El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

jueves, 21 de enero de 2016

Un Toc de Rock 10-32


Anglaterra ha donat al món noms rellevants dins del panorama musical, us he seleccionat uns quants que llueixen amb llum pròpia com Fleetwood Mac, Elton John, Pink Floyd, Eric Clapton, Annie Lennox, Peter Green al que escoltem al capdavant del Peter Green Splinter Group, Joe Cocker i Sad Café, però també tindrem als nord-americans Raul Malo, Chris Isaak i Leela James. Tots ells configuraran avui la nostra banda sonora en aquest viatge al passat, als records que arribarà a tots vosaltres, a totes vosaltres, des de aquelles emissores per les sortim a les ones dues vegades cada setmana o bé per internet si es que et descarregues el programa del blog o el facebook de Montse. Per tant ara jo obriré la barraqueta, sóc Mario Prades i ja ho sabeu… sempre sou

Benvinguts a Un Toc de Rock

Fleetwood Mac – Tusk 1979

Encara que "Rumours" és el disc més reconegut per brillant i vendor, en la història musical dels Fleetwood Mac, "Tuck" que es va publicar després, ja a l’any 1979 i al qual dóna títol aquest tema amb el que avui començarem Un Toc de rock. és al meu parer si més no, equiparable i es troba entre els millors discos de la seva segona etapa ja sense el guitarrista Peter Green, al que escoltarem després. Fleetwood Mac l’integraven en aquest enregistrament Lindsey Buckingham com a guitarra i veu, Mick Fleetwood a la bateria, junt a Christine McVie als sintetitzadors, teclats i veu, el seu marit John McVie al baix i Stevie Nicks (cantant). Per presentar aquest disc van realitzar una gira titulada "Tusk Tour" que seria plasmada en el disc doble "Fleetwood Mac Live" que es va publicar l’any 1980 i en el que van incloure dues cançons inèdites "Fireflies" i "Farmer's Daughter". Fa temps que tinc separat per puntxaros el tema "Albatros", una de les millors cançons de la primera època de Fleetwood Mac i en la qual el guitarrista Peter Green que també crec que va ser el compositor, es llueix en tot el seu esplendor, abans del seu declivi. Paraula de Mario Prades que no trigaré a posar-la perquè la gaudim tot junts.

Elton John – Rocket Man 1972

Des de l’àlbum “Honky Château” que el cantant i pianista britànic Elton John va publicar el 19 de maig de l'any 1972 i que va ser el seu cinquè disc, us he seleccionat aquest tema, un dels principals singles que es van extreure del disc. Elton John va gravar el LP en un castell, en Hérouville, prop de París i el violinista francès Jean-Luc Ponty participa en dues de les cançons, encara que no en aquesta. Amb l'àlbum Elton John va aconseguir el seu primer número 1 en el Billboard americà, assolint el tercer lloc al Canadà i la segona posició al Regne Unit. El títol complet d'aquesta cançó és “Rocket Man (I Think It´s Going to Be a Long, Long Time)”, l'afegitó va ser per diferenciar-la d'un tema titulat igual i editat al 1970 pel grup nord-americà Pearls Before Swine. El single es va publicar el 17 d'abril del mateix any, abans que el LP. Va ser escrit per Elton John i Bernie Taupin, el seu company sentimental en aquella època, encara que ell no havia sortit de l'armari i amagava les seves tendències sexuals. Bernie va escriure la lletra i va dir una vegada que es va inspirar en un conte curt del gran escriptor de ciència ficció Ray Bradbury i que no va ser una lletra de fàcil creació. Ens explica la història d'un astronauta que es va a l'espai deixant a la seva esposa i família a la Terra, encara que els troba molt a faltar, però al mateix temps compleix el seu somni, fer el que més li agrada. S'ha dit que aquesta obra és com una metàfora de la vida dels famosos de l'època, que, si bé obtenien fama, diners i èxit, això els allunyava de les seves famílies, els seus amics i el món normal. En la gravació hi trobem la veu i el piano d'Elton John, les guitarres de Davey Johnstone, el baix de Dee Murray i la bateria de Nigel Olson que té una curta, però interessant carrera en solitari i al que hem escoltat no fa masses semanes a Un Toc de Rock. De Sir Hercules Elton John, com es diu ara, ja hem parlat en moltes ocasions i en els seus començaments li deien Les Plomes del Rock. Es calcula que ha superat els 300 milions de discos venuts a tot el mon. El seu veritable nom era Reginald Kenneth Dwight i va néixer a Pinner, Middlesex, el 25 de març de l’any 1947. En els seus principis musicals va acompanyar a molta gent en gires i gravacions, entre ells a The Hollies.

Joe Cocker – Fire it up 2012

Joe Cocker, el que semblava l'incombustible rocker i al que li deien "El blanc amb la veu negre", ens va deixar el 22 de desembre del 2014, a Crawford, Colorado, on residia, a causa d’un càncer de pulmó. Ara anem a escoltar la cançó que donava títol al seu últim disc abans de morir, publicat el 6 de novembre del 2012, si bé a Espanya es va editar el 27 de novembre, es tracta de "Fire it up". És clar que com sol ser habitual en la discografia de Joe Cocker, és tracta d'una versió. La cançó va ser escrita per Ian Frew, Marty Dodson i Johnny Reid i aquest últim, cantant i compositor canadenc, ja l'havia gravat i portat a l'èxit, a principis del mateix any 2012. Entre el munt impressionant de músics que han participat en l'enregistrament d'aquest àlbum, el 33 disc gravat en estudi per Joe Cocker, trobem a Ray Parker Jr, Chris Chaney, Dorian Crozier, Tom Bukovac, Julie Gegant, Roger Wilkie, Melinda Porto, Nicholas Tubbs, Melanie Fernandez, Richie Ferris, el RDVZ A Capella GroupJulie Waters i un llarg etc. encara que la banda oficial de Joe Cocker al disc i les gires està formada per Nick Milo, Steve Grove, Jack Bruno, Gene Black, Oneida James-Rebeccu, Nikki Tillman i Kara Britz. L'anglès John Robert Cocker va néixer el 29 de maig de 1944, a Sheffield. Era un amant del bourbon, recordo molts concerts en els que havien de treure'l de l'escenari, ja que es quedava estàtic amb un pet d'impressió. Això si, després d'haver acabat tot el concert i sense que el públic es donés compte de l’inmensa trompa que Joe Cocker portava a sobre. L’he entrevistat en diverses ocasions, una d'elles a Falset quan va realitzar el memorable concert del qual encara es parla a la Terra Alta el 2 d'agost de 1991. Per cert que amb tot l’amant del mam que ells era... Mira que portarlo al Priorat! Els teloners van ser Steve and the Hooligans i es calculan más de 10.000 espectadors. Jo vaig redactar la crònica i amb un fax, una màquina d'escriure i una taula, tot deixat per els del Patronat de Turisme del Priorat, vaig envià l'article la mateixa nit del concert, abans del tancament de l'edició del Diari de Tarragona, és que la veterania és un grau xiquets i xiquetes. Aixó si, sols vaig veure les tres primeres cançóns i les últimes. Tots els mitjans de comunicació acreditats i que eren un munt, van treure la notícia l'endemà passat i Diari de Tarragona la va publicar l'endemà. Jo em vaig quedar sense veure més de la meitat del concert, però l'article va sortir en primícia informativa. És clar que després em vaig endur una sorpresa. Jo m'havia equivocat en el nom d'un dels músics de Joe Cocker que havia estat acomiadat començada la gira i la meva sorpresa va ser veure que gairebé tots els mitjans de premsa escrita van publicà el mateix error que jo i que a més semblaven haver "afusellat" el que jo havia escrit. Però no em va cabrejar, al contrari, em va demostrar que tots aquells “periodistes” realment sabien llegir i escriure. Per cert, en medicina, a la gent que pateix aquest gestes convulsius que ell feia a l'escenari, es diu que tenen "El Sindrome de Joe Cocker".

Peter Green Splinter Group – Big change is gonna come 1999

Amb aquesta cançó s'obre el quart àlbum, titulat genèricament "Destiny Road" que el genial guitarrista britànic de blues Peter Green, del que hem parlat abans, va publicar com Peter Green Splinter Group l'any 1999. El tema va ser escrit pel cantant i compositor Roger Cotton que en aquest àlbum és el pianista. El Peter Green Splinter Group l'integren, a més de Peter Green (guitarra, harmònica i cantant), Nigel Watson (guitarra, mandolina i cors), Roger Cotton (piano), Pete Stroud (baix), Larry Tolfree (bateria, congues i percussió), Jennie Evans & Debbie Miller (cors), Derek Nash i Joe Green als saxos i Kate Shortt, Guy Theaker, Malcolm Allison i Naomi Fairhurst a la secció de corda. El productor va ser Pete Brown. Peter Green es diu en realitat Peter Allen Greenbaum i va néixer el 29 d'octubre de 1946 a Bethnal Green, Londres. Va ser un dels fundadors del mític grup britànic Fleetwood Mac i va liderar la seva primera època, la més propera al R & B i ha estat reconegut com un dels guitarristes britànics que més han influït en els músics de la seva generació i les posteriors. Entre els guitarristes que han reconegut tindre influencies de Peter Green es troben Gary Moore, Ritchie Blackmore, Joe Perry, Dave Edmunds i Bernie Marsden, sense oblidar r al argentí Pappo. Va formar part de la banda de John Mayal, els The Bluesbreakers. Peter Green a mitjans de la dècada dels setanta va patir problemes mentals i psicològics, sent sotmès a teràpia electroconvulsiva. Degut a la seva malaltia s'explica el seu període letàrgic i convuls. L’any 1977 i després de ser arrestat per disparar amb un rifle a una persona, va ser internat en una institució mental a Londres. Encara que en els vuitanta va tornar a gravar, la seva obra no és precisament brillant, va tornar a recuperar el seu estatus d'excel·lent guitarrista quan va crear, l'any 1990, el Peter Green Splinter Group.

Leela James – Let it roll 2010

Leela James és una de les noves cantants de soul sorgides en els darrers anys i de les que us vaig parlar en programes de la passada temporada dient que la majoria eren de raça blanca, encara que en aquest cas ella si que és negra, nascuda als Estats Units el 2 de juny de l’any 1983. Va començar l’any 2002 treballan amb Norman Brown. El 25 de juny de 2005 es va editar "A change is gonna come" que va ser el seu primer àlbum i la va donar a conèixer. De fet Leela James ha publicat fins el momento cinc discos, "My soul" editat el 25 de maig de l'any 2010 i del que us he extret aquesta peça que escoltem ara a Un Toc de Rock, "Loving You More... In The Spirit Of Etta James" l'any 2012, al costat d'un àlbum de remixes i “Let's Do It Again” al 2009, sense oblidar “Fall For You” del 2014 i que es el seu últim treball discogràfic fins ara, a més de 14 singles. El disc "My soul", editat mijançant el segell Stax Records, va arrivar al lloc 37 en les llistes de pop del Billboard i al 7 a les de R & B. Aquesta cançó que compartim ara va estar produïda per Chucky Thompson.

Chris Isaak – Please don’t call 2015

El cantant, guitarrista, compositor, presentador i actor nord-americà Chris Isaak, tal com us vaig anunciar, va treure l'any passat un nou treball discogràfic al mercat, titulat genèricament “” del que us he extret aquest tema que compartirem ara a Un Toc de Rock i que va ser escrit per la cantant i compositora de country Natalie Hemby i el propi Chris Isaak. L'àlbum, el seu dotzè disc, es va publicar, mitjançant el segell Vanguard Records, el 23 d'octubre del 2015 en els Estats Units i Austràlia, però a la resta del món va ser el 13 de novembre i ha estat produït per Chris Isaak, Dave Cobb, Mark Needham i Paul Worley. Va aconseguir el segon lloc en les llistes australianes i el 66 als Estats Units. De nom complert Christopher Joseph Isaak, però conegut artísticament com Chris Isaak, va néixer a Stockton, Califòrnia, el 26 de juny de 1956. L’any 1984 Chris Isaak va editar el seu primer àlbum "Silverton". L’any 1989 treu el seu tercer LP "Heart Shaped World" que recollia la cançó més coneguda en la seva carrera "Wicked Game" que també es va fer servir a la banda sonora del film "Corazón salvaje" de David Lynch, però va tornar a utilitzar-se a la pel·lícula "Hombre de familia" de Lee Chesnut. La veritat es que unes quantes cançons de Chris Isaak s’han fet servir al cinema, l’any 1999 el tema "Baby Did a Bad, Bad Thing" que es trobava en el disc "Forever Blue" és fet servir per Stanley Kubrick a "Eyes Wide Shut". Per cert que m’he deixat un altre faceta de Chris Isaak, la de presentador, Chris va tenir el seu propi show de televisió i també ha intervingut en diversos films com a actor.

Raul Malo – Angel flying too close to the ground 2006

Ara us porto a Raul Malo, el líder del grup The Mavericks en solitari, amb aquest tema que compartirem a Un Toc de Rock i que us he extret del seu àlbum “You're Only Lonely” que va editar l’any 2006. The Mavericks, són una banda a cavall del country-rock i el tex-mex que es van desfer l'any 2003, però que ara han tornat a unir-se de nou per gravar i fer gires, de fet al programa ja hem escoltat alguna cançó del seu últim treball discogràfic editat el 17 de febrer del passat 2015. La veritat és que Raul Malo de "malo" només té el cognom ja que és un bon cantant i compositor, com comprobareu escoltan-lo. De nom complet Raúl Francisco Martínez-Malo Jr. va néixer el 7 d'agost de 1965 a Miami, Florida i a més de ser líder i cantant del grup The Mavericks, també va formar part paral·lelament de la millor súper-banda del tex-mex, Los Super Seven als que també hem escoltat al programa en diverses ocasions. Val a dir que Raul Malo pràcticament en tots els seus discos inclou alguna que altra cançó en la nostra llengua. Porta publicats 6 àlbums en solitari i 5 singles, a part de 8 àlbums d’estudi, 8 recopilatoris i 24 singles amb The Mavericks i 1 disc, dels tres que han tret Los Super Seven.

Sad Cafe – She do for me 1981

Anem a escoltar de nou al grup britànic Sad Cafè a Un Toc de Rock ja que es tracta d'una banda de gran qualitat, englobada dins del AOR i amb molt bons músics. Aquest tema us el extrec des de l'àlbum amb el qual jo vaig descobrir tardanament a Sad Cafe i que tenia un títol i una portada molt espanyols. Es va titular "Ole" i com comprovareu al blog, la portada mostrava un toro de lídia amb les seves banderilles i tot, però molt futurista ja que es tractava d'un toro-robot. L'àlbum va aconseguir la posició 72 en el Regne Units, però no es va classificar en els Estats Units. Sad Cafe que en total han publicat nou discos, l’últim l’any 1989, eren de Manchester, es van crear l'any 1976, van treure el seu primer àlbum “Fanx Tara” l’any 1977 i van estar en actiu fins al 1990, encara que van tornar al 98 per separar-se una altra vegada i tornar definitivament l'any 2012, segueixen en actiu. És curiós perquè tot i que Sad Cafe han publicat discos a Espanya, con aquest d’avui, són pràcticament uns desconeguts al pais. Hi ha hagut molts canvis de components dins de Sad Cafe, un grup pel qual ha passat Paul Carrack, Vic Emerson, Ashley Mulford, Steve Piggot i un munt més, però en aquest enregistrament Sad Cafe l'integraven Ian Wilson (guitarra i cors), Paul Young (cantant), Des Tong (baix i cors), Dave Irving (bateria i cors), Ashley Mulford (guitarra), Lenni Zaksen' (saxos) i Vic Emerson (teclats i cors) que havie format part dels Emerson, Lake & Palmer. Per cert, el cantant Paul Young, nascut el 17 de juny de 1947, va morir el 15 de juliol del 2000.

Pink Floyd – High Hopes 1995

Des del dissetè àlbum de Pink Floyd, titulat genèricament "Pulse", un doble disc que els britànics van editar el 6 de juny del 1995, us he seleccionat aquest tema que compartirem ara a Un Toc de Rock. L'àlbum contenia talls gravats en directe en la seva gira "Division Bell Tour", bàsicament del concert efectuat al Earls Court de Londres i que va tenir lloc el 20 d'octubre de 1994. La cançó va ser composada per David Gilmour i Polly Samson i inicialment es va va incloure a l'àlbum "The Divisió Bell" que es va publicar l'any 1994. la lletra tracta sobre coses que s'han guanyat i perdut al llarg d'una vida, escrita de forma molt autobiogràfica per David Gilmour i narra la història de la banda, des dels seus inicis, passant pels seus èxits "Dark Side of the Moon" i "The Wall", fins al trencament i en endavant. Va ser l'última cançó escrita per la banda fins a l'any 2014. En aquest enregistrament Pink Floyd eren David Gilmour (cantant principal, veus de fons, guitarra clàssica, baix i lap steel), Richard Wright (sintetitzadors) i Nick Mason (bateria, percussió i campana), tot i que van comptar amb la col·laboració de Jon Carin (piano),  Michael Kamen i Edward Shearmur a l’orquestració. Encara que van començar sent un grup de rock psicodélic, els anglesos Pink Floyd van evolucionar i es van convertir en una de les millors bandes del rock simfònic internacional. David Gilmour va entrar a Pink Floyd substituin a Syd Barret, el seu primer guitarrista i que va ser obligat a deixar el grup a causa de la seva extrema addicció a les drogues lucinògenes. De fet Syd Barret (6 de gener de 1946 - 7 de juliol de 2006) sortia a l'escenari "cego perdut", s'asentava a un raco, a terra, i començava a tocar sempre el mateix acord fins que els seus companys li desconectaven la guitarra. Després que Roger Waters deixés el grup per llançar-se en solitari David Gilmour va passar a ser ja el líder indiscutible de Pink Floyd fins que es van desfer al 1995, però després van tornar un altre vegada.

Eric Clapton – Tears in heaven 1992

Algú em va preguntar en certa ocasió, d’aixó ja fa molt de temps, no se si com a pregunta trampa o no ja que donava una dada errada Quin guitarrista havia perdut un fill de 5 anys en caure d’un gratacels? Bé la resposta és òbvia, si tenim en compte que el nen no tenia 5 anys, quan va caure des del pis 53, comptava quatre anys d'edat. Es tracta d'Eric Clapton. El 20 de març de 1991, el seu fill Conor amb quatre anys d'edat, va morir en caure d'un gratacels de Nova York, on estava amb la seva mare. El dolor per la mort del seu fill de forma tan tràgica, el reflexteix Eric Clapton en aquest tema que escoltem avui a Un Toc de Rock, "Tears in Heaven", que va escriure 9 mesos després junt amb Will Jennings. La cançó apareix primer a la banda sonora de la pel·lícula "Rush" i després en el seu àlbum de 1992 "Unplugged", pel qual va rebre sis Grammy l’any 1993, entre ells el de Millor àlbum de l'any i Millor cançó de rock de l'any. Fa un parell d’anys ha sigut reeditat després de ser digitalitzat i remasteritzat. "Llàgrimes al cel" va arribar al segon lloc del Billboard en les llistes de l'any i es va mantenir tres setmanes en el primer lloc de les llistes setmanals. Ocupa la posició 353 de les 500 millors cançons de tots els temps segons la revista Rolling Stone. Començar la dècada dels 90 va ser tràgic per Eric Clapton ja que el 27 d'agost de 1990, el seu company, el guitarrista Stevie Ray Vaughan, amb el que estava de gira i dos dels seus tècnics de la mateixa gira van morir en un accident d'helicòpter i allò va afectar a Eric Clapton (Ripley, Surrey, 30 de març de 1945), després arribaria la mort del seu fill. Crec que un pare no ha de sobreviure a un fill, tot i que la vida sempre segueix, però la veritat és que resulta molt dur. Per cert, d’aquesta cançó hi ha una bona versió en català a carrec de Jofre Bardagí amb La Porta dels Somnis, grabada l’any 2008.

Annie Lennox – Why 1992

Annie Lennox, amb la que avui conclouré Un Toc de Rock, va néixer el 25 de desembre de 1954 a Aberdeen, Escòcia i havia format part del grup The Tourists. Quan The Tourist va desfer-se, dos dels seus components, la cantant Annie Lennox i el guitarra i compositor David A. Stewart van crear Eurythmics que va ser considerat el millor grup de techno pop i new wave de la dècada dels 80 i que van arribar a vendre 75 milions de discos a tot el món. Després la xicota va llançar-se en solitari. Aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock es va publicar en single i es trobava en el àlbum de debut en solitari de Annie Lennox titulat "Diva", editat el 28 d'abril de 1992. L'àlbum va debutar directament en el número 1 de les llistes angleses i ha venut més d'un milió dues-centes mil còpies sols en el Regne Unit, sent 4 vegades Disc de Platí. També va ser èxit als Estats Units, encara que només va arribar a la posició 30, clar que les seves vendes van superar les dos milions de còpies. "Why" és una composició de Annie Lennox i Peter-John Vettese que va ser el teclista de Jethro Tull entre els anys 1982 i 1985 i la cançó va aconseguir la cinquena posició a Anglaterra. La veritat és que en la carrera de l'escocesa Annie Lennox destaca la cançó central de la banda sonora de "Dràcula" i "Into the West", un tema escrit per a la banda sonora del film "El Senyor dels Anells: el retorn del Rei" que el 2004 va guanyar tant el Globus d'Or com l'Oscar a la millor cançó original. Una de les característiques d'Annie Lennox és la controvertida i andrògina imatge de la cantant, de la qual per cert, no es coneix l'autèntic color del seu cabell, sempre el porta tenyit de tons diferents, es una de les coses que més crida l’atenció d’ella.

La frase per tancar el programa per avui és de la cantant Adele, a la qual vam escoltar a Un Toc de Rock fa poc i que va manifestar al respecte del culte a la figura


"Mai he volgut assemblar-me a  les models de les
 portades de les revistes. Represento a la majoria
de les dones i estic molt orgullosa d'això”

Conclou Un Toc de Rock, però abans de fotre el camp us deixo amb companyia de totes les emissores per les que escoltes el programa dues vegades cada setmana o bé per internet si t’el descarregas del blog o el facebook de Montse Aliaga. Sóc Mario Prades i ara baixaré la barraqueta i us diré a reveure

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario