Quan Carlos Santana va actuar a l'històric Festival de
Woostock de l'any 1969 va aconseguir un èxit impressionant per la seva qualitat
com a estilista de la guitarra i sobretot pel seu nou estil a base de fusionar
el rock amb les percussions llatines. Va crear escola i van sorgir bandes com
Osibissa, Mandrill, El Chicano o els espanyols Barrabàs. Curiosament Santana
era l'únic artista que quan va participar en el mític festival no tenia publicat cap disc. Avui Un Toc de Rock se centrarà en artistes que utilitzen o
van utilitzar les percussions llatines fusionades amb rock, pop o jazz. Per
cert, avui també escoltarem al grup Malo, liderat pel seu germà Jorge Santana.
Arriba el moment de posar-nos en marxa i des de La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles emissores a través de les quals sortim a l'aire, anem a començar
escoltant al mestre, Carlos Santana i una cançó que ens parla de una Dona de
Màgia Negra que també es Reina Gitana. Soc Mario Prades i obro la barraqueta
dient allò de sempre
Benvinguts a Un Toc de Rock
Santana –
Black magic woman / Gipsy Queen 1970
Molts consideren "Abraxas" el millor àlbum en
l'àmplia carrera discogràfica del gran guitarrista mexicà Carlos Santana i la
veritat és que el seu segon disc si no és el millor, està entre els millors,
sobretot gràcies a cançons com aquesta que escoltem ara, junt a "Oye como
va" o "Samba pa tí". L'àlbum es va gravar entre els dies 17
d'abril i 2 de maig de 1970 en els Wally Heider Studios de San Francisco i es
va publicar al setembre del mateix any. En aquest disc la banda de Carlos
Santana (guitarra, cantant i productor), està integrada per Gregg Rolie
(teclats i cantant), David Brown (baix), Michael Shrieve (bateria), José
"Chepito" Areas (percussió i timbals) i Mike Carabello (percussions
i congues), però van comptar amb les col·laboracions de Rico Reis (percussions i
cors), Alberto Gianquinto (piano) i Steven Saphore (taula), el disseny de la
doble coberta va ser de Robert Venosa i les il·lustracions de Mati Klarwein.
L'àlbum va ser número 1 a
mig món, inclosos els Estats Units i Anglaterra, va ser cinc vegades Disc de
Platí als Estats Units i Disc d'or al Regne Unit., però el single amb aquest
tema “sols” va aconseguir la quarta posició del Billboard, Carlos Augusto Alves
Santana va néixer a Autlán de Navarro, a Mèxic, el 20 de juliol de 1947. Per cert,
una cosa a dastacar dels discos de Carlos Santana son les seves cobertes,
veritable obres d'art i sicodelia.
Mandrill - House of wood 1974
Seguirem el nostre viatge d'avui pel món del rock amb percussions
llatines escoltant a un grup que ens planteja una pregunta Què us semblaria
viure en una casa de fusta? D'això ens parlaran Mandrill, una bona banda de la
que us he parlat en diverses ocasions però que no recordo que hagues sonat a Un
Toc de Rock, com a molt un parell de vegades, per tant anem a escoltar-los i ara
aquí teniu "House of wood". És un bon tema d'aquest grup amb un estil
musical que es troba dins de la línia Santana, amb moltes percussions llatines,
encara que aquest tema és més negre. El grup es va crear a Brooklyn, Nova York,
l’any 1968 i es va desfer l’any 1982, però van tornar anys més tard i es troven
a actiu. Elsfundadors van ser els germans Carlos Wilson (trombó i veu), Lou
Wilson (trompeta i veu) i Ric Wilson (saxo i veu) que eren panamenys. Però pel
grup han passat mols músics, entre ells Bundy Cenas (baix), Neftalí Santiago
(bateria, percussió i veu), Joaquin Jessup (guitarra, percussió i cors),
Charles Padro (bateria), Claude Coffee Cave (teclats, percussió i cors), Fudgie
Kae Solomon (baix) i Omar Mesa (guitarra). Aquest tema us el he extrec d'un
recopilatori de Mandrill titulat "The best of Mandrill", però
inicialment es va incloure en el seu àlbum "Mandrilland" editat l'any 1974.
Elkin & Nelson – Jibaro 1975
Ara us porto un só molt més proper, mantenint la línea
d’avui, plena de connotacions i percusions llatines. Els dos germans Elkin
& Nelson que ens van arribar des de Veneçuela o Colòmbia, ara no ho tinc
massa clar, treballaven per baretos de Madrid i es movien en el "ambient"
fins que van ser descoberts per Juan Pardo que els va buscar companyia
discogràfica i els va produir els seus dos discos. Elkin & Nelson
funcionaren de 1973 a
1975 i es diu d'ells que eren capaços de crear una "tempesta
tropical" quan pujaven a un escenari amb només dues guitarres i una mica
de percussió. La veritat és que Juan Pardo va veure en ells uns possibles
competidors per el grup Barrabàs, la creació del seu ex company a Los Brincos,
Fernando Arbex. Això si, amb un toc de Glam britànic que cridava l'atenció,
però que no va ser massa del gust dels censors de l'època. Quan es van sentir
"cremats" a Espanya, es va parlar de drogues, deutes i problemes de
"l’ambient", van tocar el dos i Elkin & Nelson van fotre el camp
cap a Alemanya i França i dècades més tard Elkin & Nelson van aparèixer per
les Illes Filipines. "Jíbaro", la cançó que us he seleccionar per
escoltar avui, es trobava en el seu segon i últim disc "Ángeles y
demonios" de l’any1975 i en el què també es va recollir una bona versió
del "Anaconda" de Cheo Feliciano. Els seus dos únics discos, van ser
reeditats fa tres o quatre anys en un
doble CD.
Incredible
Bongo Band – Slightly Reminiscent of Topsy 1974
La
Incredible Bongo Band va ser un grup inexistent, una
"banda fantasma" creada pel producor Michael Viner (a la foto) que també era el
director de Pride un subsegell de MGM Records. Quan li van sol·licitar dues
cançons per a la banda sonora de la pel·lícula "El monstre de dos
caps", un nyap de terror de sèrie B, va aplegar una pila de músics d'estudi
de provada qualitat musical i va sorgir un grup que barrejava funk i ritmes
llatins amb la percussió a base de bongos, congues i bateria i una secció de
vents com a protagonistes. La va denominar Incredible Bongo Band, però també
van ser coneguts com Michael Viner's Incredible Bongo Band. Després d'aquests
dos temes van gravar un primer LP que es va titular "Bongo rock",
l'àlbum es va editar al 73. Encara publicarien un altre àlbum "Return of
the Incredible Bongo Band" l'any 1974 i que contenia les tres parts
d'aquest tema que jo us he extret del recopilatori "Bongo Rock: The Story
Of IBB" que va sortir l'any 2001, en el qual es va incloure sencer i sense
talls. La veritat és que la
Incredible Bongo Band mai va existir com a banda i els noms
dels músics no consten ni tan sols en els títols de crèdit dels àlbums, de fet
es diu que en el segon disc, aquest, el bateria va ser Ringo Starr. Curiosament només
van gravar dos discos, però tenen en el mercat tres CD de grans èxits. Alguns
grups de hip hop han utilitzat temes de la Incredible Bongo
Band com a sampler per rapejar a sobre, sobretot la seva versió del
"Apache" i "Last Bongo in Belgium" que ha estat samplejades
per grups com Beastie Boys, entre d'altres
El Chicano – Se fue mi (Chachita) 1970
Una altra bona banda que en els anys setanta va saber
aglutinar rock amb les percussions llatines va ser El Chicano i ara el nostre
viatge musical ens portarà fins a Puerto Rico per escoltar-los. Aquesta cançó
es va incloure en el primer álbum de El Chicano i originalment es va titular
“Se fue mi (Chachita)”, si bé amb el temps es va quedar sols en “Chachita”. El
nom del líder del grup és Carlos Omar Cotto Cruz, nascut el 13 de febrer de 1980 a Caguas, Puerto Rico,
però sel coneix, tant a ell com a la seva banda, com El Chicano i també El
Ilegal. Va ser el primer grup d'origen llatí que va actuar en el famós Teathre
Apollo de Harlem, Nova York. El seu primer èxit va ser una versió del tema de
Gerard Wilson "Viva Tirado" que es va mantenir 13 setmanes en les
llistes americanes l’any 1970 i el va portar a realitzar uina gira per els Estats Units. De fet a Un Toc de Rock ja hem escoltat alguna que altre cançó d’aquest
disc. Dins d’una linea de funky rock amb tocs molt llatins, al grup El Chicano
podriem englobarlo dins del estil de Santana, Barrabás, Osibisa, Mandrils,
inclus els Titanic. Inicialment el grup l'integraven, a part de Carlos
Omar, Bobby Espinosa, Freddie Sánchez,
Mickey Lespron Baeza i Juan Andrés De Luna. Però per el grup han passat molts
més músics, entre ells Arvizu, Rudy Regalado, Max Garduño, Danny Lamont, Brian
Magness, Jerry Salazar, Joe Pereria i Sales. Dos dels components de El Chicano
van morir l’any 2010: L'organista i cofundador Bobby Espinosa el 27 de febrer,
mentres que el 4 d'agost va morir Rudy Regalado que portava 12 anys amb el
grup.
Osibisa – Sunshine day 1972
Osibisa van ser una banda
creada a Londres l’any 1969 per
quatre músics africans i tres caribenys que va aconseguir la seva major
popularitat a principis dels anys 70, sent un dels primers grups africans
coneguts a nivell mundial. Van conseguir fer un mestisatje entre els sóns
africans i els llatins que va funcionar i bé. La banda la integraven els músics
de Ghana: Teddy Osei (saxo), Sol Amarfio (bateria)) i Mac Tontoh (trompeta), a
més a més Spartacus R. (baix) que era de
l'illa de Granada, Robert Bailey (teclats) que era de Trinitat Tobago, Wendell
Richardson (guitarra) que era de Antigua i el nigerià Lasisi Amao (percussions
i saxo). Altres músics que van passar per Osibisa van ser Darko Adams Potato
(mort el 1995) i Kiki Djan (mort l'any 2004), ambdós de Ghana. Aquest tema us ho
he extret d'un doble CD de "Grans èxits" editat a finals dels 90 i al
que aquesta cançó donava títol "Sunshine day", però inicialment crec
que es trobava en un dels seus primers discos, el anomenat "Heads" de
1972, el seu tercer LP i que va arribar al lloc 125 del Billboard. A mi de
Osibisa sempre m'ha cridat l'atenció les seves cuidades caràtules on sempre es
veu la seva arrel africana i l’elefant volador, al blog us he posat algunes
perquè les gaudiu, són veritables obres d'art.
Barrabas – Woman 1971
Ara escoltarem una gran banda dins d’aquest estil ple de
percusions i val a dir que son espanyols, és tracte de Barrabas, un dels grans
grups nacionals que sempre van ser poc valorades al país, malgrat la seva gran
qualitat musical i la seva longeva vida professional. Aquesta cançó estaba
inclòsa en el seu primer álbum, amb producció de Fernando Arbex que havia estat
el creador de la banda quan es van desfer els Brincos, sumant també músics
d'Alacrán i altres professionals de la música espanyola. Van començar l’any
1971 i encara segueixen en actiu. Barrabás van ser uns avançats al seu temps,
interpretaven els seus temes en anglès i fusionaven rock amb funky i percusions
llatines, en la línia de Osibisa, Santana, El Chicano, Titanic, Mandrill i
durant una temporada els britànics Climax Blues Band. Un dels seus majors
èxits, va ser "Woman", que escoltem ara i va arribar a col·locar-se
en les llistes d'èxits d'Amèrica del Nord, Europa i Amèrica Llatina, arribant a
número 1 al Canadà. Fernando Arbex, etern productor del grup, només va tocar la bateria en la gravació del
primer disc "Barrabas Música caliente" del que us he extra¡et aquesta cançó, però mai va tocar en directe amb Barrabàs, sent el bateria titular des
dels seus començaments José María Moll que posteriorment es convertiria en el
seu líder i és l'únic músic que ha tocat en les seves tres etapes. En aquest
enregistrament el cantant va ser Iñaki Egaña que havia militat a Los Buenos i
actualment en Los Mitos. Va ser substituït per José Luis Tejada, encara que
Iñaki va tornar l’any 1983. En aquest primer disc "Barrabás Música
caliente", editat per RCA, també es trobava "Wild safari", un
altre èxit internacional que els hi va obrir el mercat francès. En el seu segon
disc "Deja suelto a Barrabas" trobàvem la cançó "Hi-jack"
que va ser versionat per Herbie Mann i en la versió original per els Barrabás
va arribar a número 1 del Billboard, en les llistes de música negra.
Titanic – Sultana 1971
I ara us portem rock amb persusions molt llatines, però en
arrivarà des de el nort d’Europa. Titanic van ser una banda sorgida a Noruega i
que l’any 1971 van col·locar aquest tema en el cinquè lloc de les llistes del
Billboard americà. Aquesta peça instrumental va ser titulada “Sultana” i es
trobava en l'àlbum "Sea Wolf", el segon llarga durada de Titanic. El grup Titanic l'integraven en els
seus inicis Kenny Aas, Kjell Asperud, John Lorck, Janny Løseth, el cantant i
líder Roy Robinson i durant un temps també John Williamson. Van
funcionar de 1969 fins a l’any 1979 en
el que es van desfer, si bé a Espanya aquest va ser l'únic tema que va
funcionar i sols una miqueta, la veritat. L’any 2006 Janny Loseth assumeix el
paper de cantant i torna a posar en marxa el grup amb músics nous. En el 2009,
Titanic van gravar el CD "Ashes and Diamonds", l’últim treball fins
el moment. “Sultana” es va publicar en single aquí al pais mitjançant el segell
CBS i la cançó va ser una composició de tot el grup, amb “Sing fool sing” a
l’altre cara. Per cert, aquest no era el seu veritable estil, ells tiraven cap a
la música més dura, el heavy, aixó de les percusions llatines no era alló amb
el que es trobaven més a gust.
Climax
Blues Band – Running out of time 1975/1994
La
Climax Blues Band que escoltarem ara van ser una bona banda
de R & B que al llarg dels anys va anar evolucionant la seva música per
diferents camins i en els setanta van incursionar també en els ritmes calents
amb percussions llatines. Aquest tema es trobava en el disc "Stamp
àlbum", publicat l’any 1975, encara que jo us ho he extret d'un doble CD
de grans èxits editat l'any 1994. Es deien originàriament Chicago Climax Blues
Band, però van decidir escurçar-se, només una mica, el seu nom pot ser per no
ser confosos amb els nord-americans Chicago. Els The Climax Blues Band eren britànics i es van crear l’any 1968. La
seva música sempre ha estat una fusió d'estils sorgits de R & B que ha anat
variant segons les èpoques. Els membres originals de The Climax Blues Band eren
els guitarres Peter Haycock i Derek Holt, al costat del teclista Arthur Wood,
Richard Jones al baix, George Newsom a la bateria i el cantant, saxo i
harmònica Colin Cooper que va morir el 3 de juliol de 2008, però per el grup
han passat un munt de músics al llarg de la seva carrera musical. Aquesta
cançó, una de les més representatives de la seva àmplia discografia i així
mateix una gran balada, us la he extret del doble CD “25 Years 1968-1993” que la Climax Blues
Band van editar l’any 1994. Al mes de maig de l’any 2012 el segell Major League
Productions Ltd va treure al mercat una grabació inédita del grup, un directe
que era un concert d’una gira que van fer l’any 1976 i que es va titular
“Climax Blues Band/World Tour 1976”.
Malo – Suavecito 1972
Us vaig parlar d'ells a un dels programes de la passada
temporada, Malo va ser la banda liderada per Jorge Santana, nascut a Jalisco el
13 de juny de 1951 i germà de Carlos Santana. Jorge Santana es, al igual que el
seu germà, un extraordinari guitarrista, encara que més decantat cap al latin
jazz. De fet Carlos sempre ha dit que el seu germà es molt millor guitarra que
ell. Aquest tema que us porto ara a Un Toc de Rock per acabar el programa d'avui, es trobava en el seu primer
treball titulat com el grup "Malo" i publicat l’any 1972. En tres
anys Malo van treure quatre discos i més tard Jorge Santana va gravar ja en
solitari, encara que acompanyat per membres del grup Malo, per incorporar-se
després a la Fania All
Star de Tito Puente, la superbanda del latin-jazz. Amb el seu germà Carlos
Santana van gravar un disc signat com Santana Brothers on versionen
"Blues latino", una cançó del guitarra espanyol Javier Vargas i el
"Concierto de Aranjuez" del mestre Rodrigo. Per cert, Jorge Santana
amb el que acabarem el programa d’avui on hem fet un breu recorregut per el
rock amb percusions llatines, també ha acompanyat el seu germà en alguns dels
seus discos.
La frase d'avui la va dir François Marie Arouet (París, 21 de novembre de 1694 - 30 de maig de 1778) conegut com Voltaire, escriptor, historiador, filòsof i advocat francès que figura com un dels principals representants de la il·lustració i que va manifestar mostrant la "tolerància" de molts radicals.
"Proclamo en veu alta la llibertat de pensament
i mori qui no pensi com jo”
Tencaré per avui Un Toc de Rock i tocaré el dos, però abans
us deixo amb companyia de La
Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que
l’emeten. Ara es el moment de acomiadar el programa, Adéu siau xiquetes,
xiquets, ens retrobarem a les ones.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario