Nota del Productor, realitzador i
director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen
d'un enllaç per descarregar-s’els,
sempre situat a peu de pàgina
Avui poso en marxa una nova temporada
d'Un Toc de Rock, dos programes setmanals que surten a l'aire a través de la
Xarxa de Comunicació Local i
altres emissores a Catalunya i Balears i en el qual realitzem un recorregut per
la història musical dels últims cent anys, un passeig per la banda sonora de
les nostres vides, pels nostres records, sense que per això deixem de mirar el
present. Aquesta serà la nostra vuitena temporada, vuit anys sortint a les ones
i vull donar la benvinguda a les noves emissores que hagin inclòs Un Toc de
Rock a la seva programació i saludar a aquelles que ja el passaven, gràcies per
permetre’m estar amb vosaltres. Jo soc Mario Prades i començo posan en marxa
els motors per realitzar aquest viatge per els records, aquells que configuran
una part important de la nostra vida, per que com deia Serrat, avui,
avui pot ser un gran día i nosaltres caminarem.
Benvinguts a Un Toc de Rock
Bongo Botrako – Caminando 2010
concerts que per a si ho volguessin "grans" de la música en català o grups consolidats des de fa molts anys. I és que la crisi existeix, però també hi ha les companyies discogràfiques amb les seves manipulacions i la compra de posicions en les llistes de la ràdio-fórmula, una xacra dins el món de la música actual a Espanya. Uns altres que van el mateix son Oques Grasses i Batak. Per cert, el primer artista que va usar Internet per col·locar els seus discos saltant-se a les discogràfiques va ser Manolo Tena que va vendre l’àlbum "Insólito" editat l'any 2000, sols a través d'internet i a molt bon preu, allò li va representar el boicot per part de les emissores de ràdio fórmula que no poden tolerar se'ls escapi el negoci.
Vargas Blues Band – Wahabu 2003
Ara us porto aquesta cançó en la qual la Vargas Blues Band
se'ns presenta plena d'influències al Carlos Santana i en què destaquen les
percussions llatines tan habituals en el guitarrista mexicà, amb tocs molt africans. És clar que la Vargas Blues Band,
liderada pel guitarrista madrileny Javier Vargas té dret a emular a Santana,
"Blues Latino", una de les composicions de Javier Vargas va ser
gravada per Carlos Santana i el madrileny el va acompanyar a Espanya i França,
a la gira de presentació del "Supernatural" de Santana. La cançó que escoltem us
l'extrec de l'àlbum "Chill Latin Blues" que la Vargas Blues Band va
publicar l'any 2003. Javier Vargas, nascut a Madrid l’any 1958, és un dels
grans guitarristes del rock i blues espanyol. Va viure a l'Argentina i després
d'estar tocant amb grups nord-americans als Estats Units, es va venir a Espanya
i va tocar a la banda de Miguel Ríos i va acompanyar a altres artistes. Ha
creat diversos grups, entre ells jo destacaria a RH+, però la seva consolidació
i reconeixement va arribar quan va posar en marxa la Vargas Blues Band,
amb qui ha gravat 16 àlbums d'estudi i tres en directe. El juliol de 1996
Javier Vargas toca al costat de Carlos Santana a París, en un memorable
concert. De fet i com us deia, Carlos Santana va gravar la cançó “Blues Latino”
en el seu disc “Santana Brothers”, escrita per Javier Vargas que va tornar a
actuar amb Santana l’any 1998
a París i a Madrid, a més de participar en la gira
espanyola del premiat disc "Supernatural" de Santana, l'any 2000, en
els concerts de Madrid, Barcelona i Saragossa.
Chingon – Malagueña Salerosa 2003
Aquest tema us l’extret del film
"Once upon a time in Mexico" que va dirigir Robert Rodriguez,
protagonitzat per Johnny Deep, Antonio Banderas i Salma Hayek, es un home que
te el seu propi grup, anomenat Chingon, on ell toca la guitarra. Per aquesta
raó gairebé sempre Robert Rodriguez inclou cançons de Chingon en les seves
pel·lícules. De fet Chingon és la unió de Robert Rodriguez (guitarra) i el grup
Del Castillo i està integrat també, a part de Robert, per Alex Ruiz (cantant)
Mark del Castillo (guitarra i veus), Rick del Castillo (guitarra i veus),
Albert Besteiro (baix), Carmelo Torres (percussió) i Mike Zeoli (bateria). En
les pel·lícules de Robert Rodriguez els Chingon han acompanyant a Salma
Hayek, Patricia Vonn, Tito Larriva de Tito & Tarantula i Nataly Pena.
Aquest tema és una gran versió del clàssic del folklore llatí americà que s'atribueix als compositors
Elpidio Ramírez i Pedro Galindo, tot i que algunes fons diuen que el compostor
va ser el mexicà Nicandro Castell. De fet Chingon només han gravat un àlbum,
però han inclòs cançons seves en set pel·lícules. Son un grup als que podríem
enquadrar-los dins del tex-mex i que en moltes peçes barregan castellà i
angles.
Danza Invisible – A este lado de la
carretera 1988
El grup malagueny Danza Invisible va
versionar aquest tema de Van Morrison i ho van fer així de bé. A la lletra ens
parlen de diferències socials d'un costat i l'altre de la ciutat, on depenent
del costat en que et trobes ets millor o pitjor, sense tenir en compte que
l'ésser humà, bo o dolent, és el mateix estigui on estigui. Jo vaig redescobrir la cançó en un disc recopilatori, un doble CD titulat "Más que
coches" i Danza Invisible era l'únic grup espanyol que es va incloure,
compartin pistes amb ZZ Top, Lynyrd Skynyrd, Blue Brothers i altres del mateix
nivell. Danza Invisible es van crear a Torremolinos i va ser fundat per Ricardo
Texidó juntament amb Chris Navas i Manolo Rubio, provinents del grup de punk
Adrenalina, l’any 1981. Poc després, va entrar Antonio Gil a la guitarra i
Javier Ojeda, que va substituir a Ricardo Texidó com a cantant i aquest es va
dedicar solsament a la bateria. Jo créia que Antoñito havia mort, però per
sort m’equivocava. Danza Invisible van guanyar el Concurs de Rock Alcazaba, organitzat per
l'Ajuntament de Jerez de la
Frontera , el que els va permetre gravar el seu primer senzill
amb "Mis ojos hacia ti". Aquesta cançó que estem escoltant es trobava
originalment en el seu LP "A Tu Alcance", publicat l’any 1988.Jo els vaig tenir actuant a la discoteca Torn de l'Hospitalet de l'Infant i es va
omplir a rebentar (la foto, feta per Mario Prades, es d'aquell concert). Per
cert, salutacions als oidors d’Hospitalet i Vandellos. El bateria Ricardo
Texidó va deixar Danza Invisible l’any 1993 per llançar-se com cantant i compositor
en solitari, debutant amb el disc "Texidó". El darrer treball de
Danza Invisible “Tía Lucía” es va editar l'any 2010 i seguin la moda actual,
tot son versions, amb cançons de Gato Pérez, Hilario Camacho, Michael Jackson,
Eddy Grant i atres. Danza Invisible han editat en total 19 discos i coseguit 7
Discos d’Or i 2 de Platí.
Bars – Foc al cor 1984
Extreta des del seu tercer àlbum titulat
“T'ho diré mil vegades” que el grup català Bars van publicar l’any 1994, os
porto avui a Un Toc de Rock una de les millors cançons d’aquesta bona banda
catalana a caball del rock y el blues, amb bones lletres com aquesta i que es
van possar en marxa l’any 1987 si be no va ser fins dos anys més tard que
grabarien el seu primer LP amb el nom del grup per títul “Bars”. Amb 7 discos a
l'esquena i més de 25 anys de trajectòria profesional Bars segueixen en actiu,
si bé estan gairebé oblidats discogràficament i sembla que les noves
generacions no volen recordar que Bars van ser una de les millors bandes
catalanes de la història, amb qualitat demostrada al llarg dels anys si bé els
embarassos de Montse Llaràs, la seva cantant, els va apartar dels escenaris en
massas ocasions. Bars eren als principis la cantant Montse Llaràs, junt a
Xavier Tomàs (bateria), Xavi Rubio (harmònica i veus), Jordi Garròs (guitarres)
i Tony Moyà (baix). Actualment i despres de cambis constants a la formació,
crec que junt a Montse i Tony, els únics que queden dels antics, es troven
Josep Maria Vilà "Koki", Jordi Mourelo i Charlie Oliver.
B-30 – Bons temps 1994
Durant els anys 80 el rock català que
havia començat a finals dels seixanta entremesclat amb l'Ona Laietana va anar
prenent cos i es va convertir en un moviment gràcies a grups com Detectors,
Dioni Oliver i Melodrama, TR, Double Buble, Octubre, N'Gai N'Gai, Bocanegra i
algun altre. Amb l'arribada de Sau i Sopa de Cabra va prendre carta d'identitat
i van sorgir altres bones bandes capaces de fer bon rock en la nostra llengua.
Entre aquesta nova fornada hem de destacar a B-30. Aquest tema es va publicar
en single i es va extreure del seu quart LP "L'Acustic" que es va
gravar durant una gira acústica que el grup va realitzar el 1993 i va publicar
el segell PSM Records. En aquella època el seu mànager era un conegut meu que
sempre em va cridar l'atenció ja que la seva primera empresa va ser Porc
Produccions, es trobava al carrer Perill de Barcelona, al número 13 i ell es
deia Serapi Soler. Tornant a B-30, es diu que es van crear l’any 1981, si bé jo no els vaig descubrir fins finals de la década i eren els germans
Jordi i Daniel Pueyo al costat de Pepe Fuster, Luigi Carpintieri i Francesc
Macià. Aquest és el seu últim disc, encara que crec que van gravar un en anglès
que es titulava "For Fans Only", però em sembla que no va arribar a
publicar-se mai.
Burning – Qué hace una chica como tú en
un sitio como éste? 1978
Sempre he dit i ara tornaré a repetir-ho
que Burning i Asfalto són les millors bandes de rock espanyol dels 70. Totes
dues segueixen en actiu, totes dues han perdut músics en el camí i en les dos
formacions només queda un dels seus membres originals, en Asfalto Julio
Castejón i a Burning Johnny Cifuentes. "Què fa una noia com tu en un lloc
com aquest?" va ser composada l’any 1978 per a la pel·lícula del mateix
títol de Fernando Colomo i avui en dia és una de les cançons de referència quan
es parla d'aquesta banda madrilenya. Era cara A d'un single publicat per Belter
l’any 1978 i a la cara B es troba la primera versió de la cançó "Ginebra
seca" que en aquest single estaba cantada per Toño i la versió no és va
incloure en cap LP o CD. Burning va compondre i va interpretar temes per a una
altra pel·lícula, aquesta dirigida per Eloy de la Iglesia , es tracta de
"Navajeros", on trobàvem "Tú eres mi amor”, “No es extraño que
tú estés loca por mí” i “Escríbelo con sangre". La cançó “¿Qué hace una
chica como tú en un sitio como este?” que escoltem ara a Un Toc de Rock, va ser
inclosa al LP “El fin de la década”, publicat l’any 1978. Els Burning originals
van ser Toño Martín (del 1974 a1983), Pepe Risi (de 1974 a 1997), Quique Pérez
(de 1974 a
1979), Tito (de 1974 a
1976) i l'únic membre que roman a la banda des de la seva creació l'any 1974,
Johnny Cifuentes (a la foto). Per cert i això és una curiositat, un 9 de maig,
amb deu anys de diferència, van morir Toño (1987) i Pepe Risi (1997). Tots dos
van morir el mateix dia del mateix mes, com us deia, amb deu anys entre un i
l'altre. Si més no curios.
Amaral – Las chicas de mi barrio 2008
Possiblement el disc amb més qualitat en
la carrera discogràfica del duet saragossà Amaral, integrat per Eva Amaral i
Juan Aguirre, sigui "Gato negro - Dragón rojo", un doble àlbum gravat
entre Londres, Madrid i Nova York que es va publicar el 27 de maig de 2008 i
del que us he extret la cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock. Aquest va ser
el cinquè àlbum d'estudi d'Amaral que en total han publicat sis discos
d'estudi, una edició especial i dos dvd 's en directe, des de 1998, any en què
van començar. El seu disc més venut, però, ha estat "Estrella de
mar", editat l'any 2002 i en el qual es va incloure la cançó "Sin ti
no soy nada", possiblement la més popular en la seva carrera. Juan Aguirre havia format part del grup Días de Vino i Rosas, amb els que va gravar un disc
l'any 1990. Eva i Juan es van conèixer l'any 1992, en un bar de Saragossa. Eva
Amaral tocava la bateria en un grup de punk-rock anomenat Bandera Blanca i
també era la cantant dels Lluvia Ácida. Sempre afirmen que va ser instantani,
amor a primera vista i es van unir professional i sentimentalment. La veritat
és que malgrat la seva brillant carrera amb més de 4 milions de discos venuts i
des de que van treure "Hacia lo salvaje" l'any 2011, poc s'ha sabut
d'ells.
Furia – A flor de piel 1972
El grup barceloní Furia es va crear
després de la dissolució de Los Gatos, que abans eren els popular Gatos Negros
i van tenir una curta carrera marcada per quatre singles del qual aquest és el
més interessant i que és van anar publicant de 1971 fins l’any 1973. La veritat
és que “A flor de piel” es tracta d'una cançó que a mi particularment sempre em
va agradar. A la banda trobàvem al guitarrista Quique Tudela, junt amb Toni,
Eddy i Alfredo. Quique Tudela avui en dia forma part de Los Salvajes, actuant
amb aquests, amb Gatos Negros i un tercer grup que és la fusió dels altres dos
i al que anomenen Clan Gatos Salvajes. Aquest single que escoltem ara a Un Toc
de Rock es va publicar l’any 1972
a través del segell BP i va ser distribuït per Belter,
de fet jo sempre he cregut que era un subsegell de Belter. La veritat es que
Furia eran un grup que petaven mol bé, però no van tindre la seva oportunitat,
suposo que la discográfica, petita ja en aquella època, va influir i molt, així
com els problemes legals que més tard va tindre Belter fins que va desapareixe
com a segell i el seu catalec es va perde al quedar-s'el alguns dels ejecutius
del segell com indemnització. Anys més tard el trovabem en altres segells que
van anar sortin, entre ells Divucsa. Ara a Furia els recordem a Un Toc de Rock
amb aquesta bona cançó. A la foto Quique Tudela tocant amb Los Salvajes.
Dani Flaco – Desapareció
Daniel Sánchez García, que sembla ser que
de nen era molt prim i per aixó seria conegut artísticamente anys més tard com
Dani Flaco, va néixer al barri de Bellvitge, a l'Hospitalet de Llobregat, l’any
1977 i al igual que els Estopa, anava per operari de la SEAT , però la música va
guanyar. La veritat es que primer anava per jugador de futbol, pero una lesió
va truncar els seus somnis. Mira tu, com el Julito Iglesias. Dani Flaco es
podria considerar avui dia un cantautor urbà. Les seves cançons tenen bones
lletre, en moltes ocasions molt dures i que parlen de coses cotidianes que
passen al seu voltant, als carrers de qualsevol ciutat. Aquesta que sona ara
tracta d'un tema que dia a dia es converteix en habitual, cada vegada hi ha més casos de noies desaparegudes, algunes apareixen més tard vives, però de la gran
majoria només es troben, quan es descubreixen les seves despulles. Tristes notícies
que omplen pàgines de diaris, capçaleres d'informatius i submergeixen a les
families en el dolor i la desesperació. Des de Un Toc de Rock jo sé que dir
aixó aquí al programa és clamar en el desert, però només em resta volgué seguir
sent un il·lús optimista que espera de la justícia que canviï algunes de les
seves lleis i apliquin amb tot el seu rigor el càstig adequat a gent d'aquesta
casta. No és admissible casos com el del Rafitas! I hi han massas avui en dia.
Nosaltres recordem un cas molt proper, va passar a Tarragona ciutat, on va
desapareixer Aurora Mancebo, filla del pintor i cantant tarraconí José Luis
Mancebo i crec recordar que rés s’ha sabut ancara avui, un grapat d’anys
després, d’ella.
Tradivarius – Carta 1993
Tradivarius van ser una banda de Reus
descoberts per Santi Arisa que els va produir el seu primer treball
discogràfic. Santi Arisa m’explicava un dia dinan a casa meva i molt orgullós
desprès de donar-me el disc que Tradivarius eren la primera banda que va
incorporar gralles al pop-rock, encara que ells sempre van tenir una arrels
molt celtes en la seva música. Quan li vaig preguntar "I de la Dharma que?" la seva
resposta va ser clara: "La
Dharma es un saxo mal tocat". Aquest tema, amb una
lletra que ens parla de com canvia la gent amb els anys, es trobava en el seu
CD "Bruixes", editat l’any 1993 pel segell AZ Records, propietat de
Braulio Paz que també tenia l’empresa de so i llum Triple Onda. Els integrants
de Tradivarius en aquest enregistrament eren Izaskun Zubizarreta (violí), Emili
Puig (bateria) i que anteriorment havia militat en el grup barceloní Ipso Facto
dels que jo habia estat represerntant, Ferran Balanya (baix), Salvador Daroca
(gralles), Enric Granollers (flautes i gralles), Dani Rambla (teclats) i el seu
líder i compositor Pep Solorzano (veu i guitarra), seva es aquesta cançó que
escoltem ara a Un Toc de Rock. Pep Solorzano, al voltant del que s’aglutinaba
Tradivarious, es amic meu, però la veritat es que fa un munt d’anys que no se
rés d’ell, si bé per referències se que segueix en el món de la música. En
l’àlbum “Bruixes” del que us he extret el tema, van col·laborar també Frances
Marimón a l'acordió i Robert Le Gall al violí. El productor va ser el mateix
Robert Le Gall. Aquesta bona cançó que escoltem ara ens parla de com canvia la
gent amb el pas dels anys.
Alberto Bourbon – Antes de ti no hubo
antes 1974
Escoltarem ara a Alberto Bourbon, un dels
bons cantautors sorgits a finals dels seixanta, molt propers al pop-rock i que
van treure discos molt interessants, però que no va tenir la repercussió que la
seva qualitat es mereixia. Aquest tema es posiblement el més popular i el que
millor es va vendre de la seva carrera, es va publicar en single l’any 1974.
Alberto Bourbon, li va donar a aquesta peça una lletra molt bona i que ens
parla d'amor, del seu Gran Amor, perque després de coneixer-la ja no va quedar
en el seu record cap dels amors d’abans, es al meu parer i junt a “Uniforme de
franela” i “Antonio” las millors cançós de la seva carrera. Alberto Bourbon era
fill d'un diplomàtic francès assentat a Espanya i es va quedar al nostre país.
Quan Alberto Bourbon va deixar els
escenaris no va abandonar la música i és va dedicar a compondre bandes sonores,
entre elles "Memorias de Leticia Valle" l'any 1979 o "El jardín
secreto" al 84, Alberto Bourbon també va compondre per a altres cantants,
entre ells Massiel, Mocedades, Marisol, Nydia Caro, Donna Hightower i molts
més, pero cal destacar la seva tasca composan per Rocío Jurado, ell li va fer
les cançons que van marcà el cambio de la copla al pop. Alberto Bourbon va
publicar 7 singles, el primer el 1968 i l'últim l’any 1975 i també dos LP's.
Per cert, una altra de les seves grans cançons amb una lletra molt interessant
és "Cuando seamos viejos" que escoltarem un altre dia. Creia que
Alberto Bourbon va morir, però no ho podia assegurar ja que a internet hi ha
molt poca informació d’Alberto Bourbon, però Luis del Olmo en un dels seus
programes va lleguir un poema d’ell i va dir que si, que ja no estava entre
nosaltres. La seva obra ha estat recuperada pel segell Rama Lama. Per cert,
aquesta cançó va ser versionada també per un cantant italià que es deia
Orlando.
Ana Belén & Lucio Dalla – Caruso 1997
“Caruso” és una cançó escrita per Lucio
Dalla l'any 1986 dedicada al gran tenor Enrico Caruso i que va incloure a la
banda sonora de la sèrie "Mama Lucia" que va protagonitzar Sophia
Loren, encara que la interpretava el gran tenor Luciano Pavarotti i es va
editar a Espanya l'any 1988. Ana Belén la va gravar l’any 1997 en el seu àlbum
"Mírame" cantant a duet amb el seu autor, el cantant Lucio Dalla que
va morir el passat 1 de març i aquesta és la versió que ara us porto a Un Toc
de Rock. En aquest àlbum Ana Belén va incloure diverses col·laboracions, entre
elles trobàvem temes amb Antonio Carmona de Ketama, Antonio Banderas, Chico
Buarque, Fito Páez i Chavela Vargas. El respecte d'aquest disc, en els títols
de crèdit Ana va manifestar "Crec que mai havia trigat tant a gravar un
disc... per descomptat el resultat no hagués estat el mateix sense ells".
Arran de la mort de Lucio Dalla, Ana va lamentar-se per no haver inclòs cap
cançó seva en el seu últim treball discogràfic “A los hombres que amé” que va publicar, després de quatre anys de silenci discogràfic, el 15 de novembre de 2011 i que
va ser Disc d'Or, en l’àlbum tot eren versions de bons amics. María del Pilar
Cuesta Acosta a la que coneixem com Ana Belén, va néixer a Madrid el 27 de maig
de 1951 i va conèixa al seu marit Víctor Manuel en el rodatge de la pel·lícula
"Morbo" de Gonzalo Suárez, l’any 1971 o pot ser era al 72, no ho tinc
masa clar. Al cinema va debutar a la pel·lícula "Zampo i jo" quan era
una cria i ha sabut compaginar la seva carrera com a actriu amb la de cantant,
en la què ha realitzat discos i gires conjuntes amb altres artistes com Serrat,
Miguel Ríos, Sabina, el seu marit Víctor Manuel i molts altres. A la foto Ana Belén amb Lucio Dalla.
L'any 2006 es va editar un disc recopilatori
de l'Orquestra Mondragón titulat "¡Viva Mondragón!", del que us he
extret aquesta versió, molt a l'estil Gurruchaga, d'aquest clàssic de Bob Dylan
que ens segueix explicant tot i els anys transcorreguts que "la resposta
encara està en el vent". En l’àlbum i a més de temes ja clàssics del
repertori de l'Orquestra Mondragón, també es van incloure altres versions,
entre elles cal destacar "Johnny cogió su fusil", "Stand By
Me" i "Just A Gigolo". L'Orquestra Mondragón es va formar a Sant
Sebastià, l'any 1976 i està liderada per Javier Gurruchaga i en els seus inicis
també per Popotxo Ayestaran, còmic que valent-se únicament de la mímica convertia cada cançó
en un petit gag humorístic. Per cert, els germa de Popotxo era batería d’un
grup mític dels anys seixanta, Los Ágaros. La Orquesta Mondragón
són una de les primeres bandes espanyoles o possiblement la primera, a
realitzar autèntiques performans a l'escenari, unint rock i teatre, en la línia
de Sam The Sham & The Pharaohs o Johnny Kid & The Pirates. Per la Mondragón amb la qual
tancarem la barraqueta d'Un Toc de Rock per avui en aquest primer programa de
la vuitena temporada, han passat moltíssims músics al llarg dels anys, destacar
a Tony Carmona, Javier Vargas, Tino di Geraldo, Jaime Stinus, Ángel Celada, Ray
Gómez i molts més, en total per l'Orquestra Mondragón han pasat 24 músics.
Aquesta temporada seguiré amb la tónica
de acabar el programa amb una dita i la d’avui ve de la Grecia clàssica i la va dir
Aristótels:
“L'amistat engendra justícia... i la
mesura de
l'home bo és també la mesura de l'amistat”
Conclou per avui Un Toc de Rock, però
abans de fotre el camp us deixo amb bona companyia, la de la Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el
programa. A reveure.
Apa! Ens veiem pel món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario