En els anys
setanta i gràcies al Moog i el Melotrom que van començar a utilitzar-se a
finals de la dècada anterior, els teclats, sintetitzadors i samplers van anar
prenent un gran protagonisme. El programa d'avui d'Un Toc de Rock estarà ple de
sons electrònics i començarem amb Orchestral Manoeuvres in The Dark, però també
tindrem a Kraftwerk, Vangelis, Jean Michel Jarre, Tangerine Dream, Alan Parsons
Project, Mike Oldfield, Beach House, Dhuo i fins i tot Supertramp, una de les
millors bandes del sinfonisme britànic. Per tant ara i des de totes les
emissores per les sortim a l’aire dues vegades per setmana o vía internet si
t’el descarregues del blog o el facebook de Montse Aliaga jo obriré la barraqueta,
sóc Mario Prades i us diré, per començar,
alló de sempre
Benvinguts a Un
Toc de Rock
Orchestral
Manoeuvres in The Dark – Enola Gay 1980
Des del segon LP
de Orchestral Manoeuvres in The Dark "Organisation" editat per Ariola
l’any 1980 us porto aquest tema per començar Un Toc de Rock i que es va
mantenir durant diverses setmanes en el primer lloc de les llistes, sent el
primer gran èxit d'aquesta bona banda britànica als que coneixíem popularmente
com OMD. Va ser el seu quart single i el van publicar el 25 de septembre de
1980 si bé i aixó resulta curios, del disc gran tan sols es va treure un
single, aquest. El grup va ser creat per Andy McCluskey (veu principal, baix,
teclats) i Paul Humphreys (teclat, veu, cor), que formen las veus del grup fins
que l’any 1989 es van separar. McCluskey
es va quedar el nom i va continuar gravant i donant gires com OMD fins al 1996.
Fa pocs anys han tornat a reunir-se i estan en actiu, han publicat
"History of Modern" un bon àlbum, el 17 de setembre de l'any 2014.
Durant els 80 OMD van ser una fàbrica d'èxits, destacant, a més del "Enola
Gay", els singles "Joana d'Arc", "Maid of Orleans",
"Souvenir", "Locomotion", etc. Orquestral Manoeuvres in The
Dark van ser, al costat dels Depeche Mode i Yazoo, les bandes exponents de la
new wave i el techno pop anglès. Referent al títol de la cançó, us diré que
pren el seu nóm del avió Enola Gay, un bombarder B-29 Superfortress de les
Forces Aèries de l'Exèrcit dels Estats Units i que portarà la "Little
Boy", com van anomenar a la primera bomba atòmica i que va ser llançada
sobre la ciutat d'Hiroshima a les 8:15 del matí del 6 d'agost de 1945, matant a
més de 100,000 persones. El nom del bombarder va ser triat pel pilot i
comandant de la nau, el coronel Paul Tibbets, que el va batejar així perquè era
el de la seva mare, Enola Gay Tibbets, suposo que ignorava el devastador
resultat que el seu vol i aquella bomba causaria.
Jean Michel Jarre
– Oxygene 4 1976
Aquest tema
s'inclou en el disc "Oxygene" publicat per Jean Michel Jarre el 5 de
desembre de 1976 i que està considerat com l'àlbum que va liderar la revolució
dels sintetitzadors en els anys setanta i va ser un supervendes, arribant a
vendre milions de còpies a tot el món. Va aconseguir la primera posició en les
llistes a França, la quarta a Anglaterra i la tercera a Nova Zelanda, però només
va arribar al 78 als Estats Units. El músic francès va gravar l'àlbum, el seu
quart treball discogràfic, en el seu propi apartament, entre agost i novembre
del mateix any, usant diversos sintetitzadors analògics i altres instruments
electrònics, amb un gravador de vuit pistes que va instal·lar a la cuina. La
inspiració per a compondre aquesta obra li va vindre al virtuós dels teclats
després que arribés a les seves mans una pintura de Michel Granger que li
hauria regalat la seva futura esposa Charlotte Rampling. El quadre mostrava la Terra desmembrada i es veia
una calavera. Posteriorment Jean Michel Jarre va aconseguir l'autorització del
pintor i va utilitzar aquesta imatge per a la portada de l'àlbum que veureu al
blog. Com li va passar a Mike Oldfield amb el "Tubular bells", Jean
Michel Jarre va tenir problemes per aconseguir que el disc fos publicat pel fet
de no haver inclòs cantants i a més que els 6 talls no tenien títol, només
estaven numerats per parts. Finalment va ser Francis Dreyfus, director de
Disques Motors que després passarien a ser Disques Dreyfus, qui publicaria
l'àlbum que va ser distribuït per Polydor. L'any 1997, Jarre va publicar una
seqüela anomenada "Oxygene 7-13". De nom complet Jean-Michel André
Jarre, el músic va néixer a Lió el 24 d'agost de 1948 i porta publicats en
total 34 àlbums, entre discos d'estudi i remixes, l'últim "Electronica 1:
The Time Machine" el 16 d'octubre passat i està anunciat per a aquest 2016
la continuació que es titularà “Electronica 2”
Supertramp –
Fool’s Overture 1977
Ara i des de
l’àlbum “Even in the Quietest Moments” que Supertramp van publicar a l'abril de
1977 escoltarem aquest tema, composat per Roger Hodgson que és la veu principal. La cançó tanca el disc
i inclou uns quants samplers, el primer és un extracte de l'al·locució de
Winston Churchill el 4 de juny de 1940, sobre la involucració de Gran Bretanya
a la II Guerra
Mundial, seguit de sons de cotxes de policia i de les campanes del Big Ben de
Londres. També va incloure un extracte del tema de Gustav Holst
"Venus" de la seva suite "The Planets", així com un
fragment del poema de William Blake "And did those feet in ancient
time", popularment conegut com "Jerusalem". Aquesta cançó la van
utilitzar Supertramp com a tancament en les gires que van realitzar de 1977
fins a l'any 1983 i també la tocava Roger Hosgson, ja en solitari, quan va
realitzar la gira del 2010. Supertramp van tornar a gravar-la, en aquesta
ocasió en directe, per al seu disc “Paris”. Quan van gravar l'àlbum “Even in
the Quietest Moments", un dels millors de Supertramp que van ser una de
les bandes líders del simfonisme britànic, el grup estava integrat per Roger
Hodgson (piano, sintetitzador, harmònium, cantant i cors), Dougie Thomson (baix
i cors), BobSiebenberg (bateria ), Rick Davies (piano, sintetitzador i cors) i
John Helliwell (sintetitzador, saxo, clarinet i cors). Aquest va ser el cinquè
àlbum d'estudi de Supertramp i es va gravar en els Caribou Ranch Studios de
Colorado, amb sobregrabaciones i mescles afegides en els Records Plant de Los
Angeles. Va ser el primer treball de Supertramp en què va participar l'enginyer
Peter Henderson, que va treballar amb el grup durant els seus tres discos següents. Va arribar al lloc setze en la llista del Billboard i és el primer disc de
Supertramp que va aconseguir ser Disc d'Or als Estats Units, superat el mig
milió de còpies venudes només a Amèrica. La veritat és que la majoria de les
cançons van ser escrites en col·laboració per Roger Hodgson i Rick Davies.
Curiosament us diré que aquest àlbum va ser l'únic treball de Supertramp en què
cap cançó va comptar amb un piano Wurlitzer, instrument característic del so
del grup i utilitzat en tots els discos anteriors.
Dhuo – Walkin’
1984
Un dels casos
curiosos dins del spaghetti-dance va ser Tullio de Piscopo que amb la seva
cançó "Primavera" va pujar fins a dalt de les llistes i es tractava
d'un bon músic de jazz. La seva cançó va
arribar als "especialistes" del segell BMG-Ariola i la van rebutjar
per no ser "comercial", clar que després la hi van oferir a Félix del
segell Blanco y Negro i va estar el maxi-single que més s'havia venut en aquest
segell barceloní a finals dels 90. Una altra dada anecdòtica similar li va
succeir a Ricardo i Miguel del segell Max Music quan els van oferir el LP del
grup Scoth, ells ja havien tret un altre maxi amb un tema que en dèiem
popularment "el disc de la tos" i s'estava venent bé. Especialitzats en maxis, no tenien clar el edita a Espanya aquell àlbum que això si, contenia tres o quatre temes adequats per ser maxi-single, finalment
el segell italià els va oferir una rebaixa en els costos del màster i els van
regalar un altre maxi sense cost, es tractava del "Around my dream"
de Silver Pozzoli i que va ser un dels discos que millor es van vendre del
segell Max Music, en aquell temps a la Granvia de les Corts Catalanes de Barcelona, a
prop de Sant Adrià del Besòs i que més tard es traslladarien a la Via Augusta i que al
final van acabar com el Rosari de l'Aurora ja que es van separar i Ricardo
Campoy va crear Vale Music mentres Miguel es va quedar amb Max. Però ara tornem
al grup Dhuo. Van ser dos joves italians dels que poc us puc dir, però que van
editar aquest tema que es va vendre molt bé i que va ser publicat per Ariola,
arribant a assolir xifres importants de venda a Alemanya, França i també a
Espanya, encara que no va funcionar a Anglaterra. La producció va estar a
càrrec de Matteo Bonsanto al que veureu a la foto i aquest single va ser extret
del seu LP "Overflow", publicat a finals del 84.
Kraftwerk – The
model 1978
Dins de la música
electrònica els grups alemanys tenen un important paper i ara us porto a
Kraftwerk, un dels primers que van saber ascendir al més alt en les llistes
d'èxits. Aquest tema, possiblement el més important dins de la carrera de
Kraftwerk, va ser escrit per Ralf Hütter i Karl Bartos i en l'enregistrament
van comptar amb la col·laboració d'Emil Schult a les veus. Es va incloure en
l'àlbum "Die Mensch-Maschine", el seu setè disc d'estudi i que en la
versió anglesa es va titular "The Man-Machine", aquesta cançó es va
publicar també en format single amb "Computer Love" a la cara B,
encara que en la versió alemanya va ser “Neonlicht”. L'àlbum es va gravar entre
els anys 1977 i 1978 en l'estudi Kling Klang, situat a la ciutat de Düsseldorf,
encara que es va barrejar a Los Angeles i va ser presentat oficialment al maig
de 1978. Kraftwerk que significa "central energètica" en alemany, va
ser creat per Ralf Hütter i Florian Schneider l'any 1970 a Düsseldorf, encara
que pel grup han passat una quantitat important de músics, de fet Florian
Schneider va deixar també Kraftwerk al 2008 i la banda està actualment liderada
només per Ralf Hütter. Us explicaré una curiositat, durant un temps quan
Kraftwerk actuaven en públic, sortien 4 robots, controlats per comandament remot,
a l'escenari substituint als músics, per ballar mecànicament i de forma
sincronitzada.
Tangerine Dream –
Cloudburst flight 1979
Com us deia dins de la música
electrònica hem de reconèixer que els grups alemanys destaquen per la seva
importància i quantitat, però un altre dels que llueixen amb entitat pròpia són
Tangerine Dream, als que avui escoltarem a Un Toc de Rock. Aquest tema “Vol
aiguat”, de més de 7 minuts, us el he extret del seu àlbum "Force
Majeure" que es va publicar l'any 1979. Tangerine Dream sorgeixen a finals
de la dècada dels seixanta; va ser fundat concretament al 1967 pel teclista
alemany Edgar Froese que va néixer a Tilsit a l'antiga Prússia Oriental, avui
territori de Rússia, el 6 de juny de 1944 i va morir a Viena el 20 de gener del
passat any 2015, a
causa d'una embòlia. La notícia va ser anunciada pel grup el dia 23 de maig del
2015 a
través de la seva pàgina de facebook. Edgar Froese ha sigut l'únic músic que
sempre ha estat a Tangerine Dream liderant la banda, encara que des de 1974
havia mantingut una carrera paral·lela en solitari amb bons treballs dins de la
mateixa línia electrònica, amb 22 discos pel seu compte. La veritat és que la
carrera de Tangerine Dream és aclaparadora, amb 60 àlbums publicats entre
discos d'estudi i soundtracks, a més de 9 discos en directe, penseu que només a
la dècada dels 80 van realitzar més de 20 bandes sonores. En l'àlbum
"Force Majure", editat l’any 1979 i del que us he extret aquest tema
que escoltem ara, també trobem a Klaus Krüger i Christopher Franke, però per
Tangerine Dream i al llarg dels anys han passat músics de la talla de Klaus
Schulze, Conrad Schnitzler, Peter Baumann, Michael Hoenig, Steve Jolliffe,
Johannes Schmoelling, Paul Haslinger, Ralf Wadephul, Jerome Froese i Linda Spa,
tot i que també han comptat amb col·laboracions com la de Clare Torry, que
havia posat veu al tema "The Great Gig in the Sky" del disc
"Dark Side Of The Moon" de Pink Floyd i que ja hem escoltat en el
programa. L'últim disc publicat per Tangerine Dream ha estat "Machu Picchu"
que es va editar l'any 2012. Per cert, us explicaré dues curiositats, durant
les primeres dècades de Tangerine Dream, en tots els seus discos, més o menys
amagada, molt petita i suposo que a manera de joc, apareixia la fotografia
d'una nena que amb els anys es va anar convertint en una dona, es tractava de
la filla d'Edgar Froese i la segona és que al juliol del 1967 ell va compondre
la música per a la inauguració del Crist de Dalí, un escultura feta de barrils,
bicicletes i metall.
Beach House –
Better times 2010
Aquest grup
nord-americà són un exemple de que la música pot combinar simplicitat i
qualitat. Beach House són un duet de dream pop integrat per la cantant d'origen
francès Victoria Legrand a la veu i teclats i Alex Scally a la guitarra i
teclats que es van crear l'any 2004
a Baltimore amb la idea de treballar només en estudi i
gravacions i poder seguir sent només dos, és clar que posteriorment van
començar a fer actuacions en directe. A l'octubre de 2006 el seu àlbum homònim
de debut, "Beach House" va ser el número 16 en la classificació dels
millors àlbums de Pitchfork, una revista especialitzada que es distribueix
només via Internet, el 2006, destacant el tema “Apple Orchard”. Des de llavors Beach House no han parat de treballar. Aquest tema que us he seleccionat avui
en aquest programa en què els teclats són protagonistes, us el he extret del
seu àlbum "Teen Dream" que es va publicar el 26 de gener de 2010,
sent el seu tercer treball discogràfic i va aconseguir el sisè lloc en les
llistes independents nord-americanes i el 43 a les generals, arribant al cinquè en les
del Pitchfork, encara que Beach House ja porten editats 15 singles i sis
àlbums, l'últim "Thank Your Lucky Stars" va sortir el 16 d'octubre
del passat 2015. La veu de la cantant Victoria Legrand ha estat comparada en
algunes ocasions amb la cantant Nico.
Vangelis –
Chariots of fire titles 1981
Us porto ara a Un
Toc de Rock a un dels millors teclistes de la història, el grec Vangelis
Papathanassieu, al qual feia moltes temporades que no escoltàvem i ho faré amb
aquest tema, un dels seus grans hits i que us he extret de la banda sonora del
film del mateix títol "Carros de foc", de fet Vangelis va compondre
tota la banda sonora de "Chariots of Fire", dirigida per Hugh Hudson,
és una pel·lícula sobre superació, esforç i sacrifici que va tenir molt èxit
tant pel film com per la seva música que li va valer a Vangelis un Oscar per la
banda sonora. El seu veritable nom és Evangelos Odysseas Papathanassiou, però
és conegut en el món sencer sols com Vangelis, va néixer a Volos el 29 de març de
1943. Per al cinema també ha realitzat les bandes sonores de "Blade
Runner" i “1492: La conquista del paraíso”, tot i que ha escrit algunes
més que no va voler s'editaran en disc, a fi de no ser encasellat com a
compositor de música de cinema. La seva àmplia obra es caracteritza per discos
molt complets, veritables obres mestres del simfonisme electrònic, concebuts en
la seva gran majoria com una mena de òpera-rock. Va començar en el grup grec
The Forminx, una banda de pop a l'ús en els seixanta i ja el 1966 Vangelis va
compondre la banda sonora de "5.000 Mentides" una comèdia. El
reconeixement internacional li arriba a Vangelis quan s'uneix al grup de rock
progressiu Aphrodite's Child que tot i ser grecs, es van llançar des de França,
al costat del seu cosí Demis Roussos al baix i cantant que va morir el 25 de
gener del 2015 i Lucas Sideras a la bateria. Van ser un dels pioners fent rock
progressiu i simfònic i entre 1967 i 1970, quan es van desfer, havien venut
cinc milions de discos i això que només gravarien tres àlbums. Paral·lelament
al grup Vangelis va gravar el seu primer treball en solitari i quan es van
separar va marxar-se a Anglaterra i va tocar amb músics britànics demostrant la
seva qualitat, fins al punt que li van demanar que s'incorporés a Yes
substituint a Rick Wakerman que havia deixat a la banda líder del simfonisme
britànic. Existeixen dues versions sobre el perquè Vangelis no va entrar a
Yes, una assegura que la causa va ser el Sindicat de Músics Britànic que li van negar
l'autorització al no ser anglès i que és la més pausible, però en altres fonts
s'assegura que ell es va negar per voler tenir la seva pròpia carrera. El que
si és cert és que ha gravat diversos discos d'èxit conjuntament amb Jon
Anderson, el que va ser cantant de Yes. En el seu honor, la Unió Astronòmica
Internacional va donar el seu nom a un asteroide, el 6354 al qual es va
denominar Vangelis.
The Alan Parsons
Project – The turn os a friendly card part 1
Un dels músics
més rellevants dins de la música electrònica britànica és el teclista Alan
Parsons que va crear el grup The Alan Parsons Project amb el músic, cantant i
compositor Eric Woolfson. Aquest tema que compartiremnos ara a Un Toc de Rock
us el he extret de l'àlbum "The Turn of a Friendly Card" que podríem
traduir com "La sort d'una carta amigable", editat l'any 1980 i al
qual aquesta cançó dividida en dues parts, donava títol, aquesta és la primera
part, més curta que la segona que escoltarem un altre dia. El disc és una mena
d'òpera rock i la temàtica de les cançons gira sobre el tema dels jocs d'atzar
i les apostes. Bàsicament, narra la història d'un home adult que, després de
començar a sentir-se insatisfet amb la seva vida, decideix anar-s’en a un casino
a apostar tot el que té, per perdre-ho completament. Parla sobre el risc que
sempre està present en una taula de joc i pel que sembla la inspiració va ser
d'Eric Woolfson que en aquella època vivia a Mònaco. En aquest tema el cantant
és Chris Rainbow que va col·laborar en el disc, en el qual es van incloure
també les veus de Lenny Zakatek i Elmer Gantry en altres talls. Alan Parsons va
ser productor i enginyer de so dels estudis Abbey Road, a Londres i va
treballar amb The Beatles a l’àlbum “Abbey Road”, però quan es va unir al
cantant Eric Woolfson van crear el The Alan Parsons Project aconseguint fama
mundial i un èxit darrere l'altre. Alan Parsons és un veritable geni dels
teclats i la música electrònica. Tot i que moltes cançons del grup s'han editat
en single, el Alan Parsons Project sempre va ser un grup d'àlbums i obres molt
completes i plenes de simfonisme. L'enginyer de so i músic britànic Alan
Parsons va néixer el 20 de desembre de 1948 a Londres, mentre que el cantant,
compositor i músic escocès Eric Woolfson va néixer el 18 de març de 1945 a Glasgow i va morir el
2 de decembre del 2009, mentre dormia, comptava 64 anys d'edat i havia sofert
una llarga lluita contra el càncer que finalment va acabar amb la seva vida
Mike Oldfield –
Ommadawn segona part (fragment) 1975
“Ommadawn” va ser
una obra molt simfònica de Mike Oldfield que es va publicar el 21 d'octubre de
1975 i el disc només contenia dues parts, molt llargues, això si, de fet jo
avui només us he inclòs un fragment de la segona part, la que tanca el disc i
que destaca sobretot pel cor infantil que sorgeix just al final de la peça i
que crec li dóna una calidesa impressionant. És clar que també hem de fer
referència als sons celtes i tocs africans que conté. Va ser el tercer treball
discogràfic de Mike Oldfield, editat després del "Tubular bells" que
vem escoltar fa poques setmanes, el primer va ser l'àlbum "Hergest
Ridge" i el disc “Ommadawn”està considerat una de les primeres referències
europees del que s'ha anomenat la World Music.
"Ommadawn" sols va aconseguir el lloc 146 al les llistes del
Billboard als Estats Units, ja al 1976. Mike Oldfield va tocar en els
enregistraments un munt d'instruments: baix, guitarra acústica, banjo,
bouzouki, bodhrán, guitarra espanyola, guitarres elèctriques, òrgans
electrònics, glockenspiel, arpa, mandolina, percussió, piano, spinet,
sintetitzadors, guitarra de dotze cordes i a més va posar la veu, però va
comptar amb un munt de col·laboradors. Entre ells Don Blakeson, La Banda de la Ciutat de Hereford, Paddy
Moloney, Sally Oldfield, Leslie Penning i uns quants més. Nascut a Reading,
Anglaterra, el 15 de maig de 1953, Michael Gordon Oldfield va tocar en diversos grups i quan va deixar la banda de Kevin Ayers va treballar ocasionalment com a
guitarrista de sessió. Un d'aquests treballs va ser el musical que es
representava a Londres "Hair", on cobrava 5 lliures per nit. També va
tocar el baix en una banda liderada pel cantant de soul Arthur Lewis, fins que
finalmente va debutar en solitari. L’èxit li va arribar amb el “Tubular Bells”,
si be abans havia format un duet molt folk amb la seva germana Sally Oldfield.
Per cert i parlant de curiositats. Una de les primeres gires que finalment es
va decidir a realitzar Mike Oldfield, va coincidir amb l'època en que la seva
germana Sally Oldfield acabava de publicar el seu gran èxit "Mirrors"
i en gairebé tots els concerts a Anglaterra i França Mike va tenir problemes
perquè la gent volia que Maggie Relly que eras la cantant que ell portava, a la
qual van confondre amb Sally Oldfield, cantés el "Mirrors" i tot i
que Mike explicava que no es tractava de la seva germana i que per descomptat
"Mirrors" no formava part del seu repertori, van haver esbroncades en
gairebé cada concert.
La frase que faig
servir per tancar el programa d'avui és del Duc François de la Rochefoucauld
(París, 15 de setembre de 1613 - París 17 de març de 1680), escriptor,
aristòcrata i militar francès que va manifestar
"No hi ha
ximple més molest que el que es creu enginyós"
Acaba per avui Un
Toc de Rock i us deixaré amb companyia d’aquelles emissores per les que sortim
a l’aire dues vegades per setmana o vía internet si et descarregas el programa
des del blog o el facebook de Montse. Sóc Mario Prades i ara tocaré el dos,
baixaré la barraqueta i us diré que foto el camp. Porteu-se bé.
Apa, ens veiem
pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario