En el nostre recorregut per l'ahir, per la nostra
història musical, avui comptarem amb cançons que ens portaran Los Lunes, La Granja, Los Lobos, Luis
Eduardo Aute, Los Nikis, Laredo, La
Porta dels Somnis, M-Clan, Los Hermanos Dalton, Lax’n’Busto,
Miguel Ríos i Ramón Calduch que ens durà un preciós tema que forma part del
folklore català. Vaig a iniciar aquest programa que t'arriba dues vegades cada
setmana des d’aquelles emissores per les que surto a l’aire o via internet, si
t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes
les emissores que us ho permeten. Jo sóc Mario Prades i ara toca obrir la
barraqueta un altre vegada o ho faré dient alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Los Lobos – La venganza de los pelados 2004
Una de las bandas líders del tex-mex nord
americà, possiblement la de més projecció internacional, són Los Lobos i d'ells
us he seleccionat aquest tema per obrir el programa d’avui, en el més pur estil
tex-mex, cantat en castellà, tot i que els texts en aquest cas, són bastant
coherents. En aquesta cançó van comptar amb la col·laboració del grup mexicà
Cafè Tacvba. La lletra ens parla d'una venjança, com el títol indica clarament,
la venjança d'aquells que van arribar als Estats Units creuant el Río Bravo,
buscant una oportunitat i van ser explotats, fins i tot assassinats, de manera
vil. Aquells als qui es diu despectivamente “Pelados” i també “Espaldas
Mojadas”. És una bona lletra i el tema es troba recollit a l'àlbum "The
Ride", onzè disc de Los Lobos que van publicar el 4 de maig del 2004. De
fet en aquest treball Los Lobos van comptar amb un munt més de col·laboracions més,
entre elles estaven Tom Waits, Elvis Costello, Mavis Staples, Bobby Womack,
Dave Alvin, Martha Gonzales i Little Willy G. L'àlbum va pujar al lloc 75 en
les llistes del Billboard. Los Lobos són Steve Berlin, David Hidalgo, Conrado
Lozano, Louie Pérez i César Rosas. Los Lobos són una banda de tex-mex creada
per fills d'immigrants mexicans assentats a Los Angeles. Hi ficseu-vos en un
detall, aquest grup que són una de les formacions més comercials i conegudes
internacionalment del gènere, no són de Texas. Es van donar a conèixer
mundialment al interpretar la banda sonora del film "La bamba", sobre
la vida de Richie Valens, cantant de rock and roll de nom real Ricardo
Valenzuela i que va morir en l'accident d'aviació que també els va costar la
vida a Buddy Holly i Big Bopper, a Clear Lake, Iowa, el 3 de febrer de 1959.
Per cert que "La Bamba"
era un tema del folklore mexicà que Richie Valens va adaptar al rock and roll i
que li cantava de petit la seva mare.
Miguel Ríos – Sábado a la noche 1982
Aquesta cançó que ens porta Miguel Ríos, el
nostre etern rocker, és una versió del gran èxit al nostre país del cantant
argentí Moris que la va gravar l’any 1978 a Espanya. Miguel Ríos respecta la idea
original de l'argentí i realitza una bona versió que es va incloure en el doble
àlbum en directe "Rock and Ríos", un disc que va representar un abans
i un després ja no només per al cantant i compositor granadí, va ser un canvi
estructural per al rock espanyol. El doble àlbum es va editar a través del
segell Polygram l'any 1982, amb una mítica gira que va realitzar arran de la
publicació del disc. De fet el "Rock & Rios" i "Rock and
Roll Circus" de l'Orquesta Mondragón estan considerats els millors discos
en directe de la dècada dels vuitanta a Espanya. L'àlbum es va gravar a Madrid
els dies 5 i 6 de març de 1982,
a l'antic Pavelló d'Esports del Reial Madrid i el
concert va ser emès per TVE el 7 de maig en horari de tarda, fet totalment
inusual en aquella època, el disc es va publicar al juny del mateix any, quan
el cantant celebrava els seus vint anys en el món de la música, comptant amb
Mario Argandoña, Sergio Castillo, l'holandès Thijs van Leer que havia tocat amb
Focus i Antonio García de Diego de Viceversa que també ha treballat i molt amb
Joaquín Sabina, Ana Belén, Triana i molts altres i que en un principi fou
component de Los Canarios i Franklin, Salvador Dominguez (Pekenikes, Banzai),
John Parsons, Paco Palacios, Mariano Díaz i Tato Gómez. Del doble disc es van
vendre més de 450.000 còpies, sent el més venut del 82. Va ser un dels primers
àlbums en directe, si no el primer, que no va comptar amb una gira de rodatge
abans de la seva publicació, primer es va gravar, després de tan sols nou dies
d'assaig i posteriormente, es va realitzar la gira. De fet l'enregistrament del
primer dia no va servir a causa de problemes tècnics i sols van tenir una
oportunitat. Miguel Ríos va dir sobre això la frase "Ho vam fer perquè no
sabíem que era impossible". Curiosament quan el disc va ser reeditat en
format CD va ser mutilat i algunes cançons no sortien, posteriorment, crec que
va ser al 2005 va sortir de nou i aquesta vegada es van incloure més temes i va
ser digitalitzat i remasteritzat, encara que Miguel Ríos es va queixar per no
haver estat consultat.
Los Nikis – El Imperio contraataca 1985
Aquesta cançó de Los Nikis, carregada de bon
humor i dobles sentits, incideix en aquella època en la qual Espanya era un
Imperi en el que “No se ponía el sol”, parla del ressorgiment d'aquest imperi i
de com lo espanyol es va ensenyorint dels usos i costums en el món sencer,
elogiant sobretot la truita de patates que val a dir està molt bona, però a la
catalana, es di amb seba. “El imperio contraataca”, carregat de bon humor, va
ser un dels temes més populars d'aquest grup que es va englobar dins de la
movida madrileña, però la cançó va ser adoptada per gent d'extrema dreta,
encara que Los Nikis van assegurar en diverses ocasions que ells mai van
pretendre que fos una cançó política. Es va editar en single l'any 1985 amb
“Navidades en Siberia” a l'altra cara, produït per Guillermo Peral, a través
del segell Dro-Tres Cipreses i va aconseguir el primer lloc en les llistes de
ràdio-fórmula el 15 de febrer del 1986, encara que això i ja us ho he dit en
moltes ocasions no és indicatiu de res ja que les posicions en aquestes llistes
es compren per norma habitual. La cançó es va incloure al 1986 en el seu primer
LP titulat genèricament “Marines a pleno sol”. Los Nikis es van crear a Algete,
Madrid, dins de la “movida”, a principis dels 80 i eren Emilio Sancho
(cantant), Arturo Pérez (guitarres), Joaquín Rodríguez (baix) i Rafa Cabello
(bateria), encara que per la bateria van passar altres músics com Johnny Canut
que havia militat a Parálisis Permanente i Dinarama, Daniel Parra i Santo de la Quintana. Van
començar gravant per al segell Tic Tac i després Lollipop amb els que van
editar una sèrie d'EP's i singles. Tots els components de Los Nikis van deixar
la música a principis dels noranta, si bé van tornar a gravar un disc a final
de la dècada titulat "Más de lo mismo". L'únic membre de Los Nikis
que va tornar a dedicar-se a la música va ser Joaquín Rodríguez, que
posteriorment va crear el grup Los Acusicas, amb Mauro Canut que havia estat
component de Los Vegetales. El 30 de setembre de 2011, Los Nikis van tornar a
reunir-se per un concert, però no hi va haver continuïtat. Per cert, aquesta
cançó s'ha inclos a la banda sonora de la pel·lícula "Anacleto, agente
secreto" que s'ha estrenat fa tres o quatre anys.
La Granja – Los chicos quieren
diversión 1988
Des de els anys seixanta també les Illes Balears
havien estat una font inesgotable de grups i artistes aportats al rock espanyol
i en els vuitanta trobem a La
Granja que escoltarem ara. Ens van arribar des de Palma de
Mallorca, es van crear l'any 1986 i van ser una de les bones bandes de rock de
la seva època i encara que no van aconseguir un èxit clamorós si han deixat
rere seu bones cançons com aquesta que escoltem avui. Van gravar en total 7
àlbums i un EP. És clar que em sembla que La Granja estan de nou en actiu i que preparen un
disc que pot representar el seu retorn a les llistes d'èxits, però aixo es diu
des de fa un parell o tres d’anys. La
Granja eren inicialment Guillermo Porcel (veu), Carlos Garau
(baix), Miguel Gibert (bateria i lletrista) i Kiko Riera (guitarra). L'any 1986
La Granja es
van presentar al concurs Pop-Rock de Palma i el van guanyar, cosa que els va
permetre gravar el seu primer disc "La Granja" que es va publicar l’any 1987. L’any
1989 s'incorpora al grup Pablo Ochando a la guitarra i teclats. A finals dels
noranta es va desfer i Guillermo Porcel, líder del grup va marxar-se cap a les
Canàries... d'illa en illa i tiro perquè em toca, tot i que tres anys més tard
retorna a Mallorca i La Granja
torna a posar-se en marxa. Aquest tema es va publicar en single l’any 1988 amb
"Anita Reyes" a l'altra cara i es va extreure del seu àlbum “Soñando
en tres colores" que va publicar el segell Tres Cipreses mitjançant DRO,
va ser el seu segon disc. L’ultim treball discogràfic editat fins el momento va
ser “Tobogán”, publicat l’any 2004.
Lax’n’Busto – Emiliano Zapata 1998
En aquest tema que escoltarem ara a Un Toc de
Rock, el grup del Vendrell Lax'n'Busto ens parlen del líder revolucionari
mexicà Emiliano Zapata (Morelos, 8 d'agost de 1879 - Chinameca, 10 d'abril de
1919) que va ser assassinat. Es trobava en l'àlbum "Si" que van
publicar a través del segell DiscMedi l'any 1998 i que va ser el seu sisè disc.
Fou una de les cançons més carismàtiques del grup que en aquella època encara
comptaven amb el cantant Pemy Fortuny Soler (a la foto). Lax'n'Busto es creen
al 1986 al Vendrell, a Tarragona i el seu primer concert va tindre lloc el 30
d’agost al camp de tir d’Albinyana, però van debutar discogràficament amb el
disc “Vas de punt?... o què!!!” que es va editar a través d'un segell
independent de Vilafranca del Penedès. L’àlbum va ser reeditat anys més tard a
través del segell Disc Medi. El 20 d'octubre del 2006, en el darrer concert de
la gira que estaven fent Pemi Fortuny va anunciar, via el fòrum de LNB, que
deixava el grup. Entre les diverses raons, va dir que volía dedicar temps a
aquelles persones que no han tingut la sort a la vida que ha tingut ell. Se'n
va anar a viure a Sierra Leona i va participar en diverses iniciatives
solidàries, fou substituit per Salva Racero. Els Lax’n’Busto eren
Jaume Piñol Mercader (bateria i cors) nascut a El Vendrell el 20 de juliol de
1971, el baixista Jesús Rovira Costas nascut també a El Vendrell el 24 de maig
del 1968, el guitarra Cristian G. Montenegro que va néixer a Vilafranca del
Penedès un 15 d'octubre del 1970, el teclista Eduard Font, nascut a Torroella
de Montgrí el 11 de novembre del 1975 i que havia militat a Sopa de Cabra i
Glaucs i finalment el nou cantant Salva Racero Alberch que és manresà i va
néixer el 8 d'agost de 1976. El grup Lax'n'Busto es va acomiadar del seu públic
amb un concert que va tenir lloc a la sala Razzmatazz de Barcelona el 4 de
novembre passat, amb les entrades esgotades des de feia dues setmanes. A
l'escenari van pujar també Gossos, Glaucs i l'ex cantant del grup Pemi Fortuny.
Al llarg de la seva dilatada carrera Lax'n'Busto han realitzat més de 1.200
concerts. Ara i després del single amb “Crazy word”, gravat en anglès i comptat
com a cantant amb l'rlandès Peter M. Smith, establert al Vendrell des fa tres
anys i amb el qual els uneix una bona amistat, en el lloc del cantant Salva
Racero i que es va publicar a principis d’aquest any, caldrà preguntar-se si
tornaran un altre vegada a la carretera i si cambiaran de cantant.
Los Hermanos Dalton – Hacia el huracán 2014
Us porto ara a Un Toc de Rock un tema extret del
últim treball discogràfic, fins el momento, de Los Hermanos Dalton, publicat el
23 de setembre de l’any 2014 i titulat genèricament “Revolución”, editat pel
segell granadí Wild Punk Records i que va representar la tornada als estudis de
gravació de Los Hermanos Dalton després de més de deu anys. Es van crear a San
Fernando, Cadis, l’any 1991 i són els germans Josema, Jesús i Carlos Gómez
Oneto, juntament amb els seus pares, que de vegades els fan cors i a més els
deixen lloc en el seu estudi de gravació, al que anomenen la Factoria Dalton i
en una de les cançons de l'àlbum han comptat també amb la seva germana Àngela
al piano. Quan començaven van guanyar el concurs de maquetes Pop Rock 91,
organitzat a la seva ciutat natal i graven el seu primer disc "Luces de
Hollywood", un mini-LP que contenia set versions. Guanyen així mateix un
concurs de maquetes a Radio 3, era 1992, també van obtenir, després d'haver
gravat ja el seu primer àlbum, el premi al Millor Grup Revelació que els va
atorgar Jesús Ordovás. Van tenir problemes ja que DRO, el seu segell discogràfic no va voler publicar un dels seus últims discos, era l'any 2002, temps
d'Operación Triunfo i les cases de discos s'ho pensaven molt, però finalment i
set anys després ells mateixos van editar “Esperando una señal”. A partir del
2010 es dediquen a fer concerts acústics i es complementaven als escenaris amb
Octavio Perondi a les percussions i Benji Montoya a l'acordió, mandolina i
guitarra acústica, un any més tard van publicar un directe. Ara han tornat a la
formació original i als estudis, caldrà seguir de prop la seva carrera a partir
d'aquest moment. En total Los Hermanos Dalton han publicat 5 àlbums, 2 Mini-LP
i dos directes, a més de 16 singles. L'any 2016 van realitzar una gira de
celebració del 20 aniversari del seu disc "Vitamina D", tocant el disc
sencer de principi a fi, acompanyat per una selecció de les seves millors
cançons i abillats amb els vestits de superherois que els van acompanyar en els
grans festivals de la seva època més gloriosa.
M-Clan – Inmigrante 2008
Vaig rebre un altre correu on em demanaven
aquesta bona cançó que si no em falla la memòria ja vam escoltar a principi
d’aquesta temporada, per tant, aquí la teniu de nou. L’any 2008 els murcians
M-Clan van treure el CD “Memorias de un espantapájaros” que va incloure aquest
tema amb una lletra molt interessant que ens parla de racisme i marginació. La
veritat és que al meu modest parer és una de les millors cançons de l'àlbum, si
no la millor de totes i per això ara us l'he portat a Un Toc de Rock per gaudir-la
tots junts. Del grup original actualment ja només queden Carlos Tarque i
Ricardo Ruipérez que es van conéixen fent la mili i tots dos van tocar al grup
El Clan de los Murciélagos, i a l’actual formació també i trobem a Iván
González al baix. Prisko a la guitarra i Coki Jiménez que s'encarrega de la
bateria. Però pel grup han pasant músics com
Santiago Campillo (guitarra), que formava part de M-Clan des de els sus inicis fins a l’any 2001 i que despres s’en va anar a Los Rebeldes, Juan
Antonio Otero (batería), Pascual Saura (baix) i Alejandro Climent (teclats),
junt a Carlos Raya (guitarra) i Íñigo Uribe. Per cert, una associació
d'aquestes de no-fumadors va posar a parir als M-Clan perque a la portada del
“Para no ver el final”, un dels seus últims discs, Carlos Tarque i Ricardo
Ruipérez estàn fumant... Pecat mortal! Poca feina es el que tenen alguns i
també molta intolerancia. Els M-Clan han tret nous discos al carrer, des de que
van publicar aquest, concretamente quatre, un d’ells en directe, “Dos noches en
el Price”, gravat per M-Clan en el curs
de dos concerts celebrats els dies 6 i el 7 de juny del 2014 al Teatro Circo
Price de Madrid.
La Puerta de los Sueños –
Capvespre 2006
Ara escoltarem a una de les millors bandes
surgides en terres catalanes. El grup La Puerta de los Sueños han editat diversos discos
en català i altres en castellà, aquesta cançó que escoltem avui a Un Toc de
Rock us l'he extret de l'àlbum "Entre nosaltres" que van publicar
l'any 2006, un bon treball d'aquest grup que he de reconèixer, han sonat poc al
programa i la veritat és que no se el perquè ja que aquest trio a cavall del
pop i rock, són fracamente bons. La
Puerta de los Sueños que es van crear l’any 2000 a Sant Cugat del
Valles, són la cantant Virginia Martínez, que havie treballat en diversos
musicals protagonitzats per Àngels Gonyalons i dirigits per el marit de
l’actriu, el director i productor Ricard Reguant, també ha posat veu a
pel·lícules de dibuixos animats, entre elles “Anastasia” de Disney. Al seu
costat és troben els germans Jaume i Oriol Saltar que s’encarreguen de les
guitarres. El primer d’ells també canta. Inicialment es fan fer diu Deja Vú i
feien versions, actuan molt sovint a la sala Luz de Gas que porta l'amic Fede
Sardà. La Puerta
de los Sueños van debutar amb el disc “Como un Indio a la Tierra”. En total porten
publicats set àlbums en català, a part dels que han editat en castellà.
Laredo – El boxeador 1978
Simon & Garfunkel van gravar cançons plenes
de contingut humà, utilitzant els seus bons jocs de veus. Un dels temes més
importants de la carrera del Duet amercà per excel·lencia és "The
Boxer", "El boxejador". Aquesta cançó és la història d'un jove
boxejador encegat pels seus somnis de ser un gran campió. Ho deixa tot i abandona
el poble marxant-se a la recerca del seu somni, però a la gran ciutat es troba
amb la crua realitat. Ens expliquen com sols troba consol i afecte entre
prostitutes, però encara que s'ho planteja en moltes ocasions, no vol tornar al
seu poble. No vol ser un fracassat a casa, prefereix ser-ho allà on només és un
desconegut més, un altre que ha perdut el combat de la vida. A mitjans dels
setanta aquí al pais van sorgir una sèrie de grups vocals, bàsicament duets i tercets
que van tenir els seus cinc minuts de glòria, entre ells cal destacar aLaredo,
aquest grup madrileny, pioners en això dels pupurris sobre cançons dels
seixanta, molt abans de la Dècada Prodigiosa. Recordeu el seu gran èxit
"El último guateque" que es va usar per a la pel·lícula del mateix
títol, tot i que jo, de la seva discografia, em quedo amb aquesta
extraordinària versió del hit de Simon & Garfunkel, "The Boxer" i
és que realment Laredo la broden i realitzen una bona adaptació al castellà de
la lletra, realment excel·lent i mantenint l'esperit original, amb un gran joc
de veus. El grup Laredo eren els cantants Federico López, Jorge Delgado i José
Antonio García-Morató. Van gravar tan sols dos àlbums entre els anys 1976 i
1979, quan es van desfer. "El boxejador", la cançó que escoltem ara,
es trobava en el seu segon i últim àlbum que es va editar l’any 1978 mitjançant
el segell CBS.
Ramón Calduch – El plat de fusta 2014
L'amic Llorenç em va parlar d'aquesta
extraordinària cançó, fent-me èmfasi en el contingut de la lletra i com
realment és molt bona i entendridora, avui us l'he seleccionat per compartir-la
en aquest programa que serà el penúltim d'aquesta temporada, després em prendré
l'acostumat descans estival. L'hi dedicaré a Lilian i a ell que són dos bons
amics de la Montse
i meus, donant-li les gràcies per descobrir-me un tros de cançó com aquesta.
Ramón Calduch va ser un gran crooner, possiblement el millor de la seva
generació al costat del recordat Josep Guardiola. Aquest tema és una cançó
tradicional del nostre folklore i la lletra parla d'un costum molt arrelat en
els àmbits rurals, quan el fill en veure com havia envellit el seu pare i notar
el tremolor de les seves mans a causa de l'edat, li confeccionava un plat de
fusta per evitar que aquells tremolors trenquessin la vaixella en provocar la
caiguda del plat. És clar que quan el seu fill li confecciona un per a ell,
s'adona de la crueltat que allò representa i crema el plat de fusta que ell va
fabricar i fa servir l'avi. Us la extret de l'àlbum “De tot cor”, interpretat íntegrament en català i que va publicar a l’abril del 2014, tot i que tornem a
trobar-la en un altre recopilatori, en aquest cas del 2016 “Paraules d’amor”,
però ja s'havia publicat al juny del 2002 en el disc “Arrels d'un País, Vol.
II”, encara que no us podria assegurar que no l'hagués gravat molt abans. Ramón
Calduch va gravar moltíssims discos, tant en castellà com català i va saber
mantenir-se fins ben entrats els anys seixanta. Calduch va néixer a Montcada i
Reixac, Barcelona, el 5 de novembre de 1928 i va morir a Barcelona un 24 de setembre
de l’any 2008. Feia dècades que el cantant patia soriasis i el seu caràcter es
va anar agrian molt, no assimilant haver perdut el lloc rellevant que va ocupar
molts anys abans, suposso que agravat per la malaltia que patia, tot i que
seguia tenin molt bona veu. Jo recordo una vegada que el vaig entrevistar arran
de una actuación feta a la sala Chamonux de Reus, la foto del blog es d'aquella
nit i la vaig fer jo. Ramón Calduch va posar a "parir" a totes les
noves generacions de músics de rock i pop, només ell i els seus coetanis valien
la pena de ser tinguts en compte. El titular de l'article que es va publicar a
Diari de Tarragona va ser "La amargor d'una antiga estrella". La seva
discografia es amplísima ja que a principis del seixanta va ser una de les
grans figures del pop espanyol.
Los Lunes que quedan – Los años que nos quedan
por vivir 1999
Què ens depara el destí? Per molts endevins o
endevines que consultem, nosaltres estem segurs que no hi ha res escrit i el
futur està en blanc perquè nosaltres, dia a dia l'anem escrivint. En aquesta
cançó tracten del desig que “Los años que nos quedan por vivir” siguin al
costat de la persona estimada i que al seu costat seguim trobant la tendresa,
comprensió i aquells moments de passió en els quals no existeixi el silenci. És
una bona lletra, un bell poema d'amor que ens porten a Un Toc de Rock el grup
Los Lunes que Quedan. Són unes quantes les cançons que ens han deixat Los
Lunes, tant en la seva primera etapa com a tercet, com en la segona quan eren
solsament dos i es van fer dir Los Lunes Que Quedan. Un llegat musical que ha
passat a formar part de la història del pop espanyol i als que ara recordem al
programa. Los Lunes eren madrilenys, de Vallecas i el grup l'integraven Enrique
Díaz (veu), Fernando Polaino (guitarra) i Javier García (baix). Es van crear
l’any 1992, però en el 94 publiquen "El segundo" que com el seu títol indica era el segon disc, editat pel segell Tábata Música y Letra que va estar
produït per Alejo Stivel i del qual es va extreure el senzill "Una canción
de despedida" que va ser utilitzat per a la sintonia del programa "La Gramola" en M-80.
Després de la marxa de Javi García, la formació queda reduïda a dos components
i com sembla ser que van haver problemes per l’us del nom, ells passen a
anomenar-se Los Lunes Que Quedan, en clara alusió al que havia marchat. Fitxen
pel segell DRO i publiquen el seu tercer LP "Los Lunes Que Quedan" a
l’any 1999 i del que us he tret aquesta gran cançó que escoltem ara, tot i que
Los Lunes que Quedan ancara traurien un quart disc que era recopilatori amb
algunes cançons noves, van acabar per desfer-se.
Luis Eduardo Aute – Todo sexo femenino
Gato Pérez, un gran entre els grans, va escriure
i va gravar aquest tema que es va incloure en el seu àlbum “Prohibido maltratar
a los gatos”, editat a l'abril de 1982, després que s'hagués recuperat del seu
primer atac de cor i que ara us porto a Un Toc de Rock per concloure el
programa, en la versió que va realitzar Luis Eduardo Aute per a la banda sonora
del film "El Gran Gato" de Ventura Pons, comptant amb els músics de
Sabor de Gràcia, un grup que els seus components, majoritàriament, van ser la
banda d'acompanyament de Gato Pérez. A la lletra d'aquesta cançó Gato Pérez ens
explica la història d'un jove que es fa home en una casa plena de dones amb els
problemes que això comporta ja que "les veus agudes" s'uneixen en
"clara unanimitat" per tal d'imposar el criteri de "las
leonas". És clar que quan el noi es casa per seguir la tradició, té una
filla i així afegeix "dues veus noves al cor familiar". Cas curios el
d’aquest home Gato Pérez. Argentí, afincat a Barcelona i fen rumbes moltes
vegades en catalá. Sentia quan era viu i segueixo sentint ara que miola per
algú més alt, una gran admiració per ell, per les seves qualitats humanes i per
la seva qualitat com artista. Jo vaig arribar a conèixer-lo encara que no es
pugui dir que mantinguéssin una gran amistat. L'última vegada que ven estar
parlant va ser en un concert que el gran Gato va realitzar a l'antiga sala
Bikini de Barcelona, quan presentava el seu disc "Ten" que va
publicar l’any 1987 Picap, el segell de l'amic Joan Carles Doval. Aquest
argentí conegut com Gato Pérez va arribar a Barcelona l'any 1966 i el seu
veritable nom era Xavier Patricio Pérez Álvarez, va néixer l'11 d'Abril de 1951 a Buenos Aires, va
morir a Caldes de Montbui, un infaust 18 octubre 1990. Ell va ser el que va
inventar i va encunyar el terme "Ona Laietana" que va donà nom al
moviment musical autòcton català que va sorgir en els anys 70. Abans de
llançar-se en solitari, Gato Pérez va formar part del grup Secta Sònica, un
altre históric de l’Ona Leietana. L’any 1981 Gato Pérez va patir un primer
infart, la salut i la fatiga produïda pels seus problemes cardíacs el van
obligar a deixar l'alcohol i dosificar les seves actuacions i finalment va ser
reclamat per un empresari molt més Alt perquè actuessi ja només per a Ell, però
ens va deixà les seves cançons i mentre aquestes sonin, Gato Pérez seguirà viu
en els nostres records. Luis Eduardo Aute Gutiérrez, un dels millors cantautors
espanyols, junt a Serrat, va néixer a Manila, Filipines, el 13 de setembre de
1943 i quan va venir a Espanya va residir al barceloní barri de Gràcia. Per
això xampurreja el català des de fa uns mesos te problemes de salut i espero
que quan aquest programa surti a les ones ell s’hagui recuperat.
La frase d’avui es del Dalai Lama que
veritablement es diu Tenzin Gyatso:
“Les arrels de la bondat estan a
la llavor de
l'agraïment”
Tancaré per ara, però tornarem a trobar-nos al
proper programa d'Un Toc de Rock que arriba a tu dos cops per setmana, des de
les emissores per les quals surto a l'aire o mitjançant Internet, si te'l
descàrregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores
que us ho permeten. Sóc Mario Prades i us diré que el proper programa serà
l'últim d'aquesta temporada, encara que tornaré al setembre amb molt més.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario