El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 18 de marzo de 2013

Un Toc de Rock Programa 19-03-2013

Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes  exposats  en aquest blog,
Disposen  d'un  enllaç  per descarregar-s’els,
sempre situat a peu de pàgina

La música ens porta de vegades per estranys camins i a mi, la veritat, sempre m'ha agradat buscar l'origen de les coses. Avui a Un Toc de Rock escoltarem la primera cançó reggae de la història que es va classificar en les llistes angleses, escoltarem una versió original que m’heu demanat mitjançant el correu electrònic del programa, també la segona cançó "llarga" de la història del rock i després de escoltar molta música, acabarem amb un dels grups d'un moviment musical sorgit a Anglaterra i que es va anomenar Canterbury Sound. Per tant i des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa, jo soc Mario Prades i obro dient alló de

Benvinguts a Un Toc de Rock

The Climax Blues Band – Couldn’t get it right 1994

Es deien originàriament Chicago Climax Blues Band, però van decidir escurçar, només una mica, el seu nom. Els The Climax Blues Band són britànics i es van crear l’any 1968. La seva música sempre ha estat una fusió d'estils sorgits de R & B que ha anat variant segons les èpoques. Els membres originals de The Climax Blues Band eren els guitarres Peter Haycock i Derek Holt, al costat del teclista Arthur Wood, Richard Jones al baix, George Newsom a la bateria i el cantant, saxo i harmònica Colin Cooper que va morir el 3 de juliol de 2008, però per el grup han passat un munt de músics al llarg de la seva carrera musical. Aquesta cançó, una de les més representatives de la seva àmplia discografia, us la he extret del doble CD “25 Years 1968-1993” que The Climax Blues Band van editar l’any 1994. Al mes de maig de l’any passat el segell Major League Productions Ltd va treure al mercat una grabació inédita del grup, un directe que era un concert d’una gira que van fer l’any 1976 i que es va titular “Climax Blues Band/World Tour 1976”.

Johnny Reid – Fire it up 2012

Fa un temps vam escoltar aquesta cançó en la versió que ha realitzat Joe Cocker en el seu últim disc i us vaig comentar que era una composició del cantant canadenc Johnny Reid que l'havia gravat també en el seu últim disc, el setè, publicat a principis de l'any passat. He rebut un correu demanant-me que punxés la versió original i aquí la teniu. "Fire It Up" va donar títol a un àlbum del cantant i compositor canadenc de country rock Johnny Reid que es va posar a la venda el 12 de maig i la cançó va ser escrita per Marty Dodson, Alan Frew i el propi Johnny Reid. El single amb aquest tema que es va publicar el 9 de gener va ser l'avançament promocional de l'àlbum. Per cert, en aquest disc va incloure duets amb Serena Ryder i Carolyn Dawn Johnson. John Kirkland Reid, nom real de Johnny Reid, va néixer el 21 d'agost de 1974 a Lanark, Escòcia, encara que resideix al Canadà des de 1988. Va debutar l’any 1997 amb l'àlbum "Another Day, Another Dime" i si és una figura musical al Canadà, és pràcticament un desconegut a Espanya.

The Rolling Stones – Like a rolling stone 1995

En l'àlbum "Stripped" que els Rolling Stones van publicar l'any 1995 i que era una mena de semi acústic, trobàvem aquest tema, versió d'una de les mítiques i històriques cançons de Bob Dylan en els seixanta. Va ser el sisè disc en directe de les Satàniques Majestats, gravat durant la seva gira "Voodoo Lounge Tour" i publicat el 13 de novembre de 1995. Va incloure peçes gravades en concerts en petites sales el que li dóna aquest caire a concert acústic que el va fer molt atractiu. Va ser el segon disc que van publicar per al segell Virgin Records i la veritat és que es tracta d'una delícia de disc. Va ser Disc de Platí als Estats Units on va aconseguir la setena posició en les llistes, la mateixa posició que va aconseguir a Anglaterra. Aquest va ser el primer single que es va extreure de l'àlbum i va aconseguir el lloc 12. L'àlbum contenia unes quantes versions, a més de temes signats per Jagger / Richard, entre les versions peçes de Willie Dixon, Buddy Holly i The Norman Petty Trio, també es va incloure el tema "The Spider and the Fly" signat per Nanker Phelge que no era res més que el pseudònim adoptat per The Rolling Stones en els seixanta i ideat per Brian Jones, per signar les cançons escrites per tot el grup i quan dic el grup, també estava inclòs Ian Stewart, considerat com el sisè Stone.

Desmond Dekker – Israelites 1968

És clar que la primera cançó considerada reggae que es va classificar en les llistes britàniques va ser "Israelites" del cantant i compositor jamaicà Desmond Dekker (St. Andrew, Jamaica, 16 de juliol de 1941 - Londres 25 de maig de 2006) i la va gravar acompanyat del grup The Aces, en el qual es trobaven Wilson James i Easton Barrington Howard. El seu nom complet era Desmond Adolphus Dacres, aquest tema va ser compost per ell i Leslie Kong, es va gravar a l'octubre de 1968 i va ser una de les primeres cançons de reggae-ska en convertir-se en èxit internacional, tot i el fort accent jamaicà de Desmond Dekker que feia molt difícil la comprensió de les seves lletres per a l'audiència fora de Jamaica. L'any 1969 va arribar al número 9 del Billboard i va ser número U al Regne Unit, Holanda, Jamaica, Sudàfrica, Canadà, Suècia i Alemanya Occidental. La cançó va aparèixa gairebé dos anys després que Desmond Dekker es fes conegut amb "Rude boy". És clar que uns quants anys abans ja va col·locar en les llistes de mig món, a ritme de reggae-ska, una cançó la cantant Millie Small, es tractava del "My Boy Lollipop", però el gènere va ser revalidat definitivament per Desmond Dekker que va morir a causa de un atac de cor. L'any 1987 el grup d'ska català Skatalà va gravar una versió d'aquesta cançó en la qual canviaven la lletra i que van titular “Embolingats”.

Capital Letters – Alegraos 1980

Els britànics Capital Letters són Danny "Teacher" McKen, Junior "JB" Brown, Roderick "The Dubti" Harvey, Earl "Wizard" Lynch, George "Bulk" Scarlett i Wenty "Country" Stewart. Es van crear a mitjans dels 70 a la ciutat de Wolverhampton, concretament el 1977. Aquest tema amb el qual jo vaig descobrir a Capital Letters, aquesta bona banda de reggae jamaicà va ser publicat en single l’any 1980, jo el vaig comprar a les rebaixes del Corte Inglés i el tema es titula en realitat "Rejoice", encara que a Espanya es va traduir el títol, tant del tema com el del disc gran que va sortir com "Últimas noticias". Per cert, la portada del single aquí al país va ser diferent de l'original i crec recorda que va estar dissenyada per un amic, Tony Galán que aleshores treballava a Edigsa que és el segell que el va publicar i que més tard va passar a ser el dissenyador gràfic del segell Ariola. El retall de "Diari Jamaicà del Matí" que es veu en la caràtula, no era tal, i si os fixeu, mirant-la al blog, os adonareu que és un text escrit en català. Us estic parlant de l'any 1980. ¡Vaja amb el Tony! Per cert, era un gran col·leccionista de discos, amb l'avantatge que treballava en una discogràfica, ell va ser qui hem va descubrir a la Climax Blues Band. Entre les cançons destacables en la trajectòria de Capital Letters es troben "Smoking my granja" i "Moonshake".
Els Capital Letters

Rare Earth – Get ready 1969

Els Rare Earth, grup que escoltarem ara a Un Toc de Rock, van ser la primera banda de la Tamla Motown que tenia músics blancs, fins aquell moment el segell estava reservat només per a gent de color, perquè veieu que el racisme sempre té dues direccions. Rare Erath es van dir primer The Sunliners i es van crear a Detroit l’any 1961. L’any 1967 es van convertir ja en Rare Earth i van estar en actiu fins a ben entrat l’any 1979. Aquest tema es trobava i donava títul al LP "Get ready", segun àlbum dels Rare Earth, el seu millor disc i amb aquesta cançó ocupant tota la cara B, ja que durava més de 21 minuts i va ser la segona cançó "llarga" de la història del rock, la primera va estar "In-a-Gadda da-vida" d'Iron Butterfly que escoltaren un altre dia. “Get ready” era una composició de Smokey Robinson, es clar que quan el músic de color, co-propietari de la Tamla Motown i líder dels Smokey Robinson & The Miracles la va escriure, era molt més curta. De fet ja havie sigut versionada en diverses ocasions, una de les bones es la dels The Temptations, però la va gravar fins i tot Tom Jones. Quan a Espanya es va editar, van fer un single, pero el van escurçar a cop de tisores, baixant el minutatge sense miraments per tal que les emissores el poguessin programar. El grup Rare Earth estava integrat en aquesta primera època per Gil Bridges (cantant, saxo, flauta i percussió), Rod Richards (guitarra i veu), John Parrish (baix i veu), Kenny James (orgue i piano) i Pete Rivera (bateria i veu), tots ells grans instrumentistes que en aquesta peça, a caball del rock progressiu que roza el jazz, ens demostran tot el que sabien fer amb solos extraordinaris. Despres es van produir canvis entre els components de Rare Earth i van arribar a ser vuit o nou músics. A la cara A del LP es trobava “Tobacco Road”, tot un clàssic composat i interpretat per John D. Loudermilk l’any 1960 i que també va ser gravat per The Nashville Teens a l’any 1964. A Espanya es va realitzar una gran versió d’aquesta peça, el “Tobacco Road”, als anys 60, a càrrec dels grup barcelonins Los Extraños i també els The Finder’s, ja las hem escoltat a El Temps Passa, programa que fem Quimet i jo a aquesta meteixa emisora, us vaig prometre punxaros el “Get ready” a Un Toc de Rock i aquí està que paraula és paraula. Però i aixó es curios, ara no recordo cap versió del “Get ready” feta a Espanya.

Magna Carta – Strangers in the Land of Ulysses 1995

Magna Carta estan liderats pel cantant i guitarra Chris Simpson (Yorkshire 13 juliol 1972) i van començar a Londres l’any 1969. En algun dels seus discos va col·laborar el teclista Rick Wakeman. Van patir molts canvis en la formació que va començar com a trio. Tenen gravats 41 àlbums, l'últim el 2009. Inicialment i al costat de Chris Simpson trobàvem al guitarrista australià Lyell Tranter i el cantant Glenn Stuart. Magna Carta son una gran banda de folk-rock britànica, una de les millors del seu gènere. Aquesta cançó es va incloure en un doble CD editat l'any 1995 pel segell Barsa Promociones, propietat de l'amic Mikel, sota el títol "Las tierras del viento" i que incloïa cançons dels seus discos "Sweet Deceiver" i "Nothlands", arreglades i remasteritzades de nou per Chris i Linda Simpson (a la foto), junt a altres peces noves. Per cert i això és important, tot i que us ho he dit en diverses ocasions, era un CD doble, però es va vendre a preu de senzill. Si tenim en compta que Barsa Promocions es una companyia petita, no feia els tiratges d’una multinacional i així i tot pot permetres vendre a aquest preu, vol dir que les gran empresas del disco no ho fan perque no els rota i solsament volen guanyar cales, per tant mens queixar-se i més abaratir els preus, allavors vendran més i l’artista sortira beneficiat. El problema es que com sabent que guanyen menys, volen seguir tenint els mateixos beneficis anuals, per tant pugan els preus i això no és una cosa que jo m’inventi o dedueixi, m’ho explicaba el cap de promoció d’una multinacional del disc. Magna Carta van començar a Londres l’any 1969. “Las tierras del viento”, doble CD de Magna Carta, no te desperdici, si be no consta a la discografia oficial de Magna Carta. Suposo que serà per el fet de no haver-se publicat a Anglaterra i sols a Espanya, peró te una cançó inédita composada durant una gira per Espanya i que no van gravar en el seu moment, os parlo de “Highway to Spain”, tota una peça de col·lecció.

Billy Paul – Me and Mrs. Jones 1972

El cantant de color Billy Paul ja havia gravat en solitari, però quan va tornar de la mili va passà a ser cantant del grup Harold Melvin & The Blue Notes, un dels més representaius del anomenat “So Philadelphia”, però Billy Paul de seguida va tornar a gravar en solitari. L'èxit li va arribar amb l'àlbum "360 Degrees Of Billy Paul", on es trobava aquesta cançó, el seu gran èxit internacional, “Me and Mrs. Jones" que va ser número 1 durant tres setmanes, a l'any 1972, a les llistes del Billboard. El single va vendre dos milions de còpies i li va permetre a Billy Paul guanyar un Grammy en la categoria "Millor intèrpret masculí de R & B". A ell també el van encasellar dins del "So Philadelphia", potser perquè va néixer en aquesta ciutat l'1 de desembre de 1934, però Billy Paul era un cantant de soul i R & B. El seu nom real era Paul Williams. Aquest bon cantant de color ja mai va tornar a tenir un altre èxit igual, si be a anat treien álbums molt interesants i degut a la seva esplèndida trajectòria és considerat avui en dia una de les figuras més importants de la música soul americana.

10 C.C. – I’m not in love

Aquest grup amb el que tancaré Un Toc de Rock per avui, va ser un dels líders d'un movimientro musical conegut com Canterbury sound, una mena de rock progressiu i simfònic amb tocs de jazz i psicodèlia sorgit a Anglaterra a finals dels seixanta i en el que trobàvem bandes com Soft Machine, Gong, National Health, Caravan i moltes altres i en el qual també es van incloure 10 CC. El combo estava integrat per Graham Gouldman, Eric Stewart, Kevin Godley i Lol Creme, es van crear l'any 1972 de les restes de Hotgless, Doctor Father i The New Wave Band. 10 CC es van desfer l'any 1983, encara que van tornar el 1991 per tornar a separar-se en 1994, si van tornar a posar-se en marxa en el 99 i crec que segueixen en actiu. Aquest tema va ser el més popular a la cursa de 10 CC i es va incloure en el seu àlbum "The Original Soundtrack" que van publicar l'any 1975 i era el seu tercer disc, arribant a superar el milió de còpies venudes i aconseguint la tercera posició en les llistes angleses, sobretot gràcies a l'èxit d'aquesta cançó. Actualment el grup l'integren Graham Gouldman (baix i cantant) i que és l'únic que segueix de la formació original, al costat de Rick Fenn (guitarra i veus), Paul Burgess (bateria), Mike Stevens (teclats i cors) i Mick Wilson (percussió i cantant).

La dita per tancar el programa d’avui es del periodista i escriptor Carlos del Amor que va dir:


Sempre farà falta algú que compti històries 
i algú que busqui respostes"

Tanco per avui Un Toc de Rock, us deixo amb la companyia de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa. Porteu-se bé, a reveure.

Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario