El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

viernes, 5 de diciembre de 2014

Un Toc de Rock 09-23



Anem a fer avui a Un Toc de Rock un viatge pels nostres records musicals amb música de fusió i entrebarrejarem jazz amb rock, funky, simfonisme, soul... tot en perfecte mestissatge gràcies a gent com Chicago, Blood Sweat & Tears, Blind Fairh, La ELO, Badfinger o la Incredible Bongo Band, junt a Daryl Hall & John Oates, The White Buffalo, els belgas Wallace Collection i 10 CC. És clar que obriré la barraqueta amb una reunió de bons músics Mike Bloomfield i Al Kooper, així que anem a començar el nostre recorregut per l’ahir des de totes aquelles emissores per les que el programa surt a l’aire o via internet. Jo soc Mario Prades i avui us diré el mateix de sempre, alló de 


Benvinguts a Un Toc de Rock

Mike Bloomfield & Al Kooper – The 59th Street Brigde Song (Feelin’ groovy) 1969

Als Estats Units i Anglaterra va sorgir una pràctica que a Espanya vam trigar molts anys a aprendre, allò que "La unió fa la força" i que com em deia un dia Serrat, les bones col·laboracions enriqueixen ambdues parts. El doble àlbum "The Live Adventures of Mike Bloomfield and Al Kooper" és l'exemple d'això i es va gravar en directe al Fillmore West, un mític local de San Francisco, a la intersecció de la Fillmore Street amb el Geary Boulevard i del qual al blog us penjo una foto, en el curs de concerts celebrats el 26, 27 i 28 de setembre de 1968 i de la producció es va encarregar el propi Al Kooper. És clar que aquesta bona col·laboració s'havia iniciat amb la gravació, en estudi, de "Super Session", un àlbum publicat el juliol del mateix any i que a més de Bloomfield i Kooper, va comptar amb Stephen Stills i altres instrumentistes. Els músics en aquest enregistrament en directe "The Live Adventures of Mike Bloomfield and Al Kooper", van ser un banda de luxe: Al Kooper (órgan, odalina i piano), Mike Bloomfield (guitarra), John Kahn (baix), Skip Prokop (bateria), Carlos Santana (guitarra) i Elvin Bishop (guitarra). El guitarrista Mike Bloomfield, nascut a Chicago, Illinois, el 28 de juliol de 1943 i que va morir el 15 de febrer de 1981 a causa d'una sobredosi. Havia acompanyat anteriorment a The Paul Butterfield Blues Band, amb els que va gravar quatre discos i després va tocar amb Bob Dylan, entre els seus propis grups es troba Electric Flag i també va gravar un munt de discos en solitari. S'uneix per aquest projecte al pianista, organista, guitarra, cantant, compositor i productor Al Kooper, de veritable nom Alan Peter Kuperschmidt, nascut aBrooklyn, Nova York, el 5 de febrer de 1944 i que havia escrit cançons per a diversos grups i acompanyat a Bob Dylan en els discos "Like a Rolling Stone" i "Highway 61 Revisited".  Va crear el grup The Blues Project i finalment tots dos músics s'uneixen per a aquest projecte. Després Al Kooper segueix treballant com a músic de sessió i gravarà amb Rolling Stones, BB King, Jimmy Hendrix, Alice Cooper, The Who o Cream, a més de començar a gravar en solitari. Com a productor hem de recordar que es va encarregar dels tres primers àlbums del grup de rock sureny Lynyrd Skynyrd. També va ser el fundador dels Blood, Sweat & Tears als que escoltarem ara.

Blood, Sweat & Tears – You’ve make me so very happy 1969

Al costat de Chicago i el grup de Jaco Pastorius, Weather Report, els Blood, Sweat & Tears són el màxims exponent del jazz rock als Estats Units. Van sorgir l'any 1967 a Nova York, creats pel pianista i organista Al Kooper al que hem escoltat abans i van triomfar amb els 70. Jo els vaig descobrir gràcies al doble disc de presentació del segell CBS a Espanya que es va titular "Llena mi cabeza de rock" i es va vendre a preu de disc simple, no doble com és el lògic d'acord amb com funcionen les discogràfiques avui en dia. Al Kooper creà Blood, Sweat & Tears quan militava a The Blues Project, al costat del guitarrista Steve Katz que també formava part d'aquesta banda i el baixista Jim Fielder que havia tocat amb Buffalo Springfield i The Mothers of Invention de Frank Zappa i Blood, Sweat & Tears va ser creada com una Big Band. Aquest tema “Tu has de fer-me tan feliç”, es va incloure en el doble LP "Live & improvisada", editat per Columbia Records, l’any 1977, si bé primer es trobava al disc "Blood, Sweat & Tears", segon LP de la banda i que es va publicar l'11 de desembre de 1968, ja sense Al Kooper i comptant amb el cantant David Clayton-Thomas. El LP va aconseguir la primera posició del Billboard i va aconseguir un Grammy. També integraven la banda Lew Soloff i Chuck Winfield a la trompeta i fiscorn, Jerry Imant al trombó, Dick Halligan (trombó, piano i orgue), Fred Lipsius (saxo i piano), Steve Katz (guitarra, harmònica i veus), Jim Fielder (baix) i Bobby Colomby (bateria i percussió). El single amb aquest tema, el primer que es va extreure, es va publicar al febrer de 1969 i va arribar al segon lloc de les llistes, sent Disc d'Or. Per Blood, Sweat & Tears han passat molts músics i avui en dia crec que segueixen en actiu.

Chicago – Another rainy day in New York City 1976

Us he portat a Un Toc de Rock de nou als Chicago. Aquest fantàstic tema es trobava en el seu LP "Chicago X", un dels seus millors discs, de l’any 1976 i va ser composat per Robert Lamm, teclista i cantant del grup. El single va ser número 2 a les llistes del Billboard i el LP també incloïa el gran hit "If You Leave Me Now" que escoltarem un altre dia. La banda va estar integrada inicialment per Lee Loughnane (trompeta), James Pankow (trombó), Walter Parazaider (saxos, flauta), Robert Lamm (veu, piano, òrgan), Terry Kath (guitarra, veu), Peter Cetera (baix, veu) i Danny Seraphine (bateria, percussió). Al contrari que Blood Sweet & Tears, Chicago va mantenir aquesta formació bastant estable, al llarg de la seva història. El grup es va formar a l'hivern de 1967 i es deien inicialment The Missing Links. Durant una jam session a la Universitat DePaul a la qual van unir alguns nous músics, es creà Chicago Transit Authority que era el seu nom original, però coincidia amb el de la companyia de tramvies de Chicago ia aquests no els va agradar la idea i els van obligar a canviar-ho, el van reduir tan sols a Chicago que era el nom de la ciutat on havien sorgit. Els Chicago sempre han numerat els seus discos i sols tenen títol els recopilatoris i encara es troben en actiu. Per cert, Chicago van debutar als Estats Units amb un disc doble, tot un repte per un grup novell, però a Espanya CBS no va tindre prou confiança amb ells i es van editar dos LP's simples, el primer "Chicago I" i el segon es va titular "I'm a man", prenent el títol de la cançó que ells van versionar i que era dels Spencer Davis Group.

Electric Light Orchestra – Last train to London 1979

La Electric Light Orchestra liderada pel cantant i guitarrista Jeff Lynne (Birmingham, 30 de desembre de 1947) arriba a Un Toc de Rock per portar-nos a Londres amb l'últim tren que surt cap a la capital britànica. Una bona cançó que es va editar en single i va ser un supervendes. "Last train to London" estava originalment inclosa en el disc "Discovery", editat al mes de juny de 1979 per Jet Records, distribuït a Espanya per CBS i reeditat el 12 de juny del 2001 en versió CD amb temas extra i una versió de la cançó de Del Shannon "Little Town Flirt". Al blog us poso la portada original espanyola del single, amb el títol en castellà. De l'àlbum "Discovery" es van extreure cinc singles d'èxit, "Shine a Little Love", "Your say Bring Me Down", "Last Train to London" que escoltem ara, "Confusion" i "The Diary of Horace Wimp". Va ser el primer àlbum de l'Electric Light Orchestra en aconseguir el primer lloc en les llistes d'èxits britàniques, entrant directament en aquesta posició i romanent en ella durant cinc setmanes. L'any 1997, "Discovery" va ser certificat com a doble disc de platí. Aquest àlbum no inclou el tercet de cordes integrat per Mik Kaminski, Hugh McDowell i Melvyn Gale, tot i que van aparèixer en els videos musicals de l'àlbum que van ser creats a manera de substitut d'una gira de concerts. La veritat es que van ser acomiadats, tot i que Mik Kaminski tornaria al grup per a la gira de promoció de "Time" i per a la gravació de l'àlbum de 1983 "Secret Messages". A la portada de l'àlbum apareix l'actor Brad Garrett vestit de àrab. En aquesta gravació la ELO van ser Jeff Lynne (cantant, guitarra, piano i sintetitzador), Bev Bevan (bateria i percussió), Richard Tandy (piano, sintetitzador, clavinet i arranjaments orquestrals), Kelly Groucutt (baix i cors) i Louis Clark (arranjaments orquestrals).

Incredible Bongo Band – In-A-Gadda-Da-Vida 1973

La primera cançó "llarga" de la història del rock va ser aquest tema que escoltarem ara, però a càrrec d'Iron Butterfly i durava 17 minuts, després van arribar Rare Earth i el seu "Get Reddy" i moltes altres, ara bé, jo us he seleccoonat ara aquesta versió del "In-A-Gadda-Da-Vida" que ens portaran la Incredible Bongo Band, un grup inexistent, una "banda fantasma" creada pel productor Michael Viner (a la foto) que també era el director de Pride un subsegell de MGM Records. Quan li van sol·licitar dues cançons per a la banda sonora de la pel·lícula "El monstre de dos caps", un nyap de terror de sèrie B, va aplegar una pila de músics d'estudi de provada qualitat musical i va sorgir un grup que barrejava funk i ritmes llatins amb la percussió a base de bongos, congues i bateria i una secció de vent com a protagonistes. La va denominar Incredible Bongo Band, però també van ser coneguts com Michael Viner's Incredible Bongo Band. Després d'aquests dos temes van gravar un primer LP que es va titular "Bongo rock", l'àlbum es va editar al 73 i en ell es trobava aquesta cançó que escoltem ara. Encara publicarien un altre àlbum "Return of the Incredible Bongo Band" l'any 1974. La veritat és que la Incredible Bongo Band mai va existir com a banda i els noms dels músics no consten ni tan sols en els títols de crèdit dels àlbums, de fet es diu que en el segon disc, aquest, el bateria va ser Ringo Starr. Curiosament només van gravar dos discos, però tenen en el mercat tres CD de grans èxits. Alguns grups de hip hop han utilitzat temes de la Incredible Bongo Band com a sampler per rapejar a sobre, sobretot la seva versió del "Apache" i "Last Bongo in Belgium" que ha estat samplejades per grups com Beastie Boys, entre d'altres

Blind Faith – Well All Right 1969

Quan Cream, la primera superbanda del rock, es va desfer, les inquietuds musicals de Mà Lenta es van centrar en fer un altre supergrup, molt més complet musicalment i a mitjans de 1968 neix Blind Faith. Al costat de Eric Clapton (guitarra) que havia militat a The Yarbirds i després a la banda de John Mayal abans de crear Cream, trobàvem a Ginger Baker (bateria) que havia tocat amb Graham Bond Organisation i també a Cream, el cantant i organista Steve Winwood que va militar anteriorment a The Spencer Davis Group i Traffic que s'havien separat temporalment, i Ric Grech (baix) que havia tocat amb Family. Tan sols van gravar un àlbum, en els Olympic Studios entre abril i maig del 69, una peça de col·leccionista en la seva versió original en vinil, la publicada a l'agost de 1969 ja que anys més tard seria reeditat en vinil i en els noranta en CD i remasteritzat. L'àlbum, titulat simplement "Blind Faith" i del qual us he extret aquest tema que va ser composat per Norman Petty, Buddy Holly, Jerry Allison i Joe B. Mauldin, va aconseguir el primer lloc del Billboard. La portada original que veureu al blog, va ser censurada a Espanya. Mostrava la fotografia d'una noia de tot just catorze o quince anys, nua i amb un avió a les mans. Però esteu en un error. No va ser censurada pel fet que la nena estigués nua mostrant els seus menuts pits, no senyor, la causa va ser que el cast i digne censor va entendre ràpidament que aquell avió era un "símbol fàl·lic" i allò no podia tolerar-se. La va fer el fotògraf Bob Seidemann, amic personal d'Eric Clapton i popular per les seves fotos de Janis Joplin i del grup Grateful Dead i la model era la filla de Ginger Baker. És clar que no només els censors espanyols la van prohibir, als Estats Units també va ser prohibida i la van canviar per una foto del grup, encara que a Espanya crec recordar que la portada va ser tota de color vermell amb el nom del grup escrit, però no estic segur. L'any 2001 el disc de Blind Faith es va editar de nou incloent temes inèdits i jam sessions, a més de dos temes gravats en un concert al Hyde Park.

Badfinger – Take it All 1973

Aquesta peça va ser un altre dels èxits d'aquesta banda liderada pel cantant i guitarra Peter Ham. Els Badfinger pertanyien a l'escuderia Apple, el segell de The Beatles i van tenir una bona trajectòria, però també van patir molts problemes legals que van impedir la sortida de més d'un dels seus àlbums, tot i que en algun moment se'ls va considerar successors dels de Liverpool. El grup en els seus inicis es va anomenar The Iveys, i va ser format a Gal·les, pel teclista i guitarra Peter Ham. Al seu costat hi havia el baixista Joey Molland, Mike Gibbins a la bateria i Tom Evans amb la guitarra. La tragedia va marcar als Badfinger, el 23 d'abril de 1975 Peter Ham es va suïcidar en el seu garatge i Tom Evans es va penjar el 19 de novembre de 1983. El tema "Agafeu-lo tots" que escoltem ara, es trobava en l'àlbum "Straight Up" qué es va editar el 13 de deecmbre de 1973 i va ser reeditat en versió CD l’any 1993. Dos dels seus singles es van clasificar al Billboard, però no aquesta peça que va està compossat per Pete Ham. Per cert, Badfinger, en aquest cas Pete Ham, van ser també els compositors del tema "Without You" que va ser el gran èxit de Harry Nilsson i ells la van gravar abans que el nord americà, crec recordar que va ser un dels singles d’aquest álbum, però ara no estic segur del tot.

The White Buffalo – The house of the rising sun

Sorgit al sud dels Estats Units, us porto a The White Buffalo que realitzen una extraordinària versió d'aquest tema que va brollar des del folk americà per, gràcies a Alan Price al capdavant dels britànics The Animals, convertir-se en tot un estàndard del rock i el blues. The White Buffalo, un grup al voltant del cantant Jack Smith, ens fan una versió destacable del tema en el qual sense perdre l'aire R & B que li van imprimir els anglesos, posseeix ara també aquelles connotacions folk dels seus orígens. Aquest tema es va incloure en la banda sonora de la sèrie de televisió "Sons of Anarchy", molt popular als Estats Units, però pràcticament desconeguda a Espanya i que anava sobre una associació de moteros. S'han realitzat 79 capítols en 6 temporades, iniciant-se l'any 2003 i crec que encara s'emet. La veritat és que The White Buffalo, dels quals poc us puc dir, són una banda de rock sureny, però amb tocs de rock molt canyer i influències folk i country. Jack Smith va néixer a Oregon, però es va criar a Califòrnia., Això li va donar influències molt variades musicalment parlant. The White Buffalo van debutar l'any 2002 amb l'àlbum "Hogtied Like a Rodeo", un disc molt pobre de so que va ser regravat l'any 2008 i tornat a editar-se re titulat-se ara "Hogtied Revisited". Per cert, entre els músics que l'acompanyen trobem a Matt Lynott (bateria) i Tommy Andrews (baix).

Daryl Hall & John Oates – Everytime you go away 1985

Arriba el moment de escoltar al programa d’avui tot un “peaso cansión” que ens arribarà des de la pàtria de l'Oncle Sam. A Europa vam descobrir al duet Daryl Hall & John Oates arran de publicar-se el seu single amb el tema "Meneater", editat l'any 1982 i considerat el seu millor hit, però Daryl Hall & John Oates portaven ja en actiu des de finals dels seixanta. Aquesta cançó, “Cada vegada que te'n vas”, composada per Daryl Hall (Daryl Franklin Hohl nascut a Pottstown, Pensylvania, l'11 d'octubre de 1946), es va incloure en el seu àlbum "Voices", editat l'any 1980. aquest "tros de cançó" va tornar a gravar-se en el disc en directe en el popular Theatre Apollo de Harlem, "Live at the Apollo!", un àlbum editat l’any 1985 i en el qual van col·laborar David Ruffin i Eddie Kendrick, membres de The Temptations. Aquesta versió en directe es la que escoltem ara a Un Toc de Rock. També l’any 1985 la cançó va ser gravada pel britànic Paul Young que la va puixar fins a la primera posició del Billboard, sent el millor single de la seva carrera. Curiosament als Estats Units es va vendre millor la versió de Paul Young que la de Daryl Hall & John Oates. John Williams Oates va néixer a Nova York el 7 d'abril de 1949. En total Hall & Oates van col·locar 34 singles entre els deu primers del Billboard, han aconseguit set Discos de Platí i sis d'Or. Per cert, es van separar a principis dels noranta, però estan de nou en actiu.

10 CC – I’m not in love 1975

Aquest grup que escoltarem ara al Un Toc de Rock d’avui, va ser un dels líders d'un movimientro musical conegut com el Canterbury sound, una mena de rock progressiu i simfònic amb tocs de jazz i psicodèlia sorgit a Anglaterra a finals dels seixanta i en el que trobàvem bandes com Soft Machine, Gong, National Health, Caravan i moltes altres i en el qual també es van incloure els 10 CC. El combo estava integrat per Graham Gouldman, Eric Stewart, Kevin Godley i Lol Creme, es van crear l'any 1972 de les restes dels Hotgless, Doctor Father i The New Wave Band. 10 CC es van desfer l'any 1983, encara que van tornar el 1991 per separar-se de nou en 1994, si bé van tornar a posar-se en marxa l’any 1999 i crec que segueixen en actiu. Aquest tema va ser el més popular a la cursa de 10 CC i es va incloure en el seu àlbum "The Original Soundtrack" que van publicar l'any 1975 i era el seu tercer disc, arribant a superar el milió de còpies venudes i aconseguint la tercera posició en les llistes angleses, sobretot gràcies a l'èxit d'aquesta cançó. Actualment el grup l'integren Graham Gouldman (baix i cantant) i que és l'únic que segueix de la formació original, al costat de Rick Fenn (guitarra i veus), Paul Burgess (bateria), Mike Stevens (teclats i cors) i Mick Wilson (percussió i cantant).

Wallace Collection – Daydream 1969

The Wallace Collection, amb els que avui acabará Un Toc de Rock, va ser una banda belga que va aconseguir triomfar en el món de la música pop a finals dels anys 60 gràcies a aquesta cançó "Daydream" de 1969 i "Serenade". Van funcionar des de 1968 fins l’any 1970, però van tornar en els 90 i crec que encara estan en actiu. Fusionaven elements de música clàssica amb el rock progressiu, es clar que tenian avantatge, algun dels seus components eren membres d'una de les millors orquestres simfòniques de Bèlgica. The Wallace Collection es van crear a Brusseles en el 68 i eren Freddy Niueland (bateria) i Sylvain Vanholm (guitarra), amb el teclista Marc Hérouet i el baixista Christian Janssens. Es van complementar amb el violinista Raymond Vincent i el violoncel·lista Jaques Namotte que tocaven a l'Orquesta Nacional de Bèlgica. En el seu moment The Wallace Collection van ser considerats una de les millors bandes europees després de The Beatles. "Daydream" va ser el seu primer èxit en single i es trobava en el seu primer disc "Laughing Cavaliere", publicat l’any 1969 i a Espanta es va fer una bona versió a carrec dels mallorquins Z-66 de Llorenç de Santamaria.

El poeta i escriptor britànic Oscar Wilde posa en boca d'un dels seus personatges a "El retrat de Dorian Grey" aquesta frase


"La gent mor de sentit comú,  amb  una oportunitat
 perduda  després d'una altra. La vida és el present
 no  el  futur

Conclou per avui Un Toc de Rock i jo ara tencaré la barraqueta, us quedareu amb bona companyia, la de totes aquelles aquelles emissores per les que escoltes el programa, aquest recorregut de 55 minuts per la nostra historia musical, per la música del darrer segle. Jo soc Mario Prades i us dic adeu.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario