El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 14 de septiembre de 2015

Un Toc de Rock 10-01


Es va començar Un Toc de Rock fa deu anys i la veritat, encara que soni a tòpic, sembla que va ser ahir quan vaig iniciar aquest recorregut per la història de la música dels últims cent anys, on a més de la pròpia música, compartim vivències, records, nostàlgia i també esperança, embolicat tot amb molta informació. Avui i per començar aquesta Desena Temporada, comptarem amb una bona banda sonora en la què sonaran Bars, Nina, Nacha Pop, Burning, Ana Belén, Manolo Galván, Kansas, Los Burros i uns quants més. Per això i des de totes les emissores per les quals el programa surt a l'aire dues vegades per setmana o des d'Internet si te'l descàrregues a través del blog o al Facebook de Montse Aliaga que seguirà coordinant Els Amics d'Un Toc de Rock, iniciarem el viatge escoltant l'amic Lorenzo Santamaría que ens parlarà de John Lennon. Sóc Mario Prades i aixecaré la barraqueta dient com és habitual allò de

Benvinguts a Un Toc de Rock

Lorenzo Santamaría – Pobre Beatle John 1996

Aquesta cançó amb la que comencem el viatge als records musicals, va ser una composició de Carlos Segarra que també va ser el productor de l'àlbum, per a Lorenzo Santamaría i en ella ens parlen del recordat John Lennon, un mite del rock que va ser assassinat a les portes de casa seva, enfront de l'Edifici Dakota, on vivia, i amb la seva dona Yoko Ono davant seu. Va ser el 8 de desembre de 1980. Es va incloure en el disc “Corazón de rock and roll” i aquesta és una de les millors cançons del CD que va publicar el segell Divucsa. Recordo que Llorenç i jo vem coincidir en les oficines de Divucsa, al Passeig de Carles I de Barcelona quan em van entregar el CD promocional, aprofitant la circumstància ens vem anar a un bar que hi havia una mica més enllà de la cantonada i prenent un cafè vaig entrevistar-lo per al Diari de Tarragona. El seu veritable nom és Llorenç Roselló Horrach i va néixer a la població mallorquina de Santa Maria del Camí, el 21 de febrer de 1946, d'aquí el seu nom artístic que va adoptar quan es va separar dels Z-66 per llançar-se en solitari a principis dels 70. L’any 1965 va formar la seva primera banda a la qual va anomenar Los Chelines, però van seguir altres com Los Bríos i Los Fugitivos (a la foto), fins arribar als Z-66. Encara que l'amic Llorenç sempre va ser un impenitent rockanroler, inicialment la seva carrera i a instancies de la seva casa de discos, va estar marcada per les grans balades romàntiques i avui no pot deslligar-se de cançons com "Si tu fueras mi mujer”, “Para que no me olvides”, “Por ese amor”, “Rosy” o “El último beso", però no hem d'oblidar altres cançons de Lorenzo Santamaría com "Quise ser una estrella de rock and roll", "Blue jeans" i un dels seus millors discos, el CD "Corazón de rock and roll", del que os he extret aquesta cançó que escoltem ara i on recordan al malaurat John Lennon.

Bars – Temps perdut 1991/2000

Avui dia el català està completament integrat en el món del rock, encara que la producció es limita en la majoria dels casos al nostre mercat interior. En aquest primer programa anem a escoltar a una de les grans bandes de rock en català, llastimosament grans oblidats. Amb 7 o 8 discos a l'esquena i més de 20 anys de trajectòria, Bars son un dels millors grups de rock-blues dins de les nostre terres catalanes, tot i que des de fa temps semblen oblidats per les noves generacions. Aquesta cançó està inclusa originalmente dins del LP “Mala idea” publicat per DiscMedi l’any 1991. Bars seguiexen en actiu i son actualment i despres de cambis constants a la formació, Montse Llaràs (veu) i Tony Moya (baix), els únics que queden dels antics components, junt a Josep Maria Vilà "Koki", Jordi Mourelo i Charlie Oliver. En las seves gravacions hi han col·laborat en diverses ocasions Toni SaigiChupi” (piano, órga i veus) i Cristo Fontecilla (veus, guitarres, saxo i percussió) que per cert, van ser també productor d’alguns dels seus discos. Avui Bars estan gairebé oblidats discogràficament, les noves generacions pot ser no volen recordar que van ser una de les millors bandes catalanes de la història, amb qualitat demostrada al llarg dels anys si bé els embarassos de la seva cantant va apartar als Bars dels escenaris en masses ocasions. Aquesta cançó que escoltem ara us la he extret del seu recopilatori “Quan ens veiem - Selecció de cançons” que DiscMedi va editar l’any 2000.

M-Clan – Maggie despierta 2001

Aquest són els murcians M-Clan, la banda liderada pel cantant i compositor Carlos Tarque, nascut a Santiago de Xile l'any 1969 que va gravar al capdavant del seu grup aquest tema, una bona versió en castellà del clàssic de Rod Stewart. Aquesta cançó va ser un dels quatre singles que es van extreure de l'àlbum “Sin enchufe” que M-Clan van gravar en directe en un concert que es va celebrar el 23 de novembre de 2000 en els Estudis El Álamo, amb temes recuperats dels seus discos anteriors i vuit cançons noves. L'àlbum es va publicar el 26 de gener de 2001. Va ser l'últim disc en què va intervenir el guitarra Santiago Campillo, cofundador al costat de Carlos Tarque de M-Clan i que després s’en va anar a Los Rebeldes. El trencament de relacions entre tots dos músics sembla ser que va ser traumàtica i van acabar en els tribunals pels drets sobre el nom del grup. En la gravació i al costat de Carlos Tarque i Santiago Campillo trobem a Ricardo Ruipérez (guitarra), Juan Antonio Otero (bateria) i Pascual Saura (baix), però també van col·laborar Juan Carles Armero, Luis Prado, Mavi Díaz, Belén Guerra, Gisela Ruiz, Eva Cortés, Momo Cortés, Chemin Santillanes, Arturo Santillanes, Julio Montalvo, Eduardo Ortega i Begoña Larrañaga. Per cert, Carlos Tarque va liderar fins a finals del 2008 un grup anomenat Rollers, amb els que realitzava versions de grups mítics del rock com The Band, Status Quo, Paul Weller, The Georgia Satellites, etc. Després va seguir un altre vegada amb M-Clan, resolts els problemes legals de la banda.

Burning – Una noche sin ti 2008

En aquest recorregut musical pels últims cent anys recordarem a noms que van formar part de la història musical com Asfalto o Burning, possiblement les millors bandes de rock sorgides a Madrid, avui us porto als primers d'ells. Escoltarem una cançó que ens parla de quant solitària pot resultar una nit sense tenir al costat a la persona estimada, realitzant un recorregut pel panorama musical dels setanta, parlant d'Eric Burdon i els Rolling Stones. Des del àlbum "Desnudo en el Joy" editat per Burning l'any 2008, us he extret aquest tema, tot un clàssic en la discografia de Burning ara en format acústic. El que resulta si més no interesant en aquesta gravació, és el fet de que el pes de la cançó podem dir que recau sobre les veus del públic que poc a poc prenen el protagonisme. Com us he dit abans, al costat de Asfalto i en la meva modesta opinió, ambdues són les millors bandes de rock espanyoles dels setanta i part dels vuitanta. "Desnudo en el Joy" recull un dels concerts que Burning van realitzar durant la gira "Dulces dieciseis" que va ser acústica. En el doble CD es va recollir el concert que Burning van fer a la sala Joy Eslava de Madrid l'1 de juny de 2006. El doble compacte, presentat en edició de luxe, recollia 21 temes, la versió en DVD i el documental "Burning bajo cero" amb el making of del concert i el nou videoclip de “¿Qué hace una chica como tú en un sitio como éste?”. En el concert i la grabació va intervenir el saxofonista Maykol Slingluf que ja va col·laborar amb Burning en els seus principis, a més de Quique González, els nois de Pereza i Rafa Aguilar. Avui dels originals Burning només queda Johnny Cifuentes, els altres es van anar quedant pel camí. Es van crear l’any 1974 i eren José Casas, conegut com Pepe Risi (guitarra), Antonio Martín al que li deien Toño (voz), Johnny Cifuentes (teclats), Enrique Pérez (baix) i Ernesto Estepa al que es conexía com Tito (bateria). Des de 1997 Burning són Johnny Cifuentes (veu, teclats i piano), Carlos Saved (baix), Edu Pinilla (guitarra) i Kacho Casal (bateria). Per cert i això és tota una curiositat, un 9 de maig, amb deu anys de diferència, van morir Toño Martín (1987) i Pepe Risi (1997). Tots dos van morir el mateix dia del mateix mes, com us deiem, amb deu anys entre un i l'altre. Coses per l’Iker Jimenez?

Manolo Galván – Hijo de ramera

A Un Toc de Rock tindrem cançons que van entrar en la història del rock per molt diverses raons i si ens remuntem a la dictadura franquista, trobem moltes que van ser marcades per la censura, la majoria de les vegades per raons completament absurdes. Una d'aquestes cançons que van patir la censura va ser “Hijo de Ramera” que és posiblement la millor cançó en la carrera del cantant i compositor Manolo Galván, nascut a Alacant, concretamente a Crevillente, el 13 de març de 1946 i que en els seixanta va ser líder de Los Gritos, aquells que van guanyar el Festival de Benidorn l’any 1968 amb “La vida sigue igual” i que després es van reconvertir en La Zarzamora fins que ell va llantar-se en solitari. Quan Manolo Galván va compondre i gravar aquesta peça que escoltem avui al programa, la discogràfica no va tenir els pebrots de presentar-la a la censura i al final resulta que van tenir raó i van haver de canviar-li el títol perquè fos acceptada. La van anomenar "Hoy no me levanto" i així es va publicar. A l’Argentina Manolo Galván va tornar a gravar la cançó, amb arranjaments  musicals més agressius i aquesta  vegada amb el títol original "Hijo de ramera" i que és la versió que escoltem avui a Un Toc de Rock. La veritat és que es tracta d’una lletra que posa la pell de gallina. Un nen preguntant-li a la seva mare perquè Pedro "el del alcalde" a l'escola li va dir "Hijo de ramera" i la jove mare explicant-li al seu fill que es va tractar d'una violació a càrrec de los señoritos del lugar i dient-li al seu fill que “…de aquel salvaje acto lleno de horror y violencia, naciste tu mi buen niño para aliviar mi tristeza" i que aquell acte cruel i salvatge no va ser per la seva voluntat “No me entregué, fue a la fuerza”. El que ens resulta curios es que a Espanya la lletra passes la censura i el títol, pero una sola paraula, no. Finalment Manolo Galván, desenganyat de la música a Espanya, de les emisores de radio-fórmula i els censors, s’en va anar cap a l'Argentina, on va triomfar plenament estant en actiu fins fa pocs anys en què va anunciar la seva retirada. Va morir a Bella Vista, Argentina, el 15 de mayo de l’any 2013.

La Unión – Dónde estabais 1991

Una de les bandes que s'han sabut mantenir en un relatiu nivell de popularitat, encara que no és que s'hagin prodigat massa en els seus treballs discogràfics, són La Unión. Aquest tema que us he extret de l'àlbum "4 x 4", possiblement el millor disc en la carrera de La Unión i que van editar l'any 1991, es titula realment "Dónde estabais (en los malos tiempos)". La veritat és que La Unión són un bon grup que segueix a l'ombra de "Lobo hombre en París", el seu primer maxi single i el gran èxit en la carrera del grup madrileny als quals va posar el llistó molt alt, potser massa alt i encara que al meu parer aquest disc és un dels seus millors treballs, ple de qualitat i es va vendre esplèndidament, va ser Disc de Platí, no ha estat prou reconegut com l'àlbum "4 x 4" es mereix. De fet i per promocionar la gira corresponent, es va publicar un Mini-LP amb algunes cançons del disc gravades en directe i que no es va posar a la venda, va ser una edició usada per a promoció en mitjans de comunicació selectius, jo tinc una d'aquestes còpies que em van enviar i en ella les calcetes de la noia de la portada havien desaparegut, però no us penseu que mostrava el culet, res d'això, simplement se les havien esborrat. La Unión eren inicialment Rafa Sánchez, Luis Bolín, Mario Martínez i el teclista Íñigo Zabala que els va déixar per incorporar-se com ejecutiu al segell Wea. El seu primer hit va ser "Lobo Hombre en París" amb producció de Nacho Cano i sobre una obra de Boris Vian. La Unión han venut més de 2 milions de discos, rebent l’any 2006 un doble disc de diamant per la seva carrera discogràfica.

Nacha Pop – La chica de ayer 1980

Aquesta és una cançó que forma part de la història del rock espanyol per mèrits propis i va ser composada per Antonio Vega l’any 1977, quan es trobava fent la mili a Valencia. Està considerada com la cançó més representativa del pop español dels 80 i la més important. Ara recordarem a Un Toc de Rock al cantant, guitarra i compositor Antonio Vega i escoltarem la seva millor creació musical. “La chica de ayer” que va ser el gran hit en la carrera de Nacha Pop, un grup que es van crear l’any 1978 en desfer-se Uhu Helicopter i en aquells moments Nacha Pop eren Antonio Vega i el seu cosí Nacho García Vega a les guitarres i veu, al costat de Carlos Brooking al baix i Ñete enfront de la bateria que em sembla que ja va morir. En total Nacha Pop van gravar sis àlbums d'estudi i un en directe. Es van dissoldre deu anys més tard, encara que l’any 2007 Nacha Pop van tornar a reunir-se a la gira de la que us parlava abans i que veient el deteriorament físic d'Antonio Vega gairebé resultava patètica. Antonio Vega va néixer a Madrid  i va morir a Majadahonda, Madrid, un 12 de maig de 2009. “La chica de ayer” va ser una cançó que estava en el seu primer disc "Nacha Pop", editat a l’any 1980 i que es va gravar en els estudis Hispavox, al carrer Torrelaguna, la producció va estar a càrrec de Teddy Bautista, el que va ser polémic president del SGAE i que en la gravació els acompanya front dels teclats. Ara sona per a vosaltres a Un Toc de Rock. Per cert que des de l’escàndol del SGAE, la auditoria i les acusacions, que es van produir ja no s’ha sentir parlar més del tema, la veritat és que sembla com si algú tingues interes en tapar-ho tot i “correr el estupido velo”, inclus des de el govern del país. El SGAE te nou president, el gallec Antón Reixa que va ser componenet de Os Resentidos. Tornem a la cançó, ara dues curiositats, el grup nord-americà Gigolo Aunts va gravar aquest tema, adaptant la seva lletra a l'anglès i amb el títol “The Girl from Yesterday” i l’altre es que a la cançó “La chica de ayer” els Nacha Pop parlan d’un garito de Madrid conegut com el Penta, de veritable nom Pentagrama, donçs Johnny Cifuentes, actual líder dels Burning, va ser puntxadiscos en aquell mític local madrileny.

Nina – Tot queda enrera 1995

A Catalunya hem tingut i seguim tenint grans veus femenines. Així mateix moltes van ser les cantants que van posar els seus ulls en el mercat forà i van versionar cançons mítiques del rock gravant-l’es en la llengua de Mossèn Cinto, una d'elles va ser Nina que inicialment va ser cantant d'orquestras. Nina va militar a l'Orquestra Costa Brava, la Janio Martí Orquestra i Cors i també l'Orquestra Caravana-Xavier Cugat. Va ser hostessa del "Un, Dos, tres" i es llançà en solitari fitxan per EMI i representant-nos en el Festival d'Eurovisió l’any 1989 amb la cançó "Nacida para amar" que val a dir va ser tot un fracas. Nina va treure discos molt comercials fins que es va desenganyar de tot i va tornar a les seves arrels jazzístiques-country amb aquest CD titulat "Començar de Zero", un títul molt al-legoric i que Nina va publicar per Picap amb totes les cançons cantades en català i en el qual, entre d'altres, trobavem la peça que li donaba títol i que era una composició dels músicos brasilenys Ivan Guimarã es Lins i Vitor Martins, ja l’hem escoltat a Un Toc de Rock en pasades temporades, pero jo ara us porto una de les que millor van funcionar del CD, es tracte també d’una versió d’un gran clásic dels Eagles New kid in Town”, adaptada al català per Lluis Gavaldà de Els Pets. La producció d’aquest CD va estar a carrec del recordat Marc Grau i Toni Saigi Chupi”. Els músics que aconpanyan a Nina en aquesta cançó son Marc Grau (guitarres), Toni Saigi (órgue i piano), Ángel Celada (bateria), Sergi Riera (baix), Pedro Javier González (guitarra espanyola), Nau Mercader (pandereta) i Carme Canela als cors. Després per Nina va arribar una bona carrera com a actriu de culebrons a TV3, destacan el seu paper a la serie "Nissaga de poder" i la de directora del nefast Operación Triunfo on va repudià de les seves arrels musicals i es va ficar de ple en el "bussines" més comercial i sense cap respecte pels artistes. Això si, el programa ha estat des de el principi una fàbrica de pasta gansa per a La Trinca i els seus aláteres. Nina va ser la protagonista del musical "Mamma mia". El seu nom és Anna Maria Agustí Flores i va néixer a Lloret de Mar, l'1 d'octubre de l’any 1966. Jo estic plenamente convençut que Nina, Laura Simó, Carme Canela i Mone, son les millors veus femenines catalanes que actualment podriem englobar dins del jazz i el blues.

Alaska y Dinarama – Deseo carnal 1984

Un dels nóms més vinculats a la “movida madrileña” es el de Alaska, a la que se la va considerar “La Musa”. El disc més venut en la carrera d'Olvido Gara, coneguda al país com Alaska, és "Deseo carnal" al que aquesta cançó que escoltarem ara donava títol. Alaska y Dinarama eren Alaska al costat d'Eduardo Benavente, Toti, Nacho Canut i Carlos Berlanga i van funcionar de 1982 a 1989. Es van crear arran de les escissió d'Alaska i els Pegamoides. Alaska va ser l'icona femení de la "movida madrileña" des de que va formar part de Kaka de Luxe. Toti els va deixar en el 83 per anar a Parálisis Permanente, al costat d'Eduardo que va morir en un accident de trànsit a Alfaro, el 14 de maig de 1983. "Deseo carnal" és de 1984 i es calcula que en total ha venut més d'un milió i mig de còpies. Després va arribar Fangoria i altres històries. Carlos Berlanga que va néixer a Madrid, 11 d'agost de 1959, va morir el 5 de juny del 2002, a causa d'una malaltia hepàtica, després d'haver gravat quatre discos en solitari. Per cert que vaig entrevistar en diverses ocasions a Alaska, però sempre recordaré la primera. Estàvem al vestidor d'un poliesportiu i acabada l'entrevista jo esperava que ella s'aixequés per fer-ho jo, per educació, una cosa que em van ensenyar els meus pares i una enyorada assignatura colegial que avui gairebé es desconeix i que es deia "Urbanitat". Doncs bé, la cantant no s'aixecava i jo espera que t'espera. Al final el seu manager es va donar compte i em va cridar amb el que em va donar l'excusa per aixacarme i apartarme d'ella. L'hi vaig comentar el fet i la seva resposta va ser clara i concisa: Te has dado cuenta de tu altura, ella es muy bajita ¿Cómo quieres que habiendo el fotografo del Diari por aquí se arriesgue a que le hagan una foto a tu lado?

Ana Belén – El hombre del piano 1980

Per descomptat, de l'altiplà també ens han arribat grans veus femenines, moltes es troben reflectides amb lletres d'or a la Història de la Música, una d'elles és la cantant i actriu Ana Belén, una esplèndida dona que ha sabut envellir i els anys han estat molt generosos amb ella, sent avui dia una dona tan bella o més que en la seva joventut. Ana Belén i el seu marit Víctor Manuel formen part així mateix de la història de la transició a la democràcia. És curiós, però encara avui molts afirmen que "L'home del piano" és un tema d'Ana Belén o de Víctor Manuel i això és un greu error ja que va ser el gran hit en la carrera del pianista i cantant nord-americà Billy Joel que va ser l'autor. És clar que també va ser un gran èxit, aquí a Espanya i Sud-América, la versió que va realitzar Maria del Pilar Cuesta Acosta (Madrid, 27 de maig de 1951), a la que coneixem com Ana Belén i que va començar les relacions amb al seu marit Víctor Manuel en el rodatge de la pel·lícula "Morbo" de Gonzalo Suárez, l’any 1971 o pot ser era al 72, no ho tinc masa clar. Al cinema va debutar a "Zampo y yo" quan era una cria i ha sabut compaginar la seva carrera com a actriu amb la de cantant, en la què ha realitzat discos i gires conjuntes amb altres artistes com Serrat, Miguel Ríos, Sabina, el seu marit Víctor Manuel i molts altres. L’any 1980 Ana Belén va editar el disc “Con las manos llenas”, en el qual s'incloïen els temes "Què será" de Chico Buarque i "El hombre del piano" que escoltem ara a Un Toc de Rock, les dues adaptacions van ser realitzadas per Víctor Manuel i la veritat es que tenim que reconeixer que "El hombre del piano" es convertiria en una de les millors cançons de la carrera d’Ana Belén.

Ricardo Arjona – Sin ti… sin mí 2008

Els cantants arribats de més enllà de l'oceà i d'arreu del món tenen cabuda a Un Toc de Rock i avui marxarem per a això fins a Guatemala. Aquesta cançó va ser el segon single que es va extreure de l'àlbum "5to piso" del cantautor guatemalenc Ricardo Arjona i el single es va publicar el 29 de setembre de 2008, abans de la sortida del disc gran que no es va editar fins el 18 de novembre, aconseguint el primer lloc del Billboard, havent superat actualment el milió de còpies venudes, ha estat Disc de Platí i Or a Mèxic, Estats Units, Espanya, Veneçuela, Colòmbia, Argentina, Guatemala, i altres països. M'agrada la lletra d'aquesta cançó, encara que reconec que per moments me evoca a Joaquín Sabina. Ens parla dels contrasts amb què ens podem trobar quan mirem el món que ens envolta i molts absurds que tot i semblar una mica impossible, sempre són preguntes curioses, sobre tot si estas sense ella. El cantant guatemalenc  Ricardo Arjona, nascut a Jocotenango el 19 de gener de 1964, té una àmplia carrera de diverses dècades, va començar l’any 1984 i ha escrit molt bones lletres. Un dels seus millors treballs és "Historias", un àlbum de l’any 1994, amb el qual va aconseguir 27 discos de platí i dos de diamant. Per cert, un disc de Ricardo Arjona que he escoltat i m’ha agradat es "Independiente", de  l’any 2011, és un títol molt al·legòric ja que és el primer àlbum que Ricardo Arjona va publicar pel seu compte, finalitzat el contracte que l'ha unit amb Warner Music, als quals ha deixat per crear la seva pròpia companyia discogràfica anomenada Metamorfosis. Si bé Ricardo Arjona ja va treure un nou disc fa un parell d’anys i també un en directe al 2013.

Kansas – Polvo en el viento 1977

Molts han estat els artistes estrangers de parla anglosaxona que han cantat en castellà al llarg de la història, encara que en masses ocasions els enregistraments no han arribat al mercat espanyol quedant-se al llatí d'Amèrica. Anem a escoltar a Un Toc de Rock un dels millors temes del rock i és diu que es la primera cançó que va incloure secció de corda, es a dir violins en el seu contexte, dins del rock. Es clar que jo discrepo, aixó no es veritat, els primers en fer-ho van ser el grup Flock a finals dels anys seixanta que portaven un violí eléctric. Us porto ara a Kansas i el seu "Dust in the wind", “Pols en el vent”, cantat en castellà, un tema inclòs en el cinquè àlbum "Point of Know Return" que el grup nord americà Kansas va publicar l’any 1977 i que va ser 4 vegades Disc de Platí, en anglès, és clar. La cançó es va incloure a la banda sonora del film "Destino final 5" i sona cada vegada que s'acosta una cosa dolenta, però també en altres pel·lícules i videojocs. Aquesta us la he extrat d’un CD recopilatori editat sols per el mercat llatí i titulat “Baladas en inglés cantadas en español”. En la seva versió original en  angles va arribar al lloc 6 del Billboard, el 22 d'abril de 1978, encara que va ser número 1 en gairebé tot el món. És una de les primeres peces acústiques de Kansas. L'any 1984 es van desfer, però van tornar un any més tard i segueixen en actiu. Originalment eren el baixista Dave Hope, el bateria Phil Ehart, a la guitarra Kerry Livgren, al costat del cantant Lynn Meredith, els teclistes Don Montre i Dan Wright i el saxofonista Larry Baker. Pel grup han passat altres músics com Steve Morse, John Elefante, Robby Steinhardt, etc. En aquest tema van incloure violins i això li donà aquest aire de genialitat que té. Entre les moltes versions que s'han realitzat hi ha una molt destacable, cantada en castellà, a càrrec de Bertín Osborne. És clar que per dir-ho podrieu tildar-me d’hortera, pero si dieu aixó es que no heu escoltat la versió de Bertín que es genial.

Los Burros – Disneylandia 1987

Acabarem el primer programa de la Desena Temporada d'Un Toc de Rock amb una curiositat. Crec que pràcticament tots i totes, recordeu a El Último de la Fila. Escoltarem ara a Los Burros, un dels grups histórics del rock fet a Catalunya i cantat en castellà, aixó si. primer van ser Los Rápidos, després i amb l’incorporació de Quimi Portet que venia dels Kul de Mandril, van arribar Los Burros i aquests es van reconvertir més tard a El Último de la Fila. Aquest tema que sona ara es del LP "Rebuznos de amor" i és l'única cançó de l’època com Los Burros que El Último de la Fila tocava en els seus concerts, però curiosament i si escolteu atentament, apreciareu que el “caracoleo” andalús en la veu de Manolo García, tan característic de El Último de la Fila, aquí brilla per la seva absència cosa que a mi sempre m’ha fet pensar, coneixent a Manolo i el seu entorn, que és una postura per tindre un estil propi i comercial que ja van crear en els 60 els sevillans Smash i en els 70 van consolidar Triana, tot i que encara avui escoltem de tant en tant que el rock andalús és una creació de El Último de la Fila. Tot el que pot arriva a fer el marketing! Per què penseu que va deixar el grup Quimi Portet? Estava fart de ser un fruit d'estadístiques i el resultat d'una operació comercial amb discos i gires programades i estudiades per el seu fincionament comercial, res més, això si, controlada per ells mateixos a través de la seva empresa Can Produccions. Aquesta cançó es va incloure inicialment en el LP de Los Burros "Rebuznos de amor" editat l'any 1983 i desprès es va recollir en el doble "Los Burros" on s'incluïen els seus dos discos i que es va publicar ja l'any 1987 en vinil, aquest i “Jamón de Burro”. De fet val a dir que Manolo García va començar com cantant d’orquestes i el que millor se li donava era cantà imitant a Camilo Sesto, sense cap acent andalús. A la foto Mario Prades amb El Último de la Fila.

Seguirem amb la tònica d'acabar el programa amb una bona frase, algunes molt positives i esperançadores, altres completament desafortunades com la d'avui que la va dir Felip d'Edimburg, marit de la reina Isabel II:


"Tothom volia més temps lliure i ara
que estan a l'atur es queixen"

La veritat és que va perdre una maravellosa ocasió d’estar-se calladet.

Conclou per avui el primer programa d’aqiesta nova temporada, deu anys compartin música i records des de Un Toc de Rock, però ara us deixo amb bona companyia, la de totes les emissores per les que escoltes el programa mitjançant el teu receptor de ràdio, o per la xarxa si t’el descarregues del blog o el facebook de Montse Aliaga. Jo sóc Mario Prades i ara tancaré la barraqueta.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario