Des de que van sorgir els Beatles, el pop
britànic té seguidors arreu del món i avui Un Toc de Rock és centrarà en músics
britànics dels seixanta i alguna petita incursió en els setenta. Escoltarem,
per descomptat, a The Beatles, al costat de cançons que ens portaran Gerry
& The Peacemakers, Manfred Mann, CCS, The Hollies, Wayne Fontana & The
Mindbenders, The Troggs, Herman’s Hermits, Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick &
Tich, The Rolling Stones, Bee Gees, Traffic, The Honeybus, Spencer Davis
Group, The Yardbirds i Dave Clark Five. Amb ells realitzarem aquest recorregut per la història
musical dels últims cent anys que t'arriba dos cops per setmana des de les
emissores per les que sona el programa o per internet, si t’el descarregues del
blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho permeten.
Jo soc Mario Prades, ara obriré la barraqueta i us dire, com sempre que sou
Benvinguts a Un Toc de Rock
The Hollies – Bus Stop 1966
Començarem aquest programa dedicat al pop
británic dels seixanta, escoltant a The Hollies, un dels millors grups vocals
anglesos de la seva época, Eran de la ciutat de Manchester i es van crear a
principis dels anys seixanta, encara que la majoria dels integrants eren de
Lancashire. Van començar concretament l’any 1962. Curiosament i tot l’èxit que
The Hollies van obtindre a Anglaterra, mai van ser un grup que funciones masa bé
a les llistes nord americanes fins 1966. S’els va comparar i molt amb els
Everly Brothers. Tenem gravades més de 300 cançons, van estar 33 anys en actiu
i al llarg de la seva carrera van gravar també moltes versions. Van debutar al
Oasis Club, a Manchester, al decembre de 1962 i ho van fer amb gran éxit.
Aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock es va editar en single el 17 de
juny de 1966, es va gravar el 18 de maig en els Abbey Road Studios, sent
produït per Ron Richards i el single va arrivar al lloc cinque tant a
Anglaterra com als Estats Units i al primer lloc al Canadà. La cançó va ser
escrita per Graham Gouldman que després seria component del grup 10 C.C. i que també va
escriure "For Your Love" per The Yarbirds i “No milk today” que la
van portar a l’èxit els Herman’s Hermits. La primera formació va estar
integrada per Allan Clarke (cantant), Graham Nash (guitarra i veus) que anys
més tard s'incorporaria al primer super grup nord-americà de la història
Crosby, Still, Nash & Young, tots dos venien de The Deltas, al costat de
Vic Steel (guitarres), Erick Haydock (baix) i Don Rathbone (bateria). Vick
Steel deixaria al grup i va ser reemplaçat per Tony Hicks, mentre que Rathbone
deixa el seu rol de bateria per a convertir-se en el representant i va ser
reemplaçat per Bobby Elliot provinent de Shane Fenton and The Fentons. Us
explicaré una anécdota, l’any 1962 i quan The Beatles van començar a funcionar
comercialment, The Hollies van passar a ocupar el seu lloc com a grup resident
al The Cavern Club de Liverpool.
Manfred Mann – Pretty Flamingo 1966
Us porto ara a Manfred Mann i una de les seves
cançons més populars "Pretty Flamingo" de la qual per cert, es va
realitzar una bona versió a l'Espanya dels seixanta a càrrec del grup barceloní
Los Mustang. La cançó va ser escrita per Mark Barkan l'any 1966, el single,
editat el 15 d'abril del 1966 i produït per John Burges, va aconseguir el
primer lloc de les llistes angleses el 5 de maig del mateix any. A les llistes
del Billboard va pujar al lloc 29 el 6 d'agost, també del 1966. Curiosament a
les irlandeses va ocupar la primera posició durant quatre setmanes, desplaçant el
"Paint it Black" de The Rolling Stones que es va quedar en la segona
posició i que escoltarem més tard. En aquest enregistrament Manfred Mann
compten amb el baixista Jack Bruce que es va incorporar a la banda l'any 1965 i
posteriorment passaria a Cream entrant en el seu lloc Klaus Voormann. El cantant
va ser Paul Jones que al juliol del 1965 va ser reemplaçat per Mike d'Abo. El
bateria va ser Mike Hugg i el guitarra Mike Vickers que eren components del
grup des de la seva fundació l'any 1962, al costat del teclista i líder de la
banda, Manfred Sepse Lubowitz (a la foto), nascut el 21 d'octubre del 1940 a Johannesburg,
Sud-àfrica i que era un músic amb un aspecte que cridava l'atenció ja que en
aquells anys es començaven a portar les chollas més llargues i ell donava la
impressió de ser molt beatnick, ja que portava el pel més aviat curt, lluïa
barba de cordó i ulleres amb muntura de pasta gruixuda, s'acostava més a un
músic de jazz que del pop britànic d'aquelles èpoques, de fet he de
reconèixer-vos que venia del món del jazz. El tema havia de ser gravat primer
per Jimmy Radcliffe per al grup The Drifters, però després de realitzar una
demo a Nova York, la cançó no va acabar d'agradar-li i el grup va decidir no
gravar-la, pitjor per a ells. L'any 1969 Manfred Mann va donar un gir cap al
jazz experimental i va canviar el seu nom per Manfred Mann Chapter Three, per a
un any després, convertir-se en Manfred Mann's Earth Band, més en la línia del
rock progressiu.
Wayne Fontana & The Mindbenders – Game of
love 1965
Aquest tema, escrit pel compositor nord-americà
Clint Ballard Jr, va ser el principal hit en la carrera dels britànics Wayne
Fontana & The Mindbenders i la van publicar en un single, editat al 1965
amb “Since You've Been Gone” a la cara B. Va aconseguir la primera posició del
Billboard als Estats Units i la segona a Anglaterra. A Espanya la cançó va ser
bastant versionada en la seva època i la van gravar des de Cefe y Los Gigantes
a Los Mustang, passant per Els Dracs que la van enregistrar en català i molts
altres. Wayne Fontana & The Mindbenders sorgeixen a Manchester l’any 1963,
liderats pel cantant i guitarra Wayne Fontana, de veritable nom Glyn Geoffrey
Ellis, nascut el 28 d’octubre del 1945 a Levenshulme, Manchester, al costat de
Bob Lang, Ric Rothwell i Eric Stewart. A partir del 1965 The Mindbender s'independitzen
i debuten al 1966 amb el single "A Groovy Kind of Love" que va
superar el milió de còpies venudes i va fer que fossin reconeguts com un grup
amb entitat pròpia i no només com la banda d'acompanyament de Wayne Fontana, de
fet els va portar a realitzar una memorable gira pels Estats Units on van
compartir cartell amb James Borwn i van actuar fins i tot al Fillmore West
Auditorium de San Francisco, omplint dos dies consecutius, el 8 i 9 de juliol.
Per The Mindbenders també van passar Graham Gouldman, Paul Hancox, Jimmy O'Neil
i Graham Foote. Van publicar 12 singles i 3 àlbums. El guitarrista Eric Stewart
crea al 1972 el grup 10 C
C que van estar en actiu fins al 1995 i el músic ha col·laborat en moltes
ocasions en discos de Paul McCartney. Wayne Fontana segueix en actiu, encara
que no ha aconseguit cap èxit destacable des de 1976. Per cert, aquest tema que
escoltem en el programa d'avui, va ser versionat, l'any 1987, pel grup de Nova
Zelanda Tex Pistols, liderats per Ian Moris que la van pujar de nou al cim de
les llistes.
CCS – Walking 1971
El cantant Alexis Andrew Nicholas Koerner nascut
el 19 d'abril de 1928 a
París, França i que va morir l'1 de gener de 1984 a Londres a causa d'un
càncer, va ser conegut en el món de la música com Alexis Korner i tot i ser
francès està considerat un dels pioners del Rythm & Blues britànic. Va ser
una figura dins de la música britànica dels seixanta i ell va introduir a Gran
Bretanya als grans del R & B americà, entre d'altres a Sonny Terry, Big
Bill Broonzy, Muddy Waters o John Lee Hooker. Amb un altre dels
"pares" del R & B britànic, Cyril Davies, va formar l’any 1961 la Blues Incorporated,
una banda que va ser una veritable escola de músics i per la qual van passar
entre molts altres Charlie Watts, Keith Richard, Ginger Baker, Jack Bruce, John
McLaughlin, Lee Jackson, Paul Jones, Brian Jones i Eric Burdon. L'any 1970
Alexis Korner porta a terme un dels seus grans projectes, al costat del
pianista John Cameron, el cantant Peter Thorup i el productor Mickie Most, posa
en marxa la
Collective Consciousness Society que van ser coneguts
simplemente com CCS, una banda que
desapareix l’any 1973. Aquest tema es va publicar en single al nostre país i
ara l’escoltarem al programa d’avui. De fet va ser l’única cançó que va sonar,
solsament una miqueta, aquí a Espanya de la CCS, tampoc molt, la veritat, tenint en compte la
gran qualitat del supergrup. "Walking" que va arribar a la setena
posició a Anglaterra, es trobava en el seu segon LP titulat simplement
"II" i editat l’any 1971. El problema de CCS amb el que és va trovar
Alexis Korner, era que es tractave de tota una Big Band (a la foto) i mantenir
un grup d'aquest nivell resultava excessivament car i finalment van desfer-se.
The Troggs – Wild thing 1966
El meu amic Mikel Barsa sempre deia que The Kinks
van ser la primera banda de heavy de la història i The Troggs la primera punk.
The Troggs era de Andover, Hampshire i es van crear l'any 1964. Pel grup van
passar Reg Presley, de nom real Reginald Ball que va néixer el 12 de juny de
1941 com a cantant, Dave Wright nascut el 21 de gener de 1944 i que va morir el
10 d'octubre de 2008 (cantant i guitarra), Chris Britton (guitarra), Pete
Staples (baix), Ronnie Bond, de nom real Ronald Bullis que va néixer el 4 de
maig de 1943 i va morir un 13 de novembre de 1992 a la bateria i Tony
Murray al baix. Tres cançons van marcar la carrera de The Troggs, "With a
Girl Like You" que es va publicar el juliol de 1966, "Love Is All
Around" que versionada pels Wet Wet Wet va ser inclosa en la banda sonora
de "Quatre bodes i un funeral" i aquest tema que escoltem ara “Wild
thing”. Es tractava d'una composició del nord-americà Chip Taylor, encara que
en algunes fonts es diu que era de Reg Presley, el cantant de The Troggs, la
versió d'aquests va ser número 1 del Billboard al juliol de 1966. Es va
incloure al LP “From Nowhere”que es va posar a la venda el 15 de juliol del
1966, tot i que als Estats Units li van camviar algunes cançons. En aquest
enregistrament The Troggs eren Reg Presley (cantant, ocarina i baix), Chris
Britton (guitarra solista), Pete Staples (baix i guitarra rítmica) i Ronnie
Bond (bateria). L’any 1969 Ronnie Bond es va llançar en solitari i després
d'ell ho van fer Reg Presley i Chris Britton. El tema“Wild thing” va ser versionat
per Jimi Hendrix al Monterrey Pop Festival i anys més tard la gravaria la
controvertida Amanda Lear.
Spencer Davis Group – Keep on running 1965
A Espanya aquesta cançó va ser titulada “Corre,
corre” i fou versionada per Los Salvajes, Gatos Negros, Lone Star, Alex i Los
Findes, Bruno Lomas i un munt més. La versió original era dels Spencer Davis
Group, una bona banda britànica sorgida l’any 1963 als que escoltarem ara i que
va saber prendre l'essència del R & B que arribava des dels Estats Units de
forma elegant i reconvertir-la a la seva manera, fins al punt que cançons seves
van ser versionades en els 70 per grups americans com els Chicago. Spencer
Davis Group eren de Birmingham i el grup es va crear al voltant del guitarrista
Spencer Davis, si bé en els seus inicis es van anomenar The Rhythm'n'Blues
Quartet. Quan es van incorporar Steve Winwood (guitarra i orgue), el seu germa
Muff Winwood (baix) i Peter York (bateria) van passar a ser Spencer Davis Group. Van treure un parell o tres de singles i un EP, gairebé tots ells
versions, fins que va arribar "Keep On Running". La cançó va ser
composada pel jamaicà Jackie Edwards l’any 1965, però inicialment era la cara B
del single, si be la veu de Steve Winwood (12 de maig de 1948) va fer que el tema
pugés fins als més alt de les llistes, fent oblidar la cara A. Va ser número 1
al gener de 1966. Aquest mateix any, Spencer Davis Group van ser escollits la Millor Banda del Any
a Anglaterra, després de publicar "Gime some lovin'", una cançó
pròpia. Poc després Steve Winwood deixaria el grup per crear Traffic, una de
les superbandes britàniques, als que escoltarem també al programa d’avui, tot i
que abans encara gravarien comptant amb ell "I'm a man" un altre de
seus millors hits.
The Rolling Stones – Paint it, black 1966
Aquí al pais del “Píntalo de negro” també es van
fer en el seu moment un munt de versions de més o menys qualitat, però si
alguna mereix destacar-se sobre l’es altres és la que van realitzar el grup
barceloní Los Salvajes. Jo us porto ara l'original a càrrec de les Satàniques
Majestats, The Rolling Stones, qualificats actualment com "Les arrugues
del Rock". Els Rolling Stones la van gravar el 13 de maig de 1966 i va ser
el primer single que es va extreure als Estats Units del seu àlbum
"Aftermath". El títol original no portava la coma que segons va
explicar en una ocasió Keith Richards, va ser una cosa de la seva discogràfica,
la Decca, que
ho van fer sense consultar-ho amb ells. La lletra va ser escrita per Mick Jagger
i tracta sobre el funeral d'una nena, la música va ser composada per Keith
Richard, com era habitual en el grup, però segons va dir Bill Wyman, no era
cert, va ser escrita per tot el grup. El single va aconseguir el número 1 tant
als Estats Units com al Canadà i el Regne Unit, l'any 1966. En la gravació
Brian Jones toca el sitar i Bill Wyman enriqueix la cançó incloent un baix que
no és tal, està fet amb els pedals inferiors d'un òrgan Hammond B3 que li donen
a la cançó un cert toc funky. Es va incloure piano que tocava Jack Nitzsche.
Per descomptat el bateria és Charlie Watts. Posteriorment, l’any 1970, es va
realitzar una extraordinària versió a càrrec de Eric Burdon & The War.
Brian Jones, nascut a Cheltenham el 28 de febrer de 1942, va morir a la seva
casa de Hartfield el 3 de juliol de l’any 1969, a causa de una
sobredosis de pastilles, era el guitarra del grup en aquells moments i val a
dir que va ser el veritable fundador dels Stones, el seu lloc en els Stones va
ser ocupat per Mick Taylor, de fet va deixar el grup poc abans de la seva mort.
Els Rolling Stones van treure un disc nou al carrer que es va publicar al
octubre del 2012, però tot i que s’anunciava com a “nou”, del triple CD, sols
dos o tres temes eran nous, tots els demes són vells èxits i es que els Stones
des de fa décades, viuen de les seves velles glories.
The Yardbirds – Heart full of soul 1964
Els britànics The Yardbirds als que ara
escoltarem a Un Toc de Rock, són una banda mítica del rock angles coneguda per
haver tingut els considerats tres “millors guitarristes de la seva època”, us
parlo de Eric Clapton, Jeff Beck i Jimmy Page. El seu cantant Keith Relf
(a la foto) formaria després Renaissance i posteriorment crearia Armaggeddon, però va morir
electrocutat a causa d'un accident quan tocava la seva guitarra, es diu que a
la banyera, el 14 de maig de 1976. En aquest enregistrament el guitarra de The
Yardbirds és Jeff Beck (24 de juny de 1944, Wallington, Gran Londres) i al
grup, a més de Keith Relf i en aquesta ocasió el guitarra Jeff Beck, també hi
eren Chris Dreja, Jim McCarty i Paul Samwell-Smith. The Yardbirds funcionarien
de l'any 1962 fins al 68, passant despres a ser, sota el lideratge deJimmy Page, The New Yardbirds i més tard es reconvertirien en Led Zeppelin si be sols quedava el guitarrista, dels antics
components. Quan Jeff Beck va deixar als The Yardbirds va crear el Jeff Beck
Group amb Rod Stewart com a cantant i Ron Wood al baix que ara està amb els
Stones. Aquesta cançó que escoltem es va incloure al disc “Having a Rave Up” editat
al novembre de 1965 i era una composició de Graham Gouldman, un músic que més
tard formaria part de 10 C.C
i que es va gravar l’any 1964. Per cert, a la versió nord-americana del single
“El cor ple d'ànima” a la foto de la portada surt Eric Clapton, peró aixó va
ser una errata, veritablement el guitarra era Jeff Beck. Aquesta cançó forma
part de la banda sonora del film "London Boulevard" que s'ha estrenat
fa quatre o cinc anys i la pel·lícula la van passar per la tele i us diré que
te una molt recomenable banda sonora.
Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich – The
Legend of Xanadu 1968
El cantant Dave Dee, de veritable nom David John
Herman, va morir el divendres 9 de gener del 2009 a causa d'un càncer,
tenia 61 anys d'edat. Ell va crear el grup británic Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick
& Tich que primer es van fer dir Dave and The Bostons, l’any 1964. Us
explicaré una curiositat, Dave Dee abans de dedicar-se a la música era policia
i va ser un dels que van realitzar l'atestat quan es va produir l'accident de
trànsit que va costar la vida a Eddie Cochran i va deixar semi paralític a Gene
Vincent. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich van aconseguir molts èxits amb
els seus singles, però "The legend of Xanadu" que es va publicar el 9
de febrer de 1968 i havia estat gravada el 17 de gener i que va estar composat
per Ken Howard i Alan Blaikley, va ser el major hit en la carrera de Dave Dee,
Dozy, Beaky, Mick & Tich, sent número 1 a Anglaterra, tercer a Austràlia, cinquè a
Alemanya i onze al Japó, però curiosament només va arribar al 123 als Estats
Units. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich es van desfer l’any 1972, encara
que van tornar anys més tard ja sense èxit. A Espanya aquesta cançó també va
ser versionada i molt bé, per Los Mustang, els nostres eterns verioners
Herman’s Hermits – Something’s happening 1968
Peter Noone era tot just un xaval amb els seus
setze anys, quan es va incorporar a Herman's Hermits, una bona banda de
Manchester formada a principis dels 60 i que van tenir una brillant carrera
professional plena d'èxits fins començats els 70. Al costat del cantant Peter
Noone trobàvem a Keith Hopwood (guitarra), Karl Green (baix), Derek
"Lek" Leckenby (guitarra i veu) i Barry Bean Whitwam (bateria), el
cert és que el seu aspecte sempre va ser molt anglès. Triomfar gràcies a
cançons com "No milk today", "Silhouettes", "There's a
Kind Of Hush", "My sentimental friend" i tantes altres que van
copar les llistes britàniques des de 1964, fins que Peter Noone va deixar el
grup l'any 1971. Aquest tema que us porto avui a Un Toc de Rock “Alguna cosa
està passant”, es va publicar el desembre de 1968 i va arribar al lloc 6. El
single tenia "The Most Beautiful Thing In My Life" a la cara B
europea, però als Estats Units va ser "Little Miss Sorrow, Child Of Tomorrow".
A partir de l’any 1969 Herman’s Hermits van treure 6 recopilatoris, l'últim
d'ells l'any 1984, si bé la seva discografia ha anat reeditant-se en versió CD.
Van tornar als escenaris, però per partida doble. M'explico, Peter Noone creà
uns Herman's Hermits amb algun del seu antics companys, però la resta van
decidir que tenien el mateix dret a dir-se Herman's Hermits i van crear una
altra formació, de manera que hi ha dos grups tocant per Anglaterra que es
diuen igual i interpreten les mateixes cançons, però amb músics diferents. Tot
està en mans dels tribunals que decidiran qui és el veritable Herman’s Hermits,
una decisió que no és precisament cosa de bufà i fer ampolles. Suposo que horas
d’ara ja deu estar tot resolt, però no se com a acabat la cosa.
Dave Clark Five – Everybody get together 1968
Un dels grups britànics que van competir de tu a
tu amb The Beatles durant la invasió beat dels seixanta als Estats Units van
ser els londinencs The Dave Clark Five, una banda liderada pel bateria Dave
Clark, al costat del cantant i teclista Mike Smith, Lenny Davidson a la
guitarra, Rick Huxley en el baix i Dennis Payton que tocava el saxofon. A
finals de la dècada dels seixanta la seva popularitat va anar decaient i quan
van treure aquest tema se'ls va acusar de que el vídeo promocional era massa
semblant al del "All You Need is Love" dels Beatles, el cert és que
es tracta d'un tema coral in crescendo en un estil molt similar a la dels de
Liverpool. The Dave Clark Five es van crear al barri, tristemente celebre fa
uns estius per els aldarulls que van tindre lloc, el barri de Tottenham, l’any
1962 i es van desfer el 1970, els seus components van emprendre llavors
projectes pel seu compte. L’any 2003, Mike Smith va perdre el seu únic fill en
un accident i setmanes més tard va patir una caiguda a casa seva, patint
lesions greus en l'espina dorsal que el van deixar paralític de les cames i li
van afectar així mateix els braços. Va morir al març del 2008. El saxofonista
Dennis Payton va morir al desembre de 2006 a causa de càncer, tenia 63 anys d'edat.
Bee Gees – To love somebody 1967
Hi ha dues grans versions d'aquest tema, una de
1970 realitzada per Janis Joplin i una altra que va gravar Michael Bolton l'any
1992, però el tema va ser escrit i gravat originalment per The Bee Gees i és la
que anem a escoltar ara a Un Toc de Rock. Es va publicar en dues versions,
single i EP, el senzill va incloure "Close another days" a l'altra
cara, però l'EP afegia "In my own time" i "Turn of the
Century". Es va editar al juny de 1967 i va ser escrita per Barry i Robin
Gibb amb producció de Robert Stigwood que també era el seu manager, es va
gravar en els estudis IBC de Londres, entre març i abril. La veritat és que la
van escriure a petició del seu manager i havia d'haver estat gravada per Otis
Redding, però la mort d'aquest ho va impedir. Es va incloure en l'àlbum
"Bee Gees' 1st" que va ser el debut internacional de The Bee Gees que
en aquest enregistrament eren Barry Gibb (cantant i guitarra), Robin Gibb
(cantant i òrgan), Maurice Gibb (baix, òrgan, piano, guitarra i melotrom),
Colin Petersen (bateria) i Vince Malouney (guitarra), amb Bill Shepherd
dirigint l'orquestra. El single va aconseguir el lloc 17 en el Billboard, si bé
a Anglaterra només va arribar al 41, però a Austràlia va pujar al sisè, clar
que ells venien d'allà i ja havien tret discos al continent austral quan es van
establir a Anglaterra. La veritat és que per The Bees Gees han passat diversos músics,però Robin Gibb només va estar absent en el "Cucumber Castle",
en aquesta època Robin Gibb (22 de decembre de 1949) va gravar en solitario
traient el single amb "Salvat per la campana", els havia deixat per
discrepancies ja que volia incloure falsets i els seus germans és negaven.
Curiosament a partir de la "Fevre del disapte a la nit" els falsets
van ser la seva senyal d'identitat, si be els feia Barry. The Bee Gees eren el
grup creat pels germans Barry, Maurice i Robin Gibb a Australia, al que es van
unir-se quan van aner-s’en cap a Anglaterra, Vince Melouney i Colin Petersen.
Al novembre de l'any 2011 a
Robin li va ser diagnosticat un cáncer, va morir a Londres el 20 de maig de
2012. Per cert, el seu germà bessó Maurice Ernest Gibb havia mort el 12 de
gener de 2003. Us explicaré una dada curiosa, l’any 1967 els Bee Gees van
arribar a Londres procedents d'Austràlia, la seva intenció era que Brian
Epstein, manager de The Beatles, els representés. Aquest es va negar i van ser
contractats pel seu ajudant Robert Stigwood. Quan Stigwood li va dir a Brian
Epstein que havia invertit milers de lliures en els Bee Gees, la resposta de
Brian va ser: "Doncs són milers de lliures tirades". Es va equivocar.
The Honeybus – For where have you been 1972
La banda britànica The Honeybus, un grup molt
interesant, es van crear l'abril del any 1967 a la ciutat de Londres i van estar en
actiu fins al 1973. El primer hit de The Honeybus va ser "I Ca't Let
Maggie Go" que es va publicar l’any 1968 en disc sencill aconseguin el
lloc vuit a Anglaterra i degut al èxit d’aquesta canço s’els cataloga com un
grup d’un sol hit, el que els anglesos diuen “one-hit wonder”. Val a dir que
per The Honeybus van anar passan uns quans músics en els sis anys que van estar
en actiu, entre ells Pete Dello (cantant, teclista, guitarra i líder del grup),
Ray Cane, Colin Hare, Pete Kircher, el guitarra Jim Kelly que va morir el 26 de
desembre de 1995 i Lloyd Courtenay. Aquest tema que us porto ara a Un Toc de
Rock “Per on has estat?”, era una cara B i es trovaba en el seu vuité single
amb "She Is The Female To My Soul" a la cara A i que el grup britànic
The Honeybus van publicar l’any 1972, si be jo us el he extret d’un disc
recopilatori que es va titular “The flies like a bird The Anthology” que es va
editar ja al 2002. Un any més tard, en arrivar el 1973, el grup The Honeybus es
desferia. En total van treure sols 2 àlbums i 11 singles, però val a dir que
tenen 5 discos de grans èxits. Coses de les casas de discos.
The Beatles – Nowhere man 1966
Un dels millors grups de tots els temps, sorgits
a Anglaterra, són The Beatles. Possiblement la banda que va canviar tots els
cànons establerts pel que fa a música i que avui formen part de la història
musical del segle XX. Aquest tema que us he seleccionat per compartir avui a Un
Toc de Rock es trobava a l'album "Rubber Soul" en la seva versió
britànica i es va incloure en els Estats Units a l'album "Yesterday and
Today". També es va publicar en format single en 1966. Encara que com era
habitual en ells, la cançó consta com escrita per Lennon / McCartney, en
realitat la va compondre només John Lennon i aquest "Home de cap
lloc", no tracta sobre l'amor, és més aviat una cançó amb orientació
filosòfica sobre el conformisme de la seva generació, encara que es diu que
Lennon no la va escriure amb aquesta idea, en el Nadal de 1965, mentre pensava
què escriure, Lennon es va estirar al llit i va pensar que ell era un
"home de cap lloc", "assegut en cap lloc" i que "no
va a cap lloc". Basat en aquests pensaments que li venien al cap va
compondre la música del tema. The Beatles van deixar d'actuar perquè van ser
honestos i en una època d'evolució musical en la que ells pràcticament van ser
pioners en gairebé tot, van deixar de pujar als escenaris en no poder oferir en
directe tot alló que plasmaven en un disc. Dos factors crec jo que van ser
decisius en la seva demembración, un la mort de Brian Esptein que sempre els va
mantenir units i sota la seva batuta inflexible, una altra l'aparició de Yoko
Ono amb les tensions internes que va crear amb el seu afany de protagonisme que
ni tan sols Ringo Starr va poder contrarestar. Val a dir que després de las
dures sesions de grabación del “Abbe Road”, amb fortes discusions entre George
i John, la dissolució del grup era una cosa sentenciada. Val a dir que Paul
volia seguir amb els Beatles, però les constants irrupcions de Yoko pretenent
marcar normes i pautes en les gravacions va acabar amb l'hegemonia de The
Beatles, un grup integrat per John Lennon (guitarra rítmica i cantant), Paul
McCartney (baix i cantant), George Harrison (guitarra solista i cantant) i
Ringo Starr (bateria i en alguna ocasió també cantant). Avui només segueixen
vius Paul McCartney, malgrat les llegendes urbanes que corren sobre la seva
presumpta mort a finals dels seixanta i Ringo Starr. John Winston Lennon va néixer a Liverpool el
9 d'octubre de 1940 i va ser assassinat per un tronat a Nova York 8 de desembre
de 1980, enfront de l'Edifici Dakota, on vivia. George Harrison que també va
néixer a Liverpool, en aquest cas un 25 de febrer del 1943, va morir a la seva
casa de Los Ángeles el 29 de noviembre de l’any 2001
Traffic – Glad 1970
Una de les grans superbandas del rock britànic
van ser Traffic, als quals ara escoltarem amb aquest tema que us he extret de l'àlbum
"John Barleycorn Must Die" que es va publicar el juliol del 1970 a través del segell
Island Records al Regne Unit i United Artists als Estats Units on va aconseguir
la cinquena posició en la llista d'àlbums del Billboard, sent disc d'Or, encara
que a Anglaterra només va aconseguir el lloc 11. La veritat és que aquest disc
semblava una obra pòstuma de Traffic que s'havien dissolt al 1969. El tema
instrumental va ser una composició de Stevie Window i en l'enregistrament de
l'àlbum només van participar Steve Winwood (cantant, òrgan Hammond, piano, baix
i percussió), Chris Wood (saxo, flauta, orgue Hammond i percussió) i Jim
Capaldi (cantant, bateria i percussió). Van comptar amb la col·laboració de Ric
Grech al baix. Traffic es crea l'any 1966 a Birmingham, quan Steve Winwood deixa
Spencer Davis Group i s'uneix a Jim Capaldi, Chris Wood i Dave Mason, els
quatre es reunien en un local anomenat The Elbow Room en el que realitzaven jam
sessions, d'aquestes sorgeix Traffic que van gravar el seu primer sinble
"Paper Sun" al 1967 i van debutar després amb el LP “Mr. Fantasy”. Al
1968 i durant una gira per Estats Units, Dave Mason anuncia que es queda al
país i deixa el grup el que en principi va representar al dissolució de Traffic
i de tornada a Anglaterra Steve Winwood forma una altra superbanda Blind Faith
amb Eric Clapton, Ginger Baker i Ric Grech, però només va durar un any i un
àlbum. Després de la dissolució de Blind Faith Winwood decideix llançar-se en
solitari i grava el seu primer àlbum en el qual van col·laborar Chris Wood i
Jim Capaldi i que finalment es converteix en un àlbum de Traffic, va ser el
disc "John Barleycorn Must Die" en què s'incloïa el tema que
compartim ara a Un Toc de Rock. Allò representava la tornada de Traffic i l'any
1971 se li uneix Rick Grech com baixista, Jim Gordon del grup Derek and the
Dominos al capdavant de la bateria i Rebop Kwaku Baah a les percussions, fins i
tot i durant una gira se'ls incorpora de nou Dave Mason i treuen l'àlbum en
directe "Welcome to the Canteen". De nou sense Dave Mason graven
"The Low Spark of High Heeled Boys", però Jim Capaldi es llança en
solitari i Grech i Gordon deixen la banda. Winwood pateix una peritonitis amb
llarga recuperació després de la qual se li uneixen el bateria Roger Hawkins i
el baixista David Hood. Traffic segueix patint canvis, encara que sempre entorn
de Steve Winwood com a personatge aglutinador i líder i torna Jim Capaldi, amb
el qual graven al 1974 un dels seus millors discos “When the Eagle Flies”.
Entra el jamaicà Rosko Gee i finalment el grup es dissol. Steve Winwood comença
llavors la seva carrera en solitari, encara que l'any 1994 ell i Jim Capaldi
tornen a posar en marxa Traffic, publicant "Far From Home" i
realitzen una gira sense continuïtat. Chris Wood havia mort l'any 1983.
Gerry & The Peacemakers – You’ll Never Walk
Alone 1963
Fa un parell de setmanes van escoltar aquesta
cançó en la versión en català que van fer Menaix a Trua i els Glaucs per el
"Disc de la Marató"
de l’any 2012. Es tracta d'un clàssic de la música pop britànica i que
inicialment va ser un dels grans èxits del grup Gerry & The Pacemakers que
la van portar al primer lloc de les llistes angleses el 26 d'octubre del 1963 i
als que escoltarem avui per concloure Un Toc de Rock, aquest va ser el seu
tercer disc petit, però el tema “You'll never walk alone” no era tampoc d'ells,
es tractava d'una cançó escrita per Richard Rodgers i Oscar Hammerstein per al
musical "Carousel" de 1945. La cançó va ser gravada per Frank
Sinatra, Elvis Presley, Nina Simone, Barbra Streisand, Louis Armstrong, Johnny
Cash i molts altres abans de ser portada a l'èxit pels britànics i des del
dissabte 30 de novembre del 1963, és l'himne del Liverpool CF ja que els
aficionats la cantaven en cada partit fins que es va convertir en himne
oficial. Seguint amb l'esport, us diré que també ha estat adoptada com a himne
pels seguidors del Borussia Dortmund, el FC Kaiserslautern alemany i el Celtic
Football Club escocès. Sorgits al Liverpool de The Beatles, de fet eren amics i
havien actuat conjuntament en el The Cavern Club formant un sol grup The
Beatmakers o alguna cosa semblant, Gerry & The Pacemakers van ser un dels
grups destacables de la generació beat. Precisament el seu primer número 1 el
van aconseguir amb una cançó de Lennon i McCartney "From me to you".
Gerry Marsden que havia començat a cantar amb només 8 anys va decidir l'any
1959 crear un grup amb el seu germà Fred Marsden, Les Chadwick i Arthur
McMahon, allà sorgeixen Gerry Marsden and The Mars Bars que actuaven amb assiduïtat
a Hamburg i Liverpool, és clar. Brian Epstein també es va convertir en el seu
manager i van passar a ser Gerry & The Pacemakers, amb la incorporació de
Les Maguire substituint al piano a Arthur McMahon, compartir mànager facilitava
les actuacions conjuntes de tots dos grups. El tema va ser utilitzat com a
cançó del disc a benefici de les víctimes de l'enfonsament d'unes grades, l'11
de maig de 1985 a
l'Estadi de Valley Parade, a Bradford, en què van morir 56 espectadors i que
van organitzar i coordinar Gerry Marsden i Paul McCartney, en el què van
intervenir un munt d'artistes, una cosa similar al "We are the
World" que per cert, no va ser el primer, ja us parlaré d'això un altre
dia, però a la propera temporada.
La frase per acomiadar el programa d'avui és el
Rei del Reggae, el gran Bob Marley que va manifestar
"La tristesa només és un sentiment de culpa”
Conclou Un Toc de Rock i ara us deixaré en
companyia d’aquelles emissores per les que sortim a l’aire dues vegades cada
setmana o bé per internet, si és que t’el descarregues des del blog, el
facebook de Montse Aliaga o les webbs de les emissores que ho permeten. Jo sóc
Mario Prades i ara baixo la barraqueta, ens retrobarem en el proper programa.
Porteu-se bé.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario