brothers – Colorado 1981
Possiblement la més
important banda de country-rock de la història siguin The Flying Burrito
Brothers, una veritable escola per la qual van passar músics rellevants del
gènere, si bé la Flying
Burrito Brothers van tenir molt poc ressò a Espanya, la seva
música dins del country-rock, es decantava més cap al country que al rock i van
ser eclipsats comercialment per els Eagles. Aquest tema que escoltem ara, la
cançó "Colorado", és el setè tall del CD "Close encounters to
West Coast" que va ser reeditat l'any 1991 pel segell Relix que va
digitalitzar i va reeditar una part molt important de la discografia de The
Flying Burrito Brothers. En aquest enregistrament el grup l'integraven Greg
Harris, Skip Battin, Aneaky Pete Kleinow, Gib Guilbeau i Ed Ponder (a la foto).
El seu primer disc "The Gilded Palace of Sense" de 1969 està
considerat el millor àlbum del grup. The Flying Burrito Brothers estava
integrada en els seus inicis per Chris
Hillman i Gram Parsons de nom real Ingram Cecil Connor III (5 de novembre de
1946 - 19 de setembre de 1973) que venien de The Byrds. També hi eren Ian
Dunlop i Mickey Gauvin, al costat de Chris Ethridge, el bateria Michael Clarke també de The Bryds, junt amb
el guitarrista Sneaky Pete Kleinow. Però per la Flying Burrito
Brothers van passar molts altres grans músics al llarg dels anys. Gram Parsons
els va deixar per a llançar-se en solitari, però la seva prematura mort a causa
d'una sobredosi de droga, als 26 anys, en l’habitació d'hotel i posterior
robatori del cadàver per a ser incinerat després de llançar-li cinc galons de
benzina al taüt, en una cerimònia mundana al Joshua Tree Park, el va convertir
en llegenda.
Four Men and A Dog – Mother of Mercy 1995
Al programa
d’avui d’Un Toc de Rock us porto una cançó de la banda irlandesa Four Men and a
Dog, un grup que es van donar a conèixer en el Belfast Folk Festival celebrat
l’any 1990, si bé jo no m’atreviria a dir que son una banda de folk, ni de molt
lluny. Aquest tema que va ser editat també en format single, es trobava en el
tercer àlbum de Four Men & A Dog que és va titular "Doctor A's secret
remedies", un dels seus millors treballs, editat a Espanya l’any 1995,
encara que en el Regne Units es va publicar un any abans, el 1994. En total
porten publicats 6 àlbums, l’últim “Wallop the Spot” al 2007. La música de Four
Men and A Dog és un complet mestissatge d’estils i barreja jazz, blues,
bluegrass, swing, salsa, polka i tocs de rap. El grup Four Men & A Dog
l'integraven Cathal Hayden (fiddle), Gerry O'Connor (banjo i fiddle), Gino
Lupari (bodhran, bone i cantant), Kevin Doherty (guitarra i cantant) i Donal
Murphy (acordió). En aquesta gravació van comptar amb Tom Flowerman al piano i
també van col·laborar Garth Hudson, Randy Ciarlante i Rick Danko. Aquest tema
és un dels que a mi més m'agraden d’aquest CD de Four Men and A Dog que es va
gravar en els Levon Helm's studios de Woodstock, a Nova York, encara que
reconec que en alguns moments en aquesta cançó els Four Men & A Dog em
recorden i molt als Dire Straits de Mark Knopfler, aquells dels seus inicis.
Foggy Mountain
Rockers – Country Roads 1999
Avui anem a
concloure Un Toc de Rock des d'Alemanya i ho farem escoltant una cançó que us
he extret de l'àlbum "Hang Him High" que el grup germànic Foggy
Mountain Rockers van publicar l'any 1999 i que va representar el seu tercer
treball discogràfic. Es tracta d'una bona banda de rock & roll i rockabilly
que es van crear l'any 1992,
a Alemanya. El grup Foggy Mountain Rockers estava
integrat per Heiko Piecha (cantant), Mario Oehlmann (guitarra), Jörg
"Paul" Weber (guitarrra), Frank "Jummi" Jungbluth (baix),
Sven Schürmann (bateria) i Domenico "Duck" Todaro (percussió). El
grup Foggy Mountain Rockers porta deu àlbums gravats, encara que val a dir que
són uns complets desconeguts aquí al nostre país i en l’actualitat integren la
banda Marios Poulios (guitarra), Olaf Groß, Sven Schürmann, Heiko Piecha i
Mario Oehlmann, aquests tres últims són els únics que queden dels originals, si
be Duck Todaro que va deixar el grup a finals del 2012, seguéix col·laborant
amb ells, tant en gires com en gravacions. Foggy Mountain Rockers porten
publicats fins el moment deu àlbums i un EP que es va editar l’any 2012 i es el
seu últim treball horas d’ara.
La dita per
acabar el programa d'avui és del compositor, cantant i músic Paul Simon que diu
en una de les seves cançons:
"Un home sol
escolta el que vol escoltar”
Tanco per avui Un
Toc de Rock i us deixo amb companyia de totes aquelles emissores per les que
sortim a l’aire dues vegades per setmana o bé vía internet si es que t’el
descarregues del blog o el facebook de Montse Aliaga. Jo sóc Mario Prades i ara
toca baixar la barraqueta fins el proper programa. A reveure.
Apa, ens veiem
pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario