El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

jueves, 3 de diciembre de 2015

Un Toc de Rock 10-24


Avui Un Toc de Rock estarà ple de música negra, bàsicament soul, rhythm & blues i gospel i també parlarem de segregació racial. A la nostra banda sonora compartirem cançons a càrrec d'Otis Redding i Aretha Franklin que van ser Rei i Reina del soul, així mateix tindrem a Arthur Conley, Solomon Burke, Mahalia Jackson, Sister Rosetta Tharpe, Rare Earth, Wilson Pickett, The Temptations, Marvin Gaye, Sam Cooke i Nina Simone, encara que anem a començar amb el tema "Soul man" que ens portarà el duet Sam & Dave. Iniciem el viatge als records, a la història de la música i ho farem des de les emissores per les que escoltes aquest programa dues vegades cada setmana o bé per internet si es que te'l descàrregues des del blog o el facebook de Montse Aliaga. Jo segueixo sent Mario Prades i obriré la barraqueta dient el mateix de sempre, alló de 

Benvinguts a Un Toc de Rock

Sam & Dave – Soul man 1967

Posem en marxa Un Toc de Rock, en aquest viatge que realitzarem per la música negra que ens arribava des dels Estats Units, escoltant la cançó més important en la carrera del duet de color nord-americà Sam & Dave, es "Soul man" que es va editar l'any 1967 i al costat de "When Something Is Wrong with My Baby" que vam escoltar recentment al programa, són els temes més representatius de la carrera de Sam & Dave. El tema "Soul man" va ser una composició d'Isaac Hayes i David Porter per a ells. Isaac Hayes va explicar que es va inspirar per escriure aquesta cançó en els disturbis racials que es van produir a la dècada dels seixanta i la descripció de "Home Ànima" a la cançó, marca l'esperit de lluita i l'orgull d'aquells afroamericans que van marcar els edificis de Detroit després dels aldarulls que es van produir en aquesta ciutat, amb la paraula “Soul”. Va manifestar al respecte que era "Una història sobre la pròpia lluita de l'home de color per elevar-se per sobre de les seves condicions actuals. Aquesta lluita és gairebé una melodia, és una qüestió d'orgull". El single va ser número 1 a les llistes de Rhythm & Blues del Billboard i ja al 1968 va aconseguir per a Sam & Dave un Grammy. Acompanyant en el l'enregistrament als dos cantants es trobaven Booker T. & the MG's i el grup The Mar-Keys Horns a la secció de metall. El duet de color Sam & Dave, estava integrat per Samuel David Moore (12 d'octubre de 1935) i Dave Prater (9 de maig de 1937 - 9 d’abril del 1988), tots dos cantants de gospel i que havien estat components de The Melionaires i The Sensational Hummingbirds, abans de llançar-se com duet. A finals dels 70 Sam & Dave es van desfer. Ara us explicaré una curiositat, Sam & Dave van gravar només 5 LP 's, però tenen en el marcat 8 discos de "Grans èxits". Es el mon de les discogràfiques i les seves ànsies de cales.

Arthur Conley – Funky street 1968

Un altre de les bones veus del soul que ens van arribar des dels Estats Units va ser Arthur Conley i aquest va ser el seu tema més popular a Espanya, on es va publicar l’any 1968 en format single, arribant al lloc 5 de les llistes de Rhythm & Blues del Billboard i al 14 en les de pop, tot i que al seu país el gran hit d'Arthur Conley va ser "Sweet Soul Music". De fet, aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock va ser l'única cançó que va funcionar.al nostre pais de aquest cantant nascut a McIntosh County, Geòrgia, el 4 de gener de 1946 i que va morir a causa d'un càncer intestinal a Ruurlo, Holanda, el 17 de novembre del 2003, on residia des de feia molts anys. En total Arthur Conley va publicar 38 singles i un munt d'àlbums, destacant una bona versió que va realitzar al 1968 del "Obladi, oblada" de The Beatles, en clau de soul, per descomptat i que també es va publicar i va sonar a Espanya. La causa que el cantant abandones el seu país per traslladar-se a Holanda va ser una fugida cap endavant. Malgrat haver ocultat el fet i no haver sortit mai oficialment de l'armari, es va saber que Arthur Conley era homosexual i la societat puritana nord-americana, sobretot dins de la comunitat negra, no l'hi va perdonar mai. Per això i fart de les crítiques i els atacs, fins i tot físics, va deixar els Estats Units i es va traslladar a Amsterdam canviant el seu nom a Lee Roberts. Finalment Arthur Conley va ser capaç de viure en pau amb el secret que havia amagat durant la major part de la seva carrera i és que a ningú a Holanda li importaven les seves tendències sexuals.

Marvin Gaye – Sexual Healing 1982

Amb aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock, el cantant de color Marvin Gaye va obtenir el Grammy a la Millor Interpretació Masculina de R & B l'any 1983. La cançó es va publicar en format single el 30 de setembre de 1982 i va ser escrita pel propi Marvin Gaye i Odell Brown. En la gravació que es va realitzar en els Studio Key de Bèlgica, van intervenir, a més de Marvin Gaye a la veu i que també va realitzar els arranjaments i es va encarregar dels teclats, bateries i cors, Odell Brown (teclats i sintetitzadors), Gordon Banks (guitarres) i Harvey Fuqua als cors i mescles. El single va aconseguir la tercera posició en les llistes de pop del Billboard, la primera a les de Rhythm & Blues on es va mantenir del 6 de novembre de 1982 fins al 8 de gener del 83, quan va ser desplaçat per Michael Jackson a duet amb Paul McCartney i la seva cançó "The Girl Is Mine", també va pujar a la quarta posició a Anglaterra. La carrera musical de Marvin Gaye que a més de cantant va ser soci del segell Tamla Motown i crec que cunyat del propietari, va estar marcada per la seva afició a les faldilles. Va ser un dels grans cantants de soul de la seva època, quan l'estil sorgia poderós desenganxant-se del Rhythm & Blues que el va originar. De fet va morir assassinat de dos trets, la mort li va arribar a mans del seu propi pare i sembla ser que la culpa la va tenir una discussió per una dona que es diu era amant de tots dos. Marvin Gaye va néixer el 2 d'abril de 1939 a Washington D. C. i va ser assassinat l'1 d'abril de 1984, la vigília del seu 45 aniversari, en el transcurs d'una discussió amb el seu pare que el va matar de dos trets, fet que seria qualificat com "homicidi justificable o defensa pròpia", al tribunal el seu pare va al·legar defensa pròpia perquè Marvin l'havia agredit a cops, fet que es repetia força a causa de les seves diferències i l'abús de drogues per part de Marvin Gaye. Després de la tragèdia, la seva mare es va divorciar del pare i aquest va acabar els seus dies en un asil d'ancians, va morir l’any 1998 d'un atac de cor. Marvin Gaye va començar acompanyant a la bateria, entre d'altres, a Smokey Robinson & The Miracles i fent cors i tocant el piano en enregistraments d'altres artistes. A l'agost de 1961, va debutar com a solista amb "The soulful Moods Of Marvin Gaye" sense massa èxit. Si bé despres es convertiria en una de las figures claus de la Tamla Matown. Al llarg de la seva carrera iniciada l'any 1957, Marvin Gaye que es deia en realitat Marvin Pentz Gaye Jr va gravar un munt de duets, destacant els que va fer amb la cantant de color Tammi Terrell, amb la que sembla ser que va tindre una relació sentimental. Per cert Tammi Terrell que va néixer a Filadèlfia el 29 d'abril de 1945, un dia al mig d'un espectacle es va desmaiar en braços de Marvin Gaye (tots dos a la foto 2) i li van detectar un tumor cerebral. Tammi es va haver de retirar dels escenaris, però va seguir gravant. Després de vuit operacions i diversos deterioraments físics i mentals, va morir el 16 de març de 1970 a Filadèlfia. Marvin Gaye va caure en una profunda depressió i es va retirar durant tres anys.

Wilson Pickett – Land of the 1000 dances 1966

Aquest tema a Espanya va ser versionat pel grup Los Gatos Negros que la van incloure en un single i es va convertir en el seu gran èxit comercial, sent el disc que millor es va vendre del grup barceloní, tot i que es van fer altres versions. Aquesta que escoltarem ara és la més popular, a càrrec del cantant de color Wilson Pickett, una de les millors veus del soul americà en els seixanta i que la va publicar al juny de 1966 en un single editat per Atlantic Records, encara que es tractava d'una versió, el primer a gravar-la va ser Chris Kenner l'any 1963 que va ser l'autor del tema conjuntament amb Fats Domino que crec també la va gravar, però no estic segur i al febrer de 1965 també la van enregistrar i van portar a l'èxit el grup Cannibal and the Headhunters i hi ha una altra bona versió, encara que més poppi, a càrrec del trio The Walker Brothers. La veritat és que Wilson Pickett la va portar al primer lloc en les llistes de Rhythm & Blues del Billboard i es va convertir en una de les peces claus de la seva àmplia carrera musical. La va incloure en el seu àlbum "The Exciting Wilson Pickett" i en l'enregistrament compta amb l'acompanyament de Chips Moman i Jimmy Johnson (guitarres), Spooner Oldham (teclats), Roger Hawkins (bateria), Junior Lowe i Tommy Cogbill (baixos), Charlie Chalmers i Andrew Love (saxos tenors), Wayne Jackson (trompeta) i Floyd Newman (saxo baríton). La veritat és que Wilson Pickett que va començar a ser conegut quan era cantant del grup The Falcons, és un altre de les grans veus del soul americà i encara que no va arribar a l'alçada del Rei, Otis Redding, li va anar molt a la saga gràcies sobretot a cançons com aquesta "La terra de les Mil Danses", "Mustang Sally" o “In the midnight hour”. El cantant de color Wilson Pickett va néixer el 18 de març del 1941 a Prattville, Alabama i va morir el 19 de gener de l’any 2006 a Reston, Virgínia, a causa d'un atac de cor.

Otis Redding – Fa fa fa fa fa (sad song) 1966

I ja que parlàva d’Otis Redding, l'escoltarem. El cantant i compositor de color va ser l’indiscutible Rei del Soul, però també li deien Mr Putiful. El tema que escoltem ara i que veritablement es va titular “Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (sad song)”, es va publicar en single l’any 1966 i va aconseguir el lloc 29 en les llistes de pop i el 12 a las de R & B als Estats Units, a Anglaterra va arribar al lloc 23. Es va incloure a l’àlbum “Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul“. Nascut a Geòrgia el 9 de setembre de 1941, Otis Redding va morir en un accident d'aviació el 10 de desembre de 1967, al costat de diversos components de la seva banda d'acompanyament The Bar-Keys, només tenia 26 anys d'edat. El cantant de color volava en una avioneta Beechcraft 18 sobre el Llac Monona, a Madison, Wisconsin. La causa de l'accident no va ser determinada amb precisió, encara que es va parlar d'un error mecànic. De fet del grup The Bar-Keys només es van salvar James Alexander i Ben Cauley que no van volar. Curiosament el major èxit en la carrera d'Otis Redding va ser el single "Sittin 'on the dock of the bay" que ja havia gravat abans de morir, però que es va posar a la venda un mes després de l'accident. Va ser el seu disc pòstum. Els seus començaments també són molt interessants ja que va començar acompanyant a Johnny Jenkins i en una sessió d'enregistrament d'aquest per a la Stax, com quedaven diverses hores lliures i estaven pagades, el productor Jim Stewart (co-propietari de Stax) va decidir que podien aprofitar-se, sense cap cost, per que Otis Redding gravés dos temes, un d'ells va ser "These Arms Of Mine", el seu primer èxit. La seva veu passava de ser acariciadora i vellutada a fort i punyent, això li va donar una amplitud de registres que el va convertir en el que va ser, un Rei. En els seus inicis també va anar amb la banda de Little Richard. Després de la seva mort, la trona de Rei del Soul va estar ocupada per Solomon Burke, al que també escoltarem més tard.  

The Temptations – My girl 1964

Aquest tema, escrit per Ronald White i Smokey Robinson que liderava el grup Smokey Robinson & The Miracles, per a The Temptations, també el va gravar Otis Redding, clar que "My girl" va ser el gran èxit en la carrera del grup vocal de soul The Temptations i a Un Toc de Rock i escoltant a aquest gran grup vocal, hem parlat moltes vegades d'aquesta cançó, però no l'havíem escoltat mai, per tant ha arribat el moment de compartir aquesta gran balada del soul dels seixanta. Es va publicar el 21 de desembre de 1964, a través del segell Tamla Motown, en format single, però així mateix es va incloure en el seu àlbum "The Temptations Sing Smokey", editat ja al 1965. En aquesta cançó el líder vocal del grup era David Ruffun i el tema va ser considerat a l'any 2004 per la revista Rolling Stone, en el lloc 80 en la llista de les 500 Millors Cançons de Tots els Temps. Al llarg dels anys i a més d'Otis Redding, el tema ha estat molt versionat i cal destacar les que van realitzar els Rolling Stones, Dolly Parton, Michael Jackson, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Phil Collins, The Mamas & The Papas, Prince Buster i molts altres, com comprovareu estils molt dispars per a una gran cançó. El grup vocal The Temptations, un dels més rellevants de la Tamla Motown, es van crear a Detroit, l’any 1961, quan es van fusionar dos grups The Primer i The Distants. The Temptations eren un grup vocal que estave integrat per David Ruffin, Eddie Kendricks, Paul Williams, Otis Williams i Melvin Franklin, però per el grup també van passar, entre d’altres, Dennis Edwards, Damon Harris i Richard Street. Un dels seus millors treballs es l’àlbum “Masterpiece” de l’any 1973 i la cançó que li dona títul, un tema llarg i molt ben treballat, sense oblidar un altre gran cançó “Papa Was a Rolling Stone" que van publicar l’any 1971.

Aretha Franklin – I say a little player 1969

Si abans hem escoltat al Rei del Soul i com no hi ha Rei sense Reina, ara us porto a La Reina del Soul. Aquesta peça és al meu parer el millor tema en la carrera musical de Lady Soul. Curiosament quan es va editar a Espanya l’any 1969 aquest single de Aretha Franklin, van col·locar la cançó a la cara B i a la A "La casa que Jack va construir". Per aixó jo sempre dic, parlan dels AR de moltes casas de discos, allors de ¡Lumbreras! Quan s’en van adonar que la peça que més agradava al públic era a la cara equivocada es van donar pressa en retirar els discos que quedaven a les botigues i el single es va reeditar amb "Reso una petita oració" en el lloc correcte, com a cara A. El colossal error està testimoniat amb la caràtula del single que us mostro al blog perquè ho comproveu per vosaltres mateixos i és que jo sóc dels que van comprar el single d'Aretha Franklin nomes sortir i es va quedar amb un dels que tenen valor de col·leccionisme. De fet hi ha molts perquè es venia molt bé, per aixó no està excessivament cotiçat precisament per aquest fet. El més curios del cas és que en els Estats Units les cançons del single d’Aretha Franklin respectaven aquest últim ordre, és a dir que "Say a little player" va ser cara A. Es va editar l’any 1968 i va aconseguir el lloc 3 en les llistes de R & B i el 10 a les de pop. Aretha Franklin va néixer el 25 de març de 1942 a Memphis, Tennessee i és coneguda com Lady Soul o Queen of Soul. Aretha Franklin és una de les veus que més han influenciat a les cantants de Rhythm and Blues i funky de les posteriors generacions, havent incursionat en gèneres molt diversos, fins i tot el líric.

Sam Cooke – Wonderful world 1960/1985

La mort de Sam Cooke i els fets succeïts després, es una mostra de la cruel segregación racial que patia la gent de color als Estats Uniots durant els anys seixanta. El cantant de color nord americà Sam Cooke va néixer a Clarksdale, Mississippi, el 22 de gener de 1931 i va ser assassinat a trets per Bertha Franklin, gerent del Motel La Hacienda, a Los Angeles, l'11 de desembre de 1964, quan es parlava de nomenar-lo el Rei del Soul. El lloc va ser ocupat per Otis Redding. Hi va haver molta polèmica en el judici ja que ella va al·legar defensa pròpia i que el cantant de color pretenia violar-la, però en el judici es va saber que feia temps que tots dos estaven embolicats, així i tot va sortir absolta, clar que ella era blanca i ell un negre en una mala época per la gent de color als Estats Units, massa segregación racial. Entre els grans hits de Sam Cooke es troben "You send me" i "Wonderful world" que va ser el gran èxit en la carrera d'aquest cantant de color i es la cançó que us he seleccionat per escoltar en el programa d’avui de Un Toc de Rock. Va ser escrita per Sam Cooke en col·laboració amb Lou Adler i Herb Alpert i es va publicar en single el 20 de març del 1960, si bé inicialment la cançó s'atribueix a Barbara Campbell, nom de soltera de la mare de Sam Cooke que aquest utilitzava com a pseudònim. Junt a Sam Cooke en la grabación van intervindre Adolphus Asbrook (baix), Ronald Selico (bateria), Cliff White (guitarra) i Lou Rawls (cors). Va arribar al lloc 12 als Estats Units i el 27 a Anglaterra. Anys més tard la peça va ser recuperada en el film "L'únic testimoni" protagonitzat per Harrison Ford a l’any 1985 i que tot i ser policiàca, tracte el tema de les comunitats Hamish als Estats Units, tornan a publicar-se la cançó en single. A la pel·lícula el actor Harrison Ford que fa de policia de ciutat gran, amagat en una granja de la comunitat Hamish, la canta mentre el tema sona a la ràdio del cotxe que ell està reparant i Harrison Ford va cantant-la per sobre de l’original. La portada del blog es la d'aquest single de l'any 1985.

Jimmy Cliff – Many rivers to cross 1969

Encara que Jimmy Cliff és realment un intèrpret de reggae, aquest tema que us he seleccionat per compartir ara a Un Toc de Rock està ple de Rhythm & Blues. Jimmy Cliff va gravar aquesta cançó en un single editat pel segell Island Records al 1969, produït per Leslie Kong, encara que en el seu moment no va obtenir l'èxit que aquest enregistrament es mereixia. Només es va classificar en les llistes franceses. De fet la cançó ha estat molt versionada al llarg dels anys i cal destacar les que van realitzar Harry Nilsson i John Lennon, Joe Cocker, Percy Sledge, Desmond Dekker, UB40, Cher, Marcia Hines, Toni Childs, Oleta Adams, Linda Rondstadt i Annie Lennox, entre altres artistes, fins i tot va ser utilitzat per a un espot de televisió, encara que ara no recordo qui el interpretava. El cantant, pianista, guitarra i compositor Jimmy Cliff, de veritable nom James Chambers, va néixer l'1 d'abril de 1948 a St James, Jamaica i va començar gravant en la seva pàtria, encara que l'èxit no sobrepassava les seves fronteres. L'any 1964 Jimmy Cliff va signar contracte amb el segell britànic Island Records i llavors es va traslladar a Anglaterra, realitzant un debut internacional amb l'àlbum "Hard Road to Travel". Des dels seus inicis a Jamaica va treballar sempre amb el productor Leslie Kong, ell va ser el productor de la cançó que escoltem ara, que va morir a causa d'un atac al cor l'any 1971. Jimmy Cliff porta gravats més de 50 àlbums al llarg de la seva àmplia carrera musical, l'últim ha estat "Icon" que s'ha publicat l’any 2013, de fet el 2013 també va treure un directe i un recopilatori. Val a dir que la carrera discogràfica de Jimmy Cliff mai ha tingut un single d'aquells que considerem arrasadors, però es estable i està plena de bons discos que tot i que mai han arribat al cim de les llistes de vendes, les xifres no han estat malament, té un bon mercat.

Nina Simone – Don’t let me be misunderstood 1964

Aquest va ser un dels grans èxits del grup britànic The Animals i a Espanya la cançó va ser molt versionada, encara que la vam titular "Comprensión" a fi d'abreujar i cal destacar les versions de Lone Star, Bruno Lomas i Els Dracs que la van gravar en català. Però avui Un Toc de Rock jo us he seleccionat per compartir-la, la que va realitzar l'extraordinària cantant i pianista de color nord-americana Nina Simone que es considera l'original. La cançó va ser escrita per Bennie Benjamin, Gloria Caldwell i Sol Marcus per Nina Simone que la va gravar per primera vegada al 1964, encara que posteriorment va realitzar altres enregistraments de la cançó, moltes d'elles en directe. A més de la versió en single, Nina Simone la va incloure en el seu àlbum “Broadway-Blues-Ballads” que es va editar al 65. Moltes dècades més tard el tema es va utilitzar per a un anunci de televisió de Christian Dior, es tractava del perfum J'Adore, l'espot va ser protagonitzat per l'actriu Charlize Theron. Parlarem ara de Nina Simone que va ser una gran cantant i pianista de jazz i rhythm & blues nord americana, establerta durant molts anys a França, Nina Simone tenia un greu problema que provocava que molts músics l’abandonessin sense acabar les gires, li donava massa abundantment a la beguda. Quan actuava havia moments que tocava cançons que no eren la que havia anunciat, els músics començaven tocant una i ella seguia amb una altra diferent i havia ocasions en que ni tan sols sabia que estava tocant i cantant i això "cremava" als músics profesionals que la acompanyaven. M'ho va comentar un ajecutiu de la seva empresa de management a Espanya que estaban molt farts d’ella. Nina Simone, de veritable nom Eunice Kathleen Waymon va néixer a Tryon, Estats Units, el 21 de febrer de 1933, va morir en Carry-le-Rouet, França, un 21 de abril de 2003.

Sister Rosetta Tharpe – Beams of heaven 1956

Ara passem al gospel de la mà de Sister Rosetta Tharpe, una cantant i guitarrista de color de veritable nom Rosetta Nubin que va néixer a Cotton Plant, Arkansas, el 20 de març del 1915 i va començar a tocar i cantar a l'edat de quatre anys, acompanyant a la seva mare que era evangelista de l'Església Church of God in Christ i tocava la mandolina, predicant en esglésies del sud dels Estats Units. Quan la seva família es va traslladar a Chicago va descobrir el jazz i el blues, encara que ella va seguir interpretant gospel en públic. La barreja d'estils ha donat a la música de Sister Rosetta Tharpe un caire especial i personal ja que tocava les notes com els músics de jazz i pinçava la guitarra com Memphis Minnie, la més prolífica i popular dona del blues de l'època. De fet Sister Rosetta Tharpe ha estat una referència per a moltes cantants de  gospel i rhythm & blues de generacions més joves ja que va oferir influències de gospel barrejades amb rock ans roll, blues i jazz, fins i tot va incursionar en el pop, però mai va abandonar les seues arrels  gospel. L’any 1970 i mentre estava realitzant una gira per Europa amb Muddy Waters, Sister Rosetta Tharpe es va posar malalta i va haver de tornar als Estats Units, on, a causa de la diabetis que patia, se li va haver d'amputar una cama. Encara que ella va seguir actuant, va morir a Filadèlfia, Pennsilvània, el 9 d'octubre de 1973. Aquest tema us el he extret del seu àlbum "Gospel Train", editat l'any 1956, tot i que existeix una altra bona versió de la cançó que va realitzar acompanyant-se de de la pianista de color Sister Knight que ara no us poc dir si també intervé en aquesta que escoltem.

Mahalia Jackson – Trouble of the world 1959

I ja que parlem de gospel, escoltem ara a la veu més important del gènere, la genial Mahalia Jackson i aquest tema que us he escollit per compartir a Un Toc de Rock i que he extret d'un disc recopilatori de grans èxits titulat genèricament "Legend the best of Mahalia Jackson", encara que la cançó es va publicar inicialment en single l’any 1959. Molt implicada amb la lluita pels drets civils de la gent de color, Mahalia Jackson va col·laborar en diverses ocasions amb Martin Luther King. La cantant de color Mahalia Jackson va ser coneguda com La Reina de la música Gospel, un estil que possiblement sigui la font de la qual van beure tots aquests músics que després van anar decantant-se pel blues, el rhythm and blues i el soul. Va néixer a Nova Orleans el 26 d'octubre de 1911 i Mahalia Jackson va morir a Evergreen Park un 27 de gener de 1972 per complicacions amb la diabétis que patía. Comptava amb la tessitura vocal d'una contralt i va estar entre les primeres intèrprets de espirituals a incorporar en la seva música elements del blues, encara que mai va voler cantar jazz ni rhythm and blues, sempre es va negar tot i les continues ofertes i sugeriments que se li feien. Fins i tot el seu amic Louis Armstrong li va demanar que graves amb ell un disc de jazz i no ho va voler fer.

Solomon Burke – You’re the one

Ara a Un Toc de Rock escoltarem a Solomon Burke, coetani del mite del soul Otis Redding, anys després de la seva mort en accident d'aviació, Solomon Burke va ser designat com el seu successor, el nou Rei del Soul. Solomon Burke va néixer el 21 de març de 1940 a Filadèlfia, Pennsilvània. Va estar en actiu fins que va morir el 10 d'octubre del 2010, mort ocorreguda a l'Aeroport d'Amsterdam, quan va aterrar el seu avió provinent de Los Àngeles. Havia de fer un concert a la capital holandesa i les entrades estaven totes esgotades des de feia setmanes. Solomon Burke va començar a gravar al 1962 i l'any 2010 va publicar el seu últim disc en vida "Hold on tight". Burke va ser pare de 21 fills (14 filles i 7 fills), va tenir 90 néts i 19 besnéts. Alguns dels seus fills i néts es dediquen professionalment a la indústria musical, encara que cap ha aconseguit el seu prestigi. L’any 1964 va escriure i va gravar "Everybody Needs Somebody To Love" que immortalitzarian The Blue Brothers. Figura imponent, amb més de 200 quilos de pes i sempre amb vistosos vestits de fantasia, són el seu senyal d'identitat, junt amb la seva forma personal de sentir el soul. A causa de la seva edat i el seu sobrepès, els darrers anys Solomon Burke sempre actuava assegut. La seva discografia es bestial, només en recopilatoris Solomon Burke té publicats 23 àlbums i 38 o 39 d’estudi. Aquesta peça us la trec d’un grans èxits.

Rare Earth – Tobacco road 1969

Els Rare Earth als que escoltarem per acabar Un Toc de Rock per avui, van ser la primera banda de la Tamla Motown que tenia músics blancs, tot i que la seva música era molt negra, fins aquell moment el segell estava reservat només per a gent de color, perquè veieu que el racisme sempre té dues direccions. Es van dir primer The Sunliners i es van crear a Detroit el 1961. L’any 1967 es van convertir en Rare Earth i van estar en actiu fins al 1979. Aquest tema, tot un clàssic composat i interpretat per John D. Loudermilk l’any 1960 i que també va ser gravat per The Nashville Teens al 1964, es trobava dins del LP "Get ready" de Rare Earth, el seu millor disc, amb la cançó que donava títol ocupant tota la cara A, ja que durava més de 21 minuts i va ser la segona cançó "llarga" de la història del rock, la primera era "In-a-Gadda-da-vida" d'Iron Butterfly. El grup Rare Earth estava integrat en aquesta primera època per Gil Bridges (cantant, saxo, flauta i percussió), Rod Richards (guitarra i veu), John Parrish (baix i veu), Kenny James (orgue i piano) i Pete Rivera (bateria i veu), tots ells grans instrumentistes. Es van produir canvis entre els seus components i van arribar a ser vuit o nou músics. A Espanya es va realitzar dues grans versions en els anys 60, a càrrec dels grups barcelonins Los Extraños i The Finder’s i les hem escoltat a El Temps Passa, un programa que fem Quimet i jo a aquesta meteixa emissora.

La frase per concloure el programa es de Bill Clinton, el que va ser president dels Estats Units i que va dir


“Les inversions en educació, infraestructura i la
investigació científica i  tecnològica,  augmenten
 la  creació de millors feines bones i nova riquesa
 per  a  tots”

Acabaré aquí Un Toc de Rock, però no us deixaré sols, quedeu amb la bona companyia de totes aquelles emissores per les que el programa surt a l’aire dues vegades per setmana o internet si es que t’el descarregas del blog o el facebook de Montse Aliaga. Sóc Mario Prades i ara recullo els tratets i baixo la barraqueta fins el proper programa. Porteu-se bé.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario